Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har obduceret min hane  (Læst 14003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har obduceret min hane
« Svar #15 Dato: 15 Oktober , 2012, 19:30 »
Skal de så have en kur igen senere eller? Eller er det hele udryddet med en behandling?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #16 Dato: 15 Oktober , 2012, 19:56 »
Spoleorm behandles af én omgang på 3 dage. Da den ikke har en cyklus i dyret, men udenfor dyret, skal der ikke genbehandles. Spoleormens æg ryger ud med klatterne og skal ligge ca 14 dage i jorden før de klækker...derefter bliver de desværre påny spist af hønsene der pirker i jorden, så derfor skal man være opmærksom på, at når man først HAR haft spoleorm, så er de svære at udrydde.

Skal måske lige netop derfor tilføje, at når man ser spoleorm hos sine høns, skal man være ekstra opmærksom på at vaske sine hænder godt og grundigt/børste negle, hvis de går frit og man render og roder i haven ;)

Det er især ungdyr der ikke har samme evne til at holde ormepresset nede som voksne dyr... så kyllingerne fra i år kan være langt hårdere angrebet end dyr fra forrige år.
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2012, 19:59 Fra karina dj »

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:18 »
Hej alle

Status idag.

Den kylling der har været isoleret med ekstra varme siden onsdag har det stadig ikke godt.
Der er en der er hårdt ramt af øjn betændelse. Samt flere der har lidt ved øjnene.
Flere har rallende vejrtrækning dog ser det ikke ud til at nogen udover den der er isoleret er særlig påvirket af det.

Har haft fat i syrlægen idag som har udskrevet noget nyt medicin der hedder tetracyklin som de skal have i vandet i 5 dage.
Han håbede at det hjalp og at det var fordi at de var svækket af orme turen at de blev ramt så hårdt nu.
Jeg skal kontakte ham fredag morgen og er dyrene ikke raske så starter den store tur med alt hvad der til hører :(

Håber godt nok at det hjælper det de får nu.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #18 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:50 »
Godt at høre, at du har fået noget andet medicin /o

Vi krydser arme og ben og hønsefødder *k *k *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 15 Oktober , 2012, 23:06 »
ILT er anmelder pligtig sygdom.

Naturligvis. Men hvis en høne er blevet kørt over af en damptromle, er der vel ikke grund til at undersøge den for ILT? Lidt groft sagt, men Kenneth havde jo tilsyneladende et alvorligt ormeproblem.

så derfor skal man være opmærksom på, at når man først HAR haft spoleorm, så er de svære at udrydde.

Jeg ved udmærket hvad du mener, men jeg ville nok have sagt 'at når man først har haft spolorm, så har man spolorm', og må selvfølgeliv tage sine forholdsregler derefter. ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #20 Dato: 16 Oktober , 2012, 00:14 »
Det kan man osse sige Erik, men dermed udelukker man jo muligheden for at slippe helt af med dem  ;D

Held og lykke Kenneth, med at få flokken på tæerne igen  /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 16 Oktober , 2012, 06:28 »
Næh Erik er det virkelig rigtigt at de ikke skal undersøges for ILT, hvis de er kørt over af en damptrommel ??

Men det var de vist ikke i Kenneths tilfælde og han skriver også selv at han tror det er ILT.
´
De få "normalt" heller ikke øjnbetændelse og snot af at have orm... selvfølgelig har det en effekt at de er svækkede af et massivt orme angreb.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 16 Oktober , 2012, 23:10 »
Næh Erik er det virkelig rigtigt at de ikke skal undersøges for ILT, hvis de er kørt over af en damptrommel ??

Men det var de vist ikke i Kenneths tilfælde og han skriver også selv at han tror det er ILT.

Brug af sproget er så forskellig fra person til person, og heldigvis for det. Men det kan fra tid til anden give anledning til misforståelser, eller at man taler forbi hinanden.

Men hvis man kan konstatere 10 spolorm i 3 cm tarm på en h*ne, så vil jeg mene at den er 'kørt over af en damptromle', og så ser jeg ikke nogen grund til at male fanden på væggen. En sådan h*ne vil blive syg bare man kigger på den.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 17 Oktober , 2012, 22:52 »
Status opdatering

Det lader til at der er bedring i flokken. Her til aften er der ingen hvor man kan hører vejrtrækningen.
De fleste øjn er i bedring dog er der en enkelt hane der er rigtig hårdt ramt af øjnbetændelse.

Dyrene er stadig ikke på toppen men den høne der har været isoleret fra de andre er nu lukket sammen med flokken igen.

Så det lader lige pt til at medicinen virker. Men der er stadig lang vej endnu.

/Kenneth
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 17 Oktober , 2012, 23:22 »
God bedring.

*k
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 18 Oktober , 2012, 07:47 »
Det var da en god nyhed, fortsat god bedring :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 23 Oktober , 2012, 20:40 »
Øv Øv

Best som jeg troede at det gik bedre så er en ny høne og en ny hane ramt i dag :(

De er stadigvæk på medicin kur nu på 9 dag. Så det hjælper ikke ret meget
Har nu skrevet til dyrlægen igen så må vi se hvad han har af gode forslag.

De første der blev syge er nu ved at være raske af udsende så håber det bedste.
Så må vi jo se om det er noget de selv skal komme over eller om de skal have noget andet medicin.

/Kenneth
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #27 Dato: 24 Oktober , 2012, 09:53 »
Øv Kenneth, det lyder som en voldsom omgang du har fået indenfor dørene. Jeg er spændt på at høre hvad dyrlægen finder ud af :-[
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #28 Dato: 26 Oktober , 2012, 10:21 »
Hej Kenneth,

så vidt jeg har kunnet læse, er det kun den ene hane der er død?
Så tror jeg ikke det er ILT, for så ville du have haft flere dødsfald nu - ligegyldigt om de får antibiotika eller ej.
ILT er en virus, som dyrene selv må bekæmpe. Det er fornuftigt nok at støtte dyrene med antibiotika imens - til at tage det der hedder sekundære bakterielle infektioner - altså infektioner baseret på bakterier, som vil have let adgang til de afkræftede virusramte dyr.

Så under alle omstændigheder gør du det rigtige!

Flot at du obducerede hanen! Et sikkert tegn på ILT er, hvis der er blodudtrædninger og/eller vævsafstødelse(?) i luftrøret. ILT er nemlig en betændelse i luftrøret, så de der dør, lider kvælningsdøden - luftrøret stoppes simpelthen til af dødt væv og betændelse.
Så kig efter det, hvis der dør flere, og du har mod på endnu en obduktion.

Husk, der findes mange andre slags luftvejsinfektioner (eller "forkølelser") som høns kan få - lige som mennesker. Til de alvorlige hører udover ILT også IB.

Pøj-pøj med dem!
Suppler gerne antibiotikaen med hønseguf med a38 til at holde maverne i orden imens.
Og hvis du kan hænge en varmelampe op til de syge, eller på anden måde give dem ekstra varme, er det også tit en god støtte.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 26 Oktober , 2012, 17:02 »
Hej

Har sktrevet til dyrlægen igen og han mener det er en virus infektion der er.
Han tilbyder at tage en af de syge høns og aflive og så obducere den for at se om han kan finde udaf hvad det er pris ca 500 kr
Eller han kan aflive den og sende den til undersøgelse et andet sted så får jeg helt sikkert svar på hvad de fejler pris ikke under 3000 kr.

Vælger at sige nej tak. Hvis en mere dør kan han få den at kigge på(med mindre at jeg selv gør det igen). Men aflive en høne for det. NEJ tak.

Der var stort set ikke noget i luftrørret på den der døde så tror ikke længere det er ilt. Men man kan jo ikke være sikker :)

De får hønseguf - spiret korn - friske majs - torskerogn samt andet godt. Har endnu ikke kunnet få urtepencil som jeg er blevet anbefalet. Ellers tror jeg ikke jeg kan gøre så meget mere for de stakkels høns.

/Kenneth
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet