Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår kommer æggene????  (Læst 10437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ourø

• Passiv bruger
Hvornår kommer æggene????
« Dato: 01 Oktober , 2012, 10:01 »
Hej hønsefolk!
Jeg vil starte med at sige, at jeg er fuldstændig nybegynder på hønsehold-området, og at I erfarne hønsefolk sikkert har hørt dette så tit: Hvornår begynder mine høns at lægge æg?!
For at starte med starten, så fik vi 5 nydelige store Orpingtons, 3 mdr. gamle i starten af juni... De går frit i indhegnet stor have og trives umiddelbart rigtigt godt :)! De får fuldfoder suppleret med middagsrester og lidt byg en gang imellem som "slik", ellers bruger de jo hele dagen på at gå og luge mine bede for ukrudt, lus og andet godt  ;D! Om aftenen bliver de lukket ind i et muret udhus, som vi har indrettet med siddepinde (som de ikke bruger), sand på gulvet og spåner og hø i en gammel isoleret hundekasse med låg, hvor vi har lavet en skillevæg, så der er 2 "redekasser". Jeg kan se, at de har været inde og trampe rundt i kassen, så de kan sagtens finde ud af at gå derind... Nu er de jo så efterhånden blevet 7 måneder, og vi venter jo spændt på de fantastiske æg! Jeg har været rundt i haven for at se, om de skulle have tabt et par æg under deres yndlingsbusk, men nej... :-\  Er det mig, der er for utålmodig eller er der helt normalt, at vi skal vente så længe? Jeg skal huske at fortælle, at de i sommerferien fældede temmeligt meget - det er de nu ved at være færdige med. De får iøvrigt også skaller, som der er begyndt at spise af. Kan vi gøre noget anderledes?

Gokkede hilsner fra Sorø
0,3 legbarfarvet stor Orpington
0,3 Sussex (hvid og sorte)
1,0 gul stor Orpington
0,1 rundstrikket kat
1,0 dværgvædderkanin
1,0 forstående mand
0,3 smukke døtre

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår kommer æggene????
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2012, 11:14 »
Hvis I fodre med fuldfoder så er der ingen grund til at bruge korn også. Ellers skal I fodre med tilskudsfoder istedet.

Kan det tænkes at de måske lægger æg i haven, mange høner får nemlig "dårlige" vaner med at lægge æg udenfor, hvis de er ude hele dagen på et stort areal med gemmesteder.

De kunne måske også have utøj.

Aldersmæssigt skulle de have begyndt æglægning. Har de røde og udviklede hoveddele, dette er nemlig et tegn på begyndende æglægning.

Er det høner ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ourø

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2012, 12:40 »
Vi fodrer ikke som sådan med byg - de får en håndfuld på græsset en gang i mellem... Jeg kan ikke se utøj på dem, og de ser også fine ud i fjerdragten (hvad jeg umiddelbart kan se!!) Vi har kigget alle de steder, hvor de kan lide at ligge og dase i haven, og der er altså ingen æg :-\
Jeg har vedhæftet et par billeder ar tøserne - for det går vi altså stærkt ud fra det er !! De gule er lidt større end de andre (som vi har fået at vide er "guldflettede" - kan ikke finde noget info om denne farve - eller hedder det også noget andet?) Og de gule har røde kamme og kindlapper, hvor de "guldflettede" er mere hudfarvede og knap så udvoksede.
1,0 gul stor Orpington
0,1 rundstrikket kat
1,0 dværgvædderkanin
1,0 forstående mand
0,3 smukke døtre

Offline Ourø

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2012, 12:48 »
Ved ikke helt, hvordan man vedhæfter billeder åbenbart, men her kommer der forhåbentligt et:
1,0 gul stor Orpington
0,1 rundstrikket kat
1,0 dværgvædderkanin
1,0 forstående mand
0,3 smukke døtre

Offline Ourø

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2012, 12:50 »
- Og et mere af en af de "guldflettede" (eller hvad det nu er!)
1,0 gul stor Orpington
0,1 rundstrikket kat
1,0 dværgvædderkanin
1,0 forstående mand
0,3 smukke døtre

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2012, 12:55 »
De gule ligner mistænkeligt haner???
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Ourø

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:02 »
Hold da op!! Jeg går lige ud og tager et billede mere af en af de gule, så vi kan få det helt afklaret !! :o  :o
1,0 gul stor Orpington
0,1 rundstrikket kat
1,0 dværgvædderkanin
1,0 forstående mand
0,3 smukke døtre

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:08 »
De to helt gule er ihvertfald haner ingen tvivl om det. De guldflettede (der er ingen farver som hedder dette) ser ud til at være høner, ihvertfald den som er alene på billedet.

Jeg vil desuden tro at de guldflettede er krydsninger mellem gul og guld sort/båndet.

Men det er da pæne havehøns.
« Senest Redigeret: 01 Oktober , 2012, 13:12 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:16 »
Behold en af hanerne, den til højre, ser fin og stor ud, det giver nemlig en mere harmonisk flok.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Ourø

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:17 »
Pu-ha - og her gik vi og troede at vi havde 5 høns! Nå, I får lige lidt flere billeder!
1,0 gul stor Orpington
0,1 rundstrikket kat
1,0 dværgvædderkanin
1,0 forstående mand
0,3 smukke døtre

Offline Ourø

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:24 »
Men ingen af dem galer - det bliver kun til et Gåååårk!  ::) Kommer det senere? Og hvorfor mon der ikke er æg endnu? Hvis vi nu bytter den ene hane til en høne - kommer der så ikke problemer i hønseflokken - jeg tænker, på at de andre måske vil mobbe den nye??
1,0 gul stor Orpington
0,1 rundstrikket kat
1,0 dværgvædderkanin
1,0 forstående mand
0,3 smukke døtre

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:31 »
Nyt billede, men stadig en hane.

I skal ikke beholde begge haner og slet ikke til så få høner. Og få byttet en hane for høne er nok svært, for lige pt. BUGNER markedet med haner i alle afskygninger.

Jeg vil mene at det nok skal gå med at sætte en ny høne ind. Eller måske 2  ;) Orpington er en rolig race.

Men den extra hane kunne jo også slagtes og smager sikkert fortrinligt.
« Senest Redigeret: 01 Oktober , 2012, 13:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:34 »
Helt sikkert haner. Mine orpingtoner kommer sent i gang med at gale, og galer ikke ret meget. Du kan for det meste godt sætte nye høns ind uden problemer. Skulle der dukke noget op, er der gode råd at hente her på siden.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Ourø

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:40 »
Ja, så ryger der altså snart en gul hane i gryden ! ;D Ingen problemer i det! Jeg skal bare lige finde ud af, hvem jeg vil beholde. Nogen der har et forlag til at vælge ud?
De "guldflettede" ligner hinanden i statur, så det er høner alle 3. Og jeg som gik og troede, at det var fordi de gule måske var fra et andet kuld, at de var lidt større og mere udviklede idet !!! :P
Hvis den tilbageblevne hane begynder at genere naboen med sit galen, så må han også i gryden. Så har vi 3 høns tilbage...
1,0 gul stor Orpington
0,1 rundstrikket kat
1,0 dværgvædderkanin
1,0 forstående mand
0,3 smukke døtre

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:56 »
Jeg vil vælge den største gule hane, du har. Samt en god kam osv. osv.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.