Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Søde mennesker hjælp mig:)  (Læst 3559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
Søde mennesker hjælp mig:)
« Dato: 30 ſeptember , 2012, 15:07 »
Som sagt søger jeg hjælp til, og bedømme, hvorvidt denne fyr kunne bruges, som avlshane til en stamme. Ved godt, at det aldrig er nemt, at vurdere alene ud fra det ene billede, jeg søger bare nogle kyndige menneskers førstehåndsindtryk af ham, da jeg er ret ny indenfor avlsverdenen ???

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Søde mennesker hjælp mig:)
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2012, 17:47 »
Næh en guld blå/båndet Brahma hane.

Mangler lidt det bistre blik og er noget kort i ryggen, ligeledes kunne haleovergangen være bedre, MEN intet er perfekt og man altid finde fejl.

Jeg synes dog at farven (ud fra billedet) ser god ud, mangler dog lidt tegning på brystet. Og der er en god højde på dyret.
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2012, 17:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2012, 17:59 »
Tager jeg, som en gang positiv kritik Lene ;D Han er en fantastisk fyr, og have gående, og så er han jo iøvrigt fra dig Lene ;) Er jo helt ny i det med udstillinger, og min første kommer her til november, hvor ham på billedet, skal med i en volieresamling, og så håber jeg på, at den pågældende dommer gider afsætte 5 minutter til og kigge dyrene igennem, så jeg ved, hvad jeg skal gå videre med, for at forbedre dyrene til næste år 8)

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2012, 19:42 »
Umiddelbart synes jeg han ser OK ud. Der er vist både plusser og et par ting, som kunne have været bedre.

Det er jo altid svært at vurdere størrelse ud fra et billede, men brahmahaner skal være STORE. Så må du selv vurdere, om han er stor nok. Ellers kan jeg godt lide hans blå farve, hvorimod jeg gerne ville have haft, at han var lidt mere ensfarvet i halsvedhænget. Han har en fin halestigning, men han kunne så godt have været lidt mere "jævn" i overlinjen, uden "knæk" ved overgang fra hals til ryg og fra ryg til hale. Hans hoveddele ser umiddelbart fine ud, i hvert fald i størrelse. Hans kam er selvfølgelig svær at vurdere ud fra dette billede. Set forfra, skal han have 3 "rækker ærter" som er nogenlunde lige. På brystet skal de blå fjer gerne have en lille brun rand ude i spidserne - altså vise lidt tegning på bystet. Styrfjerene i hans hale skal gerne lukke sammen for oven (set bagfra skal de danne et omvendt V), og styrfjerne skal stå på "højkant", da der ellers er tale om duehale. Ud fra billedet ser det dog ikke ud til, at han har problemer på den front. Endelig skal hans løb være så gule som muligt, og han skal have negle på alle tæer. Bagtåen skal vende bagud, da han ellers har "andefod".

Jeg er bestemt ikke haj inden for bedømmelse af høns, men har forhåbentligt givet dig nogle ideer til, hvad du skal kigge efter. Umiddelbart vil jeg dog mene, at han sagtens kan bruges

-----------------------

Sjovt, jeg fik aldrig postet dette svar tidligere på dagen, da vi pludselig fik besøg. Men kan høre, at jeg ikke er helt uenig med Lene ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2012, 19:45 »
Ribstriben i halsbehænget ser heller ikke ud til at være brudt. Men igen det er ikke let at bedømme ud fra billeder og slet ikke farven.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2012, 20:03 »
er han en unghane, jeg syntes han mangler lidt fylde eller måske mindre oprejst holdning, vingen hænger lidtog virker lidt lang /flad i hovdet

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2012, 20:28 »
Han er ca 11 måneder på billedet, Ved ikke om det kan høre ind under, at være en unghane :blank:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2012, 20:52 »
Hvis han havde lidt længere ryg, så ville propertioner være bedre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: