Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med honningbier  (Læst 71530 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Ny med honningbier
« Svar #75 Dato: 30 ſeptember , 2012, 19:55 »
det med farverne tror jeg er en skrøne , og mine idragter er grønne, men det er nu hyggligst når man kan vente til det rigtige vejr

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #76 Dato: 01 Oktober , 2012, 11:07 »
Jeg er lige med på en lytter her...

Min kæreste kunne godt tænke sig, at holde bier, og vores 2500 kvm have og omkringliggende øko-landbrugsjord ville jo nok også være ideelt til det.
Men jeg er mildest talt ikke særligt hooked på idéen. Har fra barnsben haft nærmest en fobi for bier og hvepse (selvom jeg er biolog, der burde videre bedre og selv fniser af folk, der er bange for edderkopper og slanger!), og er ikke særligt begejstret for idéen om bistader på egen matrikel.

Får man mærkbart flere bier i haven? Åltså både på godt og ondt - Bedre bestøvning af fx frugttræer? - Generende gæster ved det udendørs frokostbord om sommeren?
Har hørt noget om, at "man aldrig ser sine egne bier", men passer det?

Vi laver selv æg, kaniner og grønt i drivhus og haven, og honning kunne da være spændende at tilføje selvforsyningen, men jeg er sgu lidt loren ved det ... :/
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #77 Dato: 01 Oktober , 2012, 12:35 »
Citér
det med farverne tror jeg er en skrøne
Det er ikke en  skrøne med  lyse kontra mørke farver. Der fins flere studier som  viser at bierne  reagerer mere aggressivt til mørke end  lyse farver- Det  selvfølgelig ikke at bier attakerer alt mørkt, vejr, race og stamme,  trækforhold osv. har mere at sige er bierne aggressive eller ej.

Citér
Får man mærkbart flere bier i haven? Åltså både på godt og ondt - Bedre bestøvning af fx frugttræer? - Generende gæster ved det udendørs frokostbord om sommeren?
Har hørt noget om, at "man aldrig ser sine egne bier", men passer det?
Får man  bedre bestøvning? der er helt afhængigt hvor meget der er bestøvende insekter i forvejen og varierer fra have til have.
Man aldrig ser sine egen bier, bierne  strejfer ikke rundt og søger en som de skal stikke, de er højt optaget af deres arbejde at  samle nektar eller pollen. Hvor mange bier ser du i haven er ikke afhængigt af antal bistader, bierne er der hvis der noget nektar eller pollen at samle.
Bierne besøger ikke frokost bord, det  kun hvepsene.
og til sidste: Bierne stikker kun biavleren og  hans børnebørn ;D

I øverigt en  lille reklame: der  tilsvarende biforum som det  her : http://www.biavl.dk/forum/
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #78 Dato: 01 Oktober , 2012, 13:41 »
Hmmm, ender måske med at min bedre halvdel får sin vilje :-)
Har en STOR gyldenris, som har vrimlet med honningbier hele sommeren, og det kan jeg godt leve med. Oplever også mest, at det er hvepse, der bliver lidt for nærgående...
Hvis de nøjes med at stikke min kæreste, kunne det måske være sjovt med sådan et bistade :-D

Tak for svar!
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #79 Dato: 01 Oktober , 2012, 19:58 »
Det er ikke en  skrøne med  lyse kontra mørke farver. Der fins flere studier som  viser at bierne  reagerer mere aggressivt til mørke end  lyse farver-

I øverigt en  lille reklame: der  tilsvarende biforum som det  her : http://www.biavl.dk/forum/

Tusind tak Tapani, så bliver det lyse farver vi vælger.Kan de være ens i farverne eller er det bedst med forskellige farver?

Super skønt med linket til forummet med andre bi-elskere /o

Hmmm, ender måske med at min bedre halvdel får sin vilje :-)
Hvis de nøjes med at stikke min kæreste, kunne det måske være sjovt med sådan et bistade :-D

Jeg tror allerede han er stukket og smittet med en sjov og sund interesse. ;) Pas på du ikke selv får et bijob *f
Jeg begyndte for nogle vintre siden at blive lun på ideen med en fin bestøvning af vores frugttræer,og alt det andet i haven. Jeg har de senere år haft travlt med uddannelse, ombygning, små børn og alt muligt andet, så tiden og roen til at sætte sig ind i hvordan det hele virker og gøres har gjort det er blevet skubbet i baggrunden. Men nu er tiden inde til jeg føler og tror på det kunne blive super lærerigt og dejligt, at tilføje hjemmelavet honning til smagssanserne.
Vi har en del bier og også de søde tykke humlebier som sværmer i alle frodighederne, vi har aldrig haft problemer med dem (selv om det ikke er vores) Derimod kan jeg ikke snuppe hvepsene. Vi fjerne 2-3 gange om ugen alt nedfaldsfrugt for at begrænse hvepsne og sætter fælder op når vi spiser og leger i det fri.
Den store af min piger elsker hjemmebagte boller med honning og jeg bruger det til marinader, i bagværk og mod ondt i halsen. Det der begrænser vores brug, er det er så forbandet dyrt,( læs a libitum til 5 pers.) så det ville virklig være helt fantastisk at kunne bruge løs i køkkenet. Og så håber jeg tilfredsstillelsen i at høste honning er lige så stor som at sætte tænderne i egne grøntsager, frugter og æg  ;)

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #80 Dato: 01 Oktober , 2012, 23:16 »
hvepse fælde 2 kg, sukker 5-7 l varmt vand, en kop edike, og et godt strint sulfo. i en spand stil den hvor det ikk regner i den, og i kan skovle hvepse og enkelte natsværmere op af den, den spædes med ½ kop edike ca hver 14 dag

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #81 Dato: 15 Februar , 2013, 09:25 »
Så er der lige en up-date fra mig.

Hvad er da den sødeste gave?
Jo små pakker med frø til bi-venlige planter og sidste pakke er så et begynderkursus til Nordfyns- bniavlerforening. Oven i en dejlig bonus at Thomas også har tilmeldt sig så 2 husker bedre end 1 Og så har han sørget for Farmorsitting til alle 5 aftner. Jeg er skisme blød som honning, efter sådan en dejlig gave, sikke en skøn kæreste jeg har *p *p

Moskusænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #82 Dato: 15 Februar , 2013, 09:32 »
Tillykke.  En skøn gave, som du bestemt vil få mange gode oplevelser med.
Bi-avl er en skøn hobby /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #83 Dato: 15 Februar , 2013, 09:54 »
Det bliver du vildt glad for. Jeg gik på kursus sidste år, og det er bare så spændende og fascinerende at arbejde med bier.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #84 Dato: 15 Februar , 2013, 10:25 »
Jeg glæder mig-  jeg glæder mig- jeg glæder mig.......Hov fik jeg sagt jeg glæder mig *f

Nu nuller jeg rundt med frøposer med biplanter og forsøger at tænke hvor de skal sås. Måske kan jeg ikke helt vente og putter lidt i små bakker i vindueskarmen ::)
Tænk hvor jeg fryder mig, over detr snart er forår og det hele går rigtgt igang.
Som bonus har jeg nu lige konstateret at lille Putte igen har lagt sig flad og vogter æg, efter jeg ved en fejl fik skræmt hende væk med min oliefodbehandling. Så nu er der skrukke i alle fjerne, så håber jeg bare det går med kulden, men mon ikke dyrene fopnemmer forårets kommen.
Jeg kan simpelthen næsten ikke ikke være i mit lille lykketrip, over den "honningsøde" gave *o

Moskusænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #85 Dato: 15 Februar , 2013, 12:20 »
Når du skal finde et godt sted at så dine biplanter, så vær mere obs. på at der ikke er for meget skygge, da bierne arbejder bedst i sol, og vær mindre obs. på hvor næringsrig jorden er, da biplanter ofte er kendetegnende ved at de henter næring meget lang nede.
Det bedste sted jeg har haft sået honningurt, er når jeg har sået 2 kg. pr. ha. vårbyg.
Sådan en kornmark bliver helt levende af bier i lang tid, lige fra først i juni og indtil høst.
Der kan ca. hentes 200 kg. pr. ha. på denne måde. Fin "bi-indtægt" i ens kornmarker :)

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #86 Dato: 15 Februar , 2013, 13:36 »
Når du skal finde et godt sted at så dine biplanter, så vær mere obs. på at der ikke er for meget skygge, da bierne arbejder bedst i sol, og vær mindre obs. på hvor næringsrig jorden er, da biplanter ofte er kendetegnende ved at de henter næring meget lang nede.
Det bedste sted jeg har haft sået honningurt, er når jeg har sået 2 kg. pr. ha. vårbyg.
Sådan en kornmark bliver helt levende af bier i lang tid, lige fra først i juni og indtil høst.
Der kan ca. hentes 200 kg. pr. ha. på denne måde. Fin "bi-indtægt" i ens kornmarker :)

Tak Rudy, så er der næsten frit spil, med så steder.

Det med korn har jeg ingen forstand på-Bær over med mig, men jeg vil da rigtig gerne lære det, for vi har en lille smule mark, som bonden lige nu låner indtil han har høstet, så vil vi gerne have det tilbage til geder. Men jeg har aldrig sat mig ind i det med korn og halm/hø dyrkning, blot tænkt det lyder spændede at kunne selv.
200kg korn pr. hk. Det var sørme et par sække eller fler *f
Bliver der så også halm oven i af stråne, evt. hvor mange små baller kunne det blive til?
Hvad er der af udgifter og indtægter til at dyrke vores lille plet? Ja, ja frø, men skal der andet en sol, vind, og regn til at få det fra frø til færdig høst til dyrene? Jeg tænker at det nok også er noget med sædeskifte, og dyreprutter?
Vores bondemand er jo alm. bonde og sprøjter sig ud af alt, men hvis det er dyrket øko-agtigt hvad har man da ud af det, for det må bestemt være bedst for alle levende væsner og kunne bestemt også være tilfredsstillende at lave tingene selv.

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #87 Dato: 15 Februar , 2013, 13:39 »
Ja og god bestøvning selvfølgelig, men er honningurten nok som næringsplante, jeg har ihvert fald forstået, den er fornuftig som efterafgrøde i køkken haven, men det er jo et andet størrelses forhold med sølle 100m2 ::)

Moskusænder

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #88 Dato: 15 Februar , 2013, 13:45 »
Bier flyver op til et par km, så de kommer vidt omkring. Jeg har ikke plantet noget særligt til dem, men vi fik da masser af honning alligevel. Jeg bor jo på landet, hvor der er haver, marker, enge og skov inden for de nærmeste par km, så det må de små flyvere selv finde ud af.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #89 Dato: 15 Februar , 2013, 14:07 »
Bier flyver op til et par km, så de kommer vidt omkring. Jeg har ikke plantet noget særligt til dem, men vi fik da masser af honning alligevel. Jeg bor jo på landet, hvor der er haver, marker, enge og skov inden for de nærmeste par km, så det må de små flyvere selv finde ud af.

Henriette, mit "system" med altid at så honningurt i mine kornmarker, er kun fordi at 60 bifamilier undertiden har svært hver at producere 50-60 kg. honning pr. stade, pga. det store antal bier der skal deles om alt i de 2-3 km de flyver ud.
Jeg siger gerne at det er bedst hvis de kan gå på arbejde :)  da lange flyve ture koster meget i honning, da de jo skal bruge brændstof til turen.
Havde jeg kun 5-10 bifamilier kunne de sagtens finde 50-60 kg. eller mere uden problemer.