Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med honningbier  (Læst 71497 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ny med honningbier
« Svar #60 Dato: 28 ſeptember , 2012, 12:48 »
Og jeg har endnu mere plads. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lomo

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
« Svar #61 Dato: 28 ſeptember , 2012, 13:17 »
Og selvom det er ved at være sent henne på året, trækker de stadig på de få blomster der er tilbage...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #62 Dato: 28 ſeptember , 2012, 13:44 »
ja, og Efeu`en blomstrer lige nu, og er sort af bier

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #63 Dato: 28 ſeptember , 2012, 13:56 »
Ja efeu (vedbend) er populær bland bier, der er delte meninger om vedbend nektar. Den stor indhold af melliztiose, som gør at  honningen krystallisere meget hårdt og hurtigt ind  i tavlerene. Har de nogen betydelse, det ved jeg ikke. Jeg har et par rigtigt store vedbend  i nærheden og  mine bier trækker der flittigt. Hver forår jeg finder nogle tavler med cementhonning, men jeg tror ikke det gør noget? Min kære kollega Nicolai Wium har  dykket lidt  dybere ind i problematikkenhttp://www.biavl.dk/biavl/biplanter/223-blomstrende-vedbend.html.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #64 Dato: 28 ſeptember , 2012, 16:33 »
gladiolius og geoginer er oss fortrukne, nu er de ovre men skvalderkål trækker de oss på

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #65 Dato: 28 ſeptember , 2012, 20:38 »
Uhh...Hvor er i kommet med mange fine billeder og hvor er det dog dejligt i tilføjer navne med planter som bierne elsker. Jeg elsker at nuller rundt med planter, frugter og grønsager, så nu er der endlig en god grund tilny plantejagt  ;D

@Tapani det er da virkligt helt utroligt med så mange forskellige planter og stationer, virklig flot.Jeg kan ikke forstørre billedet med vandet, men står planterne rundt om kedlen eller nede i den? For første gang er jeg lykkelig over vi ikke tog os sammen til at smide den gamle grukedel ud. Jeg havde egenligt overvejet at smide min peberrod deri, men nixen bixen, nu får den i bogstavligste forstand nyt liv til foråret ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #66 Dato: 28 ſeptember , 2012, 22:27 »
Jeg kan  godt se, at du forstå ikke billeden, grukedlen er  jo fulstendig dækket af planter  og ja planterne stå in kedlen, de  vandplanter og  skal helst få " fødderne" ind i vandet.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #67 Dato: 29 ſeptember , 2012, 10:30 »
Tak Tapani  ;) Nu kan jeg så grimme mig lidt over mine kraftanstrengelser for gennem de sidste 3 år for at forsøge at hive op og fjerne de gamle gule Iris langs soklen på gårdspladsen. Nå men jeg tror sørme der er et par få stykker jeg endnu ikke har haft held til at mosle, så de får lige lidt pleje og så må jeg håbe de overlever mine strabasser. ::)

Er der nogen som ved om en bi-dragter er lavet af noget særligt så bierne ikke kan stikke igennem, eller kunne en maler/aspest dragt virke ok med arbejdshjelm og myggenet omkring og tykt tørklæde i halsen. Gummistøvler og opvaskerhandsker? Fik jeg sagt jeg er hunderæd for stik og smerte  :o ::)

Lillepigen er blevet syg så Thomas og purken er sendt i byen og er på vej til Jylland. Jeg håber de kommer tilbage med 3 trugstader lidt grimme, men de kan jo ordnes. Et andet sted fra 120 rammer 12x10, dronningegitter, 3-6 magasiner  og en røgpuster, muligvis en si på stativ. Jeg glæder mig helt vildt til at gå og pusle med istandsættelsen, det bliver SÅ hyg`ligt. :)

Skal de males i noget særligt maling og hver sin farve eller er det ok hvis de får et stryg i samme kulør?

Jeg fandt et gammelt loddeaparat ude i Thomas værksted kan det mon bruges eller er det et specielt loddeaparat og tråd man bruger?

Moskusænder

Offline Lomo

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
« Svar #68 Dato: 29 ſeptember , 2012, 15:28 »
Lige et godt råd; køb en rigtig bidragt!!! Det er pengene værd!!
Også bihandsker med lange manchetter!! Min gemal ville lige prøve nogle andre handsker en dag (mørkebrune), og havde lige glemt, at bier ikke kan lide brun/sort, så hele pinsen lignede hans hånd en boksehandske.....

Og ja,- det er et specielt loddeapperat...

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #69 Dato: 29 ſeptember , 2012, 15:59 »
Lige et godt råd; køb en rigtig bidragt!!! Det er pengene værd!!
Også bihandsker med lange manchetter!! Min gemal ville lige prøve nogle andre handsker en dag (mørkebrune), og havde lige glemt, at bier ikke kan lide brun/sort, så hele pinsen lignede hans hånd en boksehandske.....

Og ja,- det er et specielt loddeapperat...

Tak Lone så er det det næste på ønskesedlen. Jeg var ikke klar over de ikke bryder sig om sort og brun. Hvordan går det an at male staderne i svenskrød eller lysblå? Eller er det nogle helt andre farver vi skal vælge? Vi vl selvfølgelig ikke have sure bier   :)

Moskusænder

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #70 Dato: 29 ſeptember , 2012, 17:08 »
bidragt = korte bukse og bar mave. mal gerne kasserne i forskellige blomsterfarver, og med ånbar oliemaling, ellers rådner de væk, men hvis jeg var dig ville jeg klappe hesten, ellers spilder du bare en masse penge, trugstader skal være iorden til ca 100- 300 kr, afhængig om der er magasiner og dr gitter med til dem

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #71 Dato: 29 ſeptember , 2012, 21:15 »
bidragt = korte bukse og bar mave.

Jeg er ny og uerfaren og piller ikke hos bier uden værn  ;)

mal gerne kasserne i forskellige blomsterfarver, og med ånbar oliemaling,

Blomsterne farver?? Går det med Svensk rød? Skal hver stade have hver sin farve så de bedre kan hitte hjem? Hvad er åndbarmaling?

hvis jeg var dig ville jeg klappe hesten, ellers spilder du bare en masse penge, trugstader skal være iorden til ca 100- 300 kr, afhængig om der er magasiner og dr gitter med til dem

Hvor finder du trugstader der iorden og med tilbehør til 300,-? Hvis du har et link modtager jeg meget gerne, det kunne jo være der var det sidse jeg mangler til en fornuftig pris?  :)

Jeg har fået 3 idag uden tilbehør. De trænger til ny maling og lidt rep. de kostede 250 pr.stk.
Dertil er købt hos en anden, 120 rammer 6 magasiner, dronninge gittere, si på stativ og røgpuster. Jeg mangler vel så stadig tavler og voks, lodde ting, foder og bier for overhovdet at kunne starte bierne?

Sikke mange ting der skal samles i løbet af vinteren, men det er hygsomt at lede rundt ;)

Moskusænder

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #72 Dato: 29 ſeptember , 2012, 21:33 »
ja jeg er jo biavler og derfor nærrig, men de kasser du har købt bør være meget fine, ånbar maling er så fugten fra bierne kan trænge. ud igennem det så træet bag ikk rådner, så skal de være af træbrædder og ikk finner hvor fugten ikk trækker igennem, og bierne ikk sidder tørt så er der en del detaljer omkring tag og ventilation der skal være i orden for at sikre bierne et godt indeklima, særligt i de fugtige perioder.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #73 Dato: 30 ſeptember , 2012, 11:37 »
Man anbefaler lyse farver på tøjet når man arbejder med bier. Derfor er bidragter også hvide. Tror farverne på staderne er lidt ligemeget, bare de ikke er for mørke, så de bliver kogt om sommeren. Mine var malet svenskrøde da jeg købte dem, og det virker fint. Det var en erfaren biavler der gik og hyggede sig med at bygge dem i vinterhalvåret, så jeg går ud fra at han ved hvad han laver. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #74 Dato: 30 ſeptember , 2012, 19:51 »
[quote author=Henriette Hall link=topic=29104.msg259968#msg259968 date=134899783 Mine var malet svenskrøde da jeg købte dem, og det virker fint. Det var en erfaren biavler der gik og hyggede sig med at bygge dem i vinterhalvåret, så jeg går ud fra at han ved hvad han laver. ;)
[/quote]

Tak Henriette. Betyder det mon så det er ok hvis de alle 3 bliver den samme farve? <A

Får lyse farver bierne til at blive rolige?

Moskusænder