Min elskede minihakker (læs benzin-mini -fræser) Vil ikke starte. Den har snart pløjet og pulveriseret sig igennem mange meter ukrudt de sidste 8 år. Jeg tror det kun er en lille dims der skal skiftes, men hvis nu alligevel den må give op,
Hvorfor skulle den dog give op? Det er sikkert enten tændrør, benzin eller luftfilter, eller brændstoffet den er gal med. Det er meget typiske problemer med små motordrevne maskiner.
1. Tændrør - Skru det løst fra maskinen men lad det sidde i tændhatten. Rens det med en stålbørste så der ikke sidder 'koks' på. Læg det på maskinen hvor du/I kan se om det gnistrer når i prøver at starte maskinen. Er der gnist fejler tændrøret ikke noget. Mangler gnist skal der et nyt tændrør til.
2. Benzin og luftfiltre skal være rene så hhv benzin og luft i tilstrækkelige mængder kan komme til motoren.
3. Hvis den benzin der er på maskinens tank har stået længe i tanken, kan det være nødvendigt at tappe den af og erstatte med helt ny benzin. Det er en fejl der gøres af mange som ikke er opmærksomme på at benzin faktisk kan miste 'gnisten' hvis den står for længe. Ofte er tankene ikke 100% tæt, så de flygtiske komponenter i benziner fiser af.
Når I nu alligevel er i gang er det en god ide lige at løsne skruerne i kaburatoren. I behøver ikke skrue skruene helt ud, blot løsne så meget at I kan lade de væsker der står i kaburatoren løbe ud.
Hjulhakken har jeg desværre ingen erfaring med.