Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjulhakke/radrenser  (Læst 3367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
hjulhakke/radrenser
« Dato: 24 ſeptember , 2012, 20:26 »
Ja kært barn har mange navne. Min elskede minihakker (læs benzin-mini -fræser) Vil ikke starte. Den har snart pløjet og pulveriseret sig igennem mange meter ukrudt de sidste 8 år. Jeg tror det kun er en lille dims der skal skiftes, men hvis nu alligevel den må give op, ja så overvejer jeg så kraftigt sådan en manuel skubbe fidus -hjulhakke til næste nyttehavesæson,.
Jeg har selvfølgelig søgt info om den på nettet. Den lyder jo lige til- altså så simpel, at jeg godt tror, jeg kunne blive sådan rigtig glad for den fine lydløse sag. Men er den nu så fantastisk i virkligheden? Er den tung og svær at skubbe med? Hvad er jeres erfaring med sådan et rullende hakkejern?
Der skulle vel ikke sidde en på Fyn med en hjulhakke, jeg kunne få lov at skubbe et par rækker med?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: hjulhakke/radrenser
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2012, 20:41 »
Hvis du ikke kommer bagud med ukrudsbekæmpelse er en hjulhakker helt fantastisk. Det ta'r ingen tid at løbe rækkerne igennem, og den er nem at flytte rundt med, vejer måske 5 kg.
Man skal jo så lige beregne plads mellem rækkerne når man sår.
Jeg har ikke nogen her (endnu) men vi havde en på Gavnø hvor jeg var, og den var tæt på at være vores kæreste eje
Hilsen
Peter

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2012, 21:18 »
Tak Peter. Dejligt at høre en med god erfaring som ikke lever af at sælge dem  ;)
Nu så jeg jo jeres enorme og meget smukke køkkenhave til forumsdagen, ville den være for hård at nå igennem sådan en størrelse med?
Har du erfaring med kartoffelhypning og optagning med den. Det lyder jo til at gå noget lettere end med greb og brækket ryg ::)
Kunne i få jeres tæt på planterne uden at skade dem?

Moskusænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2012, 21:30 »
Min elskede minihakker (læs benzin-mini -fræser) Vil ikke starte. Den har snart pløjet og pulveriseret sig igennem mange meter ukrudt de sidste 8 år. Jeg tror det kun er en lille dims der skal skiftes, men hvis nu alligevel den må give op,

Hvorfor skulle den dog give op? Det er sikkert enten tændrør, benzin eller luftfilter, eller brændstoffet den er gal med. Det er meget typiske problemer med små motordrevne maskiner.
1. Tændrør - Skru det løst fra maskinen men lad det sidde i tændhatten. Rens det med en stålbørste så der ikke sidder 'koks' på. Læg det på maskinen hvor du/I kan se om det gnistrer når i prøver at starte maskinen. Er der gnist fejler tændrøret ikke noget. Mangler gnist skal der et nyt tændrør til.
2. Benzin og luftfiltre skal være rene så hhv benzin og luft i tilstrækkelige mængder kan komme til motoren.
3. Hvis den benzin der er på maskinens tank har stået længe i tanken, kan det være nødvendigt at tappe den af og erstatte med helt ny benzin. Det er en fejl der gøres af mange som ikke er opmærksomme på at benzin faktisk kan miste 'gnisten' hvis den står for længe. Ofte er tankene ikke 100% tæt, så de flygtiske komponenter i benziner fiser af.

Når I nu alligevel er i gang er det en god ide lige at løsne skruerne i kaburatoren. I behøver ikke skrue skruene helt ud, blot løsne så meget at I kan lade de væsker der står i kaburatoren løbe ud.

Hjulhakken har jeg desværre ingen erfaring med.   
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2012, 21:51 »
Tusind tak for den meget let forstålige genoplivnings beskrivelse. Benzinen er den ikke gal med, for det viste jeg godt. Jeg må ud og skrue og lege lidt imorgen. Kunne godt forestille mig det var tændrøret. Jeg havde i min teenagetid en gammel knalleret. Når den havde kørt ca. 30 km. skulle den der tråd lige renses af, og så kørte den fint igen.
 Men det med kaburatoren, hvor væsken skal løbe ud. Det må så være en lille beholder? Skal der så ny væske i eller skal den helst bare blive ved at være lidt åben og tom?
Det ville naturligvis være skønt om Mini og jeg kunne klare lidt mere havearbejde sammen, det er jo virklig nemt. Men hun er da ved at være en gammel dame, som ellers flittigt flår sig igennem lidt af hvert, også de runde bede rudt om æbletræerne.
Så vidt jeg kan læse mig til vil en hjulhakke kun kunne bruges på lange lige stræk?

http://www.hjulhakken.dk/

Moskusænder

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2012, 21:56 »
jeg er så heldig at arve en når den gamle dør

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2012, 21:59 »

Hjulhakken har jeg desværre ingen erfaring med.   

En havefræser er udmærket til forårsklargøring, men uegnet til at holde rent mellem rækkerne hele sæsonen. Der er hjulhakkeren at sammenligne med en turbo skuffejern
Hilsen
Peter

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2012, 22:01 »
jeg er så heldig at arve en når den gamle dør

Der er du dælme heldig....Altså med hakken ikke den gamle :o ::)

Moskusænder

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2012, 22:07 »
Et eller andet gik galt med citaterne.
Tak Peter. Dejligt at høre en med god erfaring som ikke lever af at sælge dem  ;)
Nu så jeg jo jeres enorme og meget smukke køkkenhave til forumsdagen, ville den være for hård at nå igennem sådan en størrelse med?
Har du erfaring med kartoffelhypning og optagning med den. Det lyder jo til at gå noget lettere end med greb og brækket ryg ::)
Kunne i få jeres tæt på planterne uden at skade dem?
Til kartoffelhypning er den god. til optagning har jeg ikke prøvet, og tvivler med mindre jorden er meget sandet, løs og tør.
Man kan kører helt op af planterne da skuffejernet er formet som et bredt U
Hilsen
Peter

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2012, 22:16 »
vi hypper kartofler med en rive  ca 25-30 cm bred, og trækker kammen op. mig og den gamle bruger ca 2 timer om året på ca 100m rækker sætte og hyppe

Offline KEW

• Bruger
« Svar #10 Dato: 24 ſeptember , 2012, 22:29 »
Det med væske i karburatoren begrænser sig til vand og dette klares med isopropylalkohol også kaldet karburatorsprit. Ingen grund til at skille noget ad og skal have nye pakninger fordi den nu trækker falsk luft ind.

Men om der kan side lidt skidt ved jeg ikke men så burde den kunne starte men køre dårligt for så at gå i stå ellers står det galt til med skidtet. Men med 8-10 år på bagen kan der godt komme skidt fra tanken eller alle de gange der er fyldt benzin på.

Jeg har selv været lidt skødesløs med min plæneklippee og fræser da de har stået ude nogle år inden de kom ind. De ruster men det ændre ikke på benzinen eller andet hvis det gør så har man nok en utæt tank og så er der vand i benzinen.
Og får man den igang med det ryger den hvidt. Ryger den sort er det for fed blanding. Blå er olie. Bare sådan lidt tommelfinger regler.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 24 ſeptember , 2012, 22:34 »
Men det med kaburatoren, hvor væsken skal løbe ud. Det må så være en lille beholder? Skal der så ny væske i eller skal den helst bare blive ved at være lidt åben og tom?

Følg benzinslangen fra tanken ned til motoren. Et sted udervejs sidder kaburatoren (formentlig). På de fleste små maskiner er den firkantet og består af flere lag (lidt som en kiks) med en membran imellem kiksene. Jeg skal se om jeg kan finde et billede på nettet. Du skal bare lade væsken løbe 5-10 sekunder. Derefter lukker du kaburatoren igen. Der er normalt frit løb fra benzintank til kaburator så du får blot udskiftet indholdet i kaburatoren. Der kan samle sig lidt olie i kaburatoren (afhængig af hvordan maskinen er konstrueret - jeg har en Pro Trac 2-hjulet traktor (havefræser og fingerklipper) hvor luftfiltret er baseret på en filterindsats og olie (ved underdelen af filterindsatsen - sgu svært at forklare med ord)). Men hvis luftfilteret på din maskine er baseret på skumgummi eller lignende filtermasse og uden olie kan du nok se bort fra kaburator problemer.

Ser lige om jeg kan finde et billede.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #12 Dato: 24 ſeptember , 2012, 22:51 »
En havefræser er udmærket til forårsklargøring, men uegnet til at holde rent mellem rækkerne hele sæsonen. Der er hjulhakkeren at sammenligne med en turbo skuffejern
Enig med kollegaen, fræser og hjulhakke er to forskellige værktøjer to to forskellige arbejde. I lange lig rækker er hjulhakken perfekt. Den klipper ukrudtet over lige under jordoverfladen og smuldrer jordskorpen men  skader ikke afgrødens rødder. Fræser arbejder  dybere op til 10 - 15 cm og er perfekt til at gøre jorden sånings klar, men  under vækstsessonen den arbejder alt for dybt.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 24 ſeptember , 2012, 23:03 »
Ser lige om jeg kan finde et billede.

Jeg kunne ikke lige finde et billede på nettet. Vejen frem er 'måske' hvis du lige fortæller hvad det er for en maskine der er tale om.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 25 ſeptember , 2012, 00:02 »
Er det ikke denne maskine der tales om :

http://www.ukrudtshajen.dk/ukrudtshajen%20hovedside.htm