Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rå mælk  (Læst 2102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Rå mælk
« Svar #15 Dato: 24 ſeptember , 2012, 09:25 »
tanja

der kommer vorres dejlige embedsmandsvælde og branceogganitioners lobyister, jo i vejen. viljen og lysten til at kontrolere og regulere, langt overstiger, tiliden til menesket(frihed under ansvar). sørgeligt men sandt.

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #16 Dato: 24 ſeptember , 2012, 10:57 »
Vi bruger Råmælk til produktion af hjemmelavet mælke produkter herunder oste. Man skal dog bare lige være opmærksom på at hvis man ikke bruger mælken samme dag skal man lige varmebehandle mælken. Dvs. en langsom opvarmning til lige under 70 grader. Bliver det varmere bliver det svært efterfølgende af få mælken til at koagulere når man f.eks. skal lave ost. Men da rå mælk kan indeholde nogle bakterier er dette nødvendigt også hvis man vil drikke mælken efter mere en 1 dag fra malkningen.

Dog får man en super lækker ost når den er lavet på råmælk. Her på sjælland koster råmælk der hvor vi får den dog 6kr. pr. litter. Hvilket jeg ikke syntes er dyrt. Man kan jo netop også sorterer fløden fra og f.eks. selv kærne smør og så ham man jo så et restprodukt som er kærmemælk.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #17 Dato: 24 ſeptember , 2012, 11:01 »
peter hvordan får du fløden fra , vi kan kun skumme så lidt at kan pifte en sovl lidt op, vi henter 3 l af gangen et par gange om ugen, og varmebehandler/ødelægger ikk mælken

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 24 ſeptember , 2012, 11:30 »
Jeg har ladet mig fortælle at hvis man ikke varmebehandler mælken inden man laver f.eks. ost som skal modne over længer tid så kan man få en fejlagtig modning med nogle forkerte bakterier grundet at de ikke er blevet dræbt ved en varmebehandling.

Og fik også besked på at den mælk man ikke drak samme dag skulle varmebehandles hvis man ville gemme den.

Vi gør egentligt det at vi varmebehandler den ved en meget langsom opvarming til lige under 70 grader så syntes jeg ikke at man ødelægger mælken. Mælk ødelækkes ved en homoganisering og sådanne mælk kan slet ikke bruge til andet end at drikke da den ikke rigtig kan koagulere.

Vi skummer pr. også kun fløden og bruger den til lidt smør. Vi henter når vi laver ost og så henter jeg ca. 17 litter som svare en en omgang "feta" og en omgang brie og så lidt til, at drikke. Ellers henter vi bare små portioner som vi så varmebehandler.

Men mener du at det ikke er nødvendigt at varmebehandle den ?
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #19 Dato: 24 ſeptember , 2012, 13:22 »
jeg har aldrig gjort det, og aldrig hørt om det før, hvis alm hygiejne holdes fra ko til mund. kan jeg ikkk se nødvendigheden af det, men er kørene overbelortede, og malkerummet ligner en svinesti, så måske. men så vil bonden også blive straffet hårdt af hans majeri. det er så muligt at man ved ostefremstilling kan få en mere ensartet ost ved at koge mælken, det gør man jo bla ved honning suppen til mjød, for at undgå fremmede gærsæller.

hvor ville vi gerne at flødecentrifuger var til at komme til for små penge

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 24 ſeptember , 2012, 13:31 »
Ja jeg har set på flere men syntes at prisen er enorm høj. men har dog kigget på denne:

http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/russisk-centrifuge-haanddrevet-211p.html

Som kunne være en mulighed.

Jeg ved at der hvor jeg henter mælken skulle der være meget rent. Så måske det ikke er så nødvendigt når det er til, at drikke.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #21 Dato: 24 ſeptember , 2012, 13:50 »
jeg syntes oss den er for dyr har seriøst overvejt at importere en sending som med plukkemaskinerne, for at få prisen ned.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #22 Dato: 26 ſeptember , 2012, 23:00 »
Peter du er jo ude i at pasteurisere mælken hjemme, mange mener at dette ikke er nødvendigt og ødelægger nogle af de bedste indholdstoffer i mælken
Nu tilbage som Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 27 ſeptember , 2012, 07:22 »
Jeg har bare flere steder læst at hvis man ikke gør det skal mælken bruges inden for 1 døgn og at den desuden har svært ved at koagulere hvis den ikke er varmebehandlet.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn