Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rå mælk  (Læst 2114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
Rå mælk
« Dato: 23 ſeptember , 2012, 20:50 »
Herinde kan man jo få svar på mangt og meget.  :)Jeg leder efter et sted at købe rå mælk, altså mælk lige fra koen, som der ikke er gjort noget ved. Kan man det nogensteder? Ved nogen det?
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Rå mælk
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2012, 20:55 »
Jeg vil tro du skal ud og spørge et par lokale landmænd. Det er vist nok lovligt at sælge råmælk fra stalddøren, men jeg er ikke sikker. Da jeg var barn, købte vi altid mælk hos en lokal landmand, hvor mælken var kommet ind i en tank, men hverken pasteuriseret eller homogeniseret. Mon ikke du kan finde det samme et sted? (Jeg leder stadig efter sådan et sted forøvrigt, har aldrig fået så lækker mælk, som dengang).

...Googlede lige lidt, og fandt følgende:
Mælk

Kræver registrering i den lokale fødevareregion.

Må på nedennævnte betingelser og i begrænset omfang sælges direkte fra produktionsbedriften til forbrugere: - Mælken skal sælges som rå og ubehandlet.- Mælken skal afhentes af forbrugeren og må ikke bringes ud.- Mælken skal tappes i dunke eller flasker, som forbrugeren har med. Forbrugeren har selv ansvaret for at holde dunke og flasker rene.- Mælken skal overholde en række grænser for, hvor mange bakterier der må være i den. Der er særlige krav om, at den ikke indeholder sygdomsfremkaldende bakterier. Der er også grænser for mælkens indhold af medicinrester, som kan overføres til mælken fra koen.- Mælken må sælges ved stalddørssalg i op til 12 timer efter malkning, hvis den har været nedkølet til under 6°C siden malkning. Tilsvarende må mælken sælges ved stalddørssalg i op til 24 timer efter malkning, hvis den har været nedkølet til under 4°C siden malkning.- Hvis en bedrift sælger mælk ved stalddøren, stilles der krav om egenkontrol. Egenkontrollen skal sikre, at der ikke sælges fødevarer på en måde, der kan udgøre en risiko for menneskers sundhed. Der er fastsat særlige regler for, hvordan egenkontrol skal udføres.

http://www.maskinbladet.dk/artikel/stalddorssalg-uden-smiley
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2012, 20:59 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:01 »
Nå ja, selvfølgelig! Jeg var da til Køernes dag på en gård her i nærheden i foråret, der kunne man jo starte med at spørge.
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:10 »
jeg fik et chok vores bonde ville ha 4 kr pr litter, så nu er der tykmælp til morgenmad istedet for yogurt, man er vel jyde

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:17 »
jeg fik et chok vores bonde ville ha 4 kr pr litter, så nu er der tykmælp til morgenmad istedet for yogurt, man er vel jyde

Og landmanden tjener godt med de 4kr., som er mere end han normalt får og du Kristian gør det samme.
Så er både køber og sælger glade.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:21 »
ja rudy det er skræmmende så mange splillemandspenge majerierne tager

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:30 »
Med den beskrivelse om retningslinier for stalddørssalg af mælk, som Tanja har fundet frem, undrer det mig, at bonden gider sælge dig mælken til 4 kroner per liter. Det indbefatter trods alt en del mere arbejde for den merindtægt, bonden kan få ved et stalddørsstald.

Generelt mener jeg, at bønderne tjener alt for lidt på deres produkter - mens forædlerne og detailhandlen scorer kassen. Selv køber jeg alt mit kød direkte hos producenten og handler med stor fornøjelse hos gårdbutikker. Men jeg forventer ikke, at få mine varer til ½ pris af den grund. Derimod forventer jeg, at få friskere varer og forhåbentlig varer som er produceret under anstændige vilkår (især gældende for det kød, jeg køber).
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #7 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:31 »
@ kristian , du kan godt lave yoghurt selv, jeg  tror at dansk hjemmeproduktion  sælger yoghurt kultur, og så behøver du termometer og termoflaske.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:39 »
tykmælken er så nem jeg tager blot 1½ skefuld til den næste potion, fylder efter med mælk, stiller den på køkkenbordet til om aftenen så kommer den på køl,  det er mums, ser lidt klamt ud med fløden på toppen man smager godt med rugbrød(smuldret) og en skefuld syltetøj

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:45 »
eller ny slynget honning, /o /o
hvilken kultur  du bruger til tykmælk?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:49 »
øhh tykmælk til tykmælk har kommet lidt i fryseren til hvis det går galt, ved ikk og det duer når det bliver tøet op.
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2012, 21:52 Fra kristiank »

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:50 »
Med den beskrivelse om retningslinier for stalddørssalg af mælk, som Tanja har fundet frem, undrer det mig, at bonden gider sælge dig mælken til 4 kroner per liter. Det indbefatter trods alt en del mere arbejde for den merindtægt, bonden kan få ved et stalddørsstald.

De fleste steder kommer man selv med sin spand og tapper selv fra tanken, skriver på en seddel antal liter. Oftest ser man end ikke bonden. Der afregnes så een gang pr. md.
Det er således ganske begrænset hvad der er af ekstra indsats for at erhverve den ekstra indtægt.

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 ſeptember , 2012, 22:04 »
De fleste steder kommer man selv med sin spand og tapper selv fra tanken, skriver på en seddel antal liter. Oftest ser man end ikke bonden. Der afregnes så een gang pr. md.
Det er således ganske begrænset hvad der er af ekstra indsats for at erhverve den ekstra indtægt.

Det er jo fint. Og hvis temperaturen og tidshorisonten og egenkontrollen er i orden, og alt dette for en minimal indsats er det jo til alles tilfredshed - som du skrev tidligere - bonden tjener lidt - køberen sparer lidt.
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 23 ſeptember , 2012, 23:13 »
Spørgsmålet er jo om den egenkontrol er så meget forskellig fra det han i forvejen skal holde kontrol med?? Det er jo ikke sikkert det er så meget mere besværligt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 24 ſeptember , 2012, 07:18 »
Branchekode for egenkontrol i mælkeleverende besætninger

Lidt kryptisk at finde ud af helt præcist, men så vidt jeg kan se ud fra et meget hurtigt kig på siderne, så er der samme krav til den daglige egenkontrol til mejeriet, som til stalddørssalg. Om det så er to forskellige ark papirer der skal holdes ved lige, kan jeg ikke se. Jeg vil gerne give 4 kr. for en liter mælk tappet hos bondemanden /o.

Hvis vi så kunne få lidt flere små bønder i Danmark også, med færre køer i hver besætning ville det være perfekt. De store landbrug får alt for meget i landbrugsstøtte. Se evt. filmen her, den er rigtig spændende. Der bliver sagt lidt om, hvordan man kan få mere gang i de små byer ved at få flere små landbrug omkring 40 min. inde i filmen, og lige derefter fortælles der, at ud af 15 tilfældige storbønder får 13 af dem landbrugsstøtte fra EU, tilmed over 100 millioner tilsammen :o. http://www.youtube.com/watch?v=PqLCa32WNfs
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"