Jeg har her på matriklen 2 fugle jeg vil gøre rigtig meget for, og som jeg forsøger at passe rigtig godt på, men lige præcis de to er nu i denne vinter meget syge.

Når nu man er i besiddelse af ca 30 individder med fjer, så er det da enormt uhyggeligt at lige de to man holder meget af bliver syge samtidig.
Den ene er min 6 år gamle, fantastiske lille Seabright hane Spir, han kom til mig med en flok silkekyllinger fra Tommy, ultra mikroskobisk lille og sort, det er ham på mit profil billede, ham der har tævet kattenene, og passet utallige høner med kyllinger, når han altså ikke lige står i køkkenet og tigger krummer.
Den anden er min 7 år gamle vidunderlige smukke hvide landgås Mibbe, der går og græsser med sin brogede veninde, og kommer når man kalder, og gerne vil kæles under vingerne, og som egentlig heller ikke holder sig tilbage for at stå i stuen og højlydt insistere på brød.
Begge har jeg henad vejen skrevet om.
Nu er det så at Mibbe har fået en byld på kinden, som på en måde er forstenet, og ikke lige lader sig fjerne, dyrlægen har opereret på bylden og indholdet er undersøgt på laboretorie, der er ikke noget ondartet i det, men det sidder et rigtig dumt sted lige ved siden af næbet.
Mibbe græsser og snakker som hun plejer, og jeg må finde ud af om man ydeligere kan fjerne mere, men indtil videre har hun det ok, og opfører sig som hun plejer, men ser lidt ud som om hun har fåresyge.
Hvad Spir angår, ja så har den lille fyr været udsat for et massivt utøjsangreb, og er tiltagende blevet mere og mere bleg i kammen, og i stedet for at gå på pind, har han sidet under en vinge på en af de gamle høns for at holde varmen.
Den lille fugl er nu blevet badet i utøjshampo og dryppet i nakken med antiutøj, og så har han sidet i kattekassen på det lune badeværelsesgulv siden i går, han er blevet i bedre humør, og spiser og drikker, og han har da også fået lidt mere farve i kammen og kindposerne, men ikke nok, og i dag så jeg så endnu en krible krable ting på ham, og jeg ved ikke hvad jeg mere kan gøre.
Han har gået på mit stuegulv og trisset rundt med hunden i hælene, og katten lod som om der slet ikke var nogen fugl.
Nu er jeg faktisk lidt trist, for de to har jo været mine venner i en del år, og jeg vil jo helst ikke af med dem, men de skal jo have et fantastisk liv, og ingen problemer, så længe de er hos mig.
Nu forestår der en større hovedrengøring af hønsehuset, og storvask af adskillige høns, men hvad hjælper det, hvis ikke jeg kan få utøjet af dem.
Hvis nogen lige ligger inde med et virksomt råd, så hører jeg det gerne.
Hvad Mibbe angår, så lader jeg dyrlægen råde, men øv hvor er det surt.