Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger og varmelampe?  (Læst 19760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thorbjørn

• Gæst
Kyllinger og varmelampe?
« Dato: 30 December , 2008, 00:03 »
Hvor lang over mine kyllinger skal varmelampen hænge ??? Har også halm i bunden. ;)

Offline JanR

• Passiv bruger
Sv: Kyllinger og varmelampe?
« Svar #1 Dato: 30 December , 2008, 00:06 »

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 December , 2008, 09:23 »
Du må prøve dig frem. Det afhænger af lampen. Hvis de hopper op mod lampen og pipper skingert så er den for højt. Hvis de ligger sammen eller står og hygger sig og kvidrer lystigt så er det passende. Hvis de søger ud mod kanterne af lampens skær så er den for langt nede.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Thorbjørn

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 December , 2008, 11:00 »
Tak ! ;)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 December , 2008, 16:57 »
Du kan ligge et termometer under varmelampen hvor kyllingerne skal opholde sig.
Jeg holder gerne en temp. på 32 - 35 grader.
så kan du se hvor højt at lampen skal hænge.
Hvis kyllingerne ligger ude i ydercirklen af lyskeglen er der for varmt og lampen hænger så for lavt.
MVH Lene

Thorbjørn

• Gæst
« Svar #5 Dato: 30 December , 2008, 17:17 »
Tak! :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 30 December , 2008, 17:31 »
Jeg starter med at have de helt nyfødte kyllinger i et mindre "rum" i rummet. Dertil bruger jeg rammerne, som man sætter omkring en euro palle (80x120) jeg sætter 3 ovenpå hinanden.
I den ene ende af "rummet" har jeg varme lampen hængende (en gammel griselampe) eller rettere den starter med at stå på de ben den nu har. Pæren er på 150 v. med rødt lys.
Som stråelse lægger jeg under varmelampen aviser, som beskytter mod kulde fra beton gulvet, derover er der strøet spåner, som jeg synes er bedst til helt små kyllinger.
Jeg hæver lampen lidt efter lidt, klumper kyllingerne sig sammen og pipper højlydt, så fryser de og ligger de væk fra lampen eller i yderkanten, så har de det for varmt.

Efter en uges tid eller lidt mere, flytter jeg kyllingerne over i et større rum, hvor lampen hænger højere. Jeg begynder efterhånden at have lampen slukket om dagen, så de vendes fra varmen. De store kyllinger går på halm, for det har jeg masser af i forvejen til hestene og gederne.

Hvornår de er varmefri er et vidt begreb, som afhænger meget af temperaturen i rummet og race.

Jeg bruger som regel en rød pære, men jeg vil prøve i år at bruge en keramisk pære (en som kun giver varme og ikke lys) ihvertfald til de store kyllinger, for jeg tror, at de har bedst af at sove om natten, for meget lys kan føre til kedsomhed og kedsomhed kan føre til dårlige vaner, såsom fjerpilning !!

Det var lidt om hvordan jeg holder kyllinger.

Hvordan gør I andre ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 December , 2008, 17:43 »
Her plejer skrukhønsene at klare det, men de kyllinger jeg har haft som stammer fra rugemaskine har også gået under en grisevarmer. Min far styrede det med tempratur så det vil jeg ikke sidde og kloge i :).. Dem jeg har haft har gået på et beton gulv som er hævet over det andet beton og derfor er det ikke så koldt. De har haft spåner til at gå i, og i bunden lidt sand :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 30 December , 2008, 17:56 »
Ja det med skrukhøns er selvfølgelig det aller bedste, det nemmeste og det mest naturlige, meeeen hvis man vil udstille og have høns klar til det, så må man ty til maskinen.

Eller hvis man har en race, som ikke bliver skruk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 December , 2008, 17:59 »
Ja det må man, og det er også helt fint. Har selv haft oppe og vende flere gange om jeg skulle prøve at låne en rugemaskine til et par udrugninger. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Thorbjørn

• Gæst
« Svar #10 Dato: 30 December , 2008, 18:01 »
Tak for de gode råd  ;)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 December , 2008, 19:05 »
Jeg gør stort set på samme måde som dig Lestat. Synes også at avisen i bunden gør der nemmere at gøre rent. Man tager bare i hvert hjørne af avisen og folder det sammen, det er utroligt nemt.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 01 Januar , 2009, 08:02 »
Man kunne også vælge en varmeplade (kaldet kyllingmor) den bruger for det første ikke meget strøm, ca 50w, og den lyser ikke så kyllingerne sover godt derunder, den kan købes i 2 størrelser hos America og koster ikke mange kroner, den lille kan have ca 40 små kyllinger under sig, hvor den store kan have 60 kyllinger, men ellers gør jeg som flere andre, avis i bunden og så sand eller spåner.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #13 Dato: 06 Marts , 2009, 16:50 »
Jeg samler lige en ældre tråd op... :P

Hvad vil I sige er fuldfjedret - og dermed varmefri - for silkekyller på denne årstid ???

Mine går nede i vores relativt varme kælder med varmelampe, men de bruger den minimalt. De basker rundt og laver flyveøvelser (de stakkels naive kræ tror de kommer til at flyve engang::)) hopper op imod hinanden, øver "sidde-på-pind" på kanten af en kasse i deres indelukke, spiser og drikker og hviler. Altså, de opfører sig som glade og sunde kyllinger. De har en del befjering, men hvor meget varmer den hvis de skal udenfor? Kan man tage dem med ud på en tør dag og lade dem se lidt på haven? Hvilke temperaturer vil de kunne "holde til" med deres nuværende alder/fjer (De er snart 5 uger)?
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 06 Marts , 2009, 16:56 »
Under alle omstændigheder skal de jo nok sluses langsomt ud. Du skriver de går i en lun kælder, har du mulighed for at stille dem et sted, hvor temperaturen er lidt lavere? Eller måske åbne et vindue på klem, hvor de er, selvfølgelig uden de får træk. Det ville jeg gøre, altså langsomt gøre det køligere og køligere for dem. Jeg tor jeg ville lade dem have adgang til varmelampen i begyndelsen, når jeg flyttede dem til køligere steder, så kan du se, om de søger varmen eller om de kan klare sig uden.
Det ville jo være så ærgerligt, når de nu er så store, hvis de så blev syge for dig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk