Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny - nybegynder  (Læst 1693 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kristin

• Gæst
Ny - nybegynder
« Dato: 29 December , 2008, 23:05 »
Hej alle
Herligt med et forum som dette.
Jeg er sprit ny i fjerkræs-verden (åh nej endnu een af dem :D)
I længere tid har jeg ønsket mig høns - og evt også andet fjerkræ. Men først nu har manden min overgivet sig. Så nu jagter jeg solid info. Derfor er jeg nok lidt stille her på forummet - men jeg læser med over skuldren.
Vi har en stor grund her - og bor laaangt ude på landet. Så der er såmænd plads nok og faktisk til sådan et gammelt sted her - og hvor huset endda står med ståtag - ja der hører sig da høns til, ikk?
Nuvel - det er de gamle brune landhøns jeg sigter efter. Eller - det tror jeg da -for jeg bliver jo helt grebet af alle de fine høns der er. Men tror nu nok jeg holder fast i den høne alligevel.

Min plan er ikke kæledyrstanken - men en selvforsyningstanke. Mest mht. æg - men der ryger vel en høne i ny og næ også hen ad vejen. Jeg har allerede en aftale med en af mine 10-årige elever af den ægte "landmandsrace" om at hjælpe med evt. slagting. Som han siger med et let skuldertræk "Det tager ingen tid" - og han er bestemt vant til det. Hvorfor denne alliance? Tja - jeg er så blødhjertet at jeg nok får gjort alle mine dyr til kæledyr.

Et enkelt spørgsmål dog - hvilke fjerkræ kan man sætte sammen? Altså ikke mht. til plads og hvad de kræver - men om de kan enes sammen. På længere sigt ønsker jeg gerne ænder og kalkuner også. Manden min - pyha... det ved han ikke endnu  ::) Ænder mest fordi her vrimler med snegle (heldigvis ingen dræbersnegle). Kalkun - ja det er kødet der frister.

Nu vil jeg stille og roligt bruge lidt tid på at læse en del af alle siderne her, og jeg har såmænd heller ikke meget at sige - endnu. Ville blot hilse på - stille et enkelt spørgsmål - og så ellers bare læse en del med.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Ny - nybegynder
« Svar #1 Dato: 29 December , 2008, 23:17 »
Loven har vidst et krav om at ænder ikke må holdes sammen med høns længere :).... Ved ikke med kalkuner, men dem vi har haft har altid været adskilt fra vores høns, gæs, ænder og andet fjerkræ :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 December , 2008, 23:26 »
Der skal være min. 15 meter (mener det er 15) mellem høns og ænder. Ved ikke om andre svømmefugle er med i dette, men tror det faktisk. Og der er mega mega mega irriterende!!! :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Kristin

• Gæst
« Svar #3 Dato: 29 December , 2008, 23:37 »
Der kan man bare se. Det er jo noget hø. Pga. sygdomme eller?
Nuvel så må anden vente, men det var jo også planen.
Takker  :)

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 December , 2008, 23:42 »
Ja velkommen til forum :)..
Og kig endelig rundt.. Men pas på man bliver lidt bidt af det fjerkræ ;)..

Kristin

• Gæst
« Svar #5 Dato: 29 December , 2008, 23:53 »
Tak Jan - ahhh een fra Skive  ;)
Jow - jeg har været hooked længe. I hvert fald det sidste års tid. Så den skade er vist sket hihi

Arghh - ser først nu at der er en tråd til medlemspræsentation - synes ellers jeg kiggede efter en - jeg må være træt.  ::)
« Senest Redigeret: 29 December , 2008, 23:55 Fra Kristin »

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 December , 2008, 23:59 »
Tjaa nu står der Skive :).. men det er fordi skriver man Salling ???.. det er der ingen der har hørt om før ;D..
Men jeg startede foråret med 10 udslidte Amerikaner høns.. Også fandt jeg dette forum.
Også fik jeg ellers gang i hønseriet..
Så vent og se <P

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 December , 2008, 07:56 »
Velkommen til også fra mig, Kristin. Loven om høns og ænder adskilt, skyldes, at ænder kan være raske bærere af fugleinfluenza og derfor kan smitte hønsene - man kunne jo også mene at det er en fordel, fordi man derved får fundet raske smittebærere, men sådan ser lovgiverne altså ikke på det  ???
Glæd dig til du får dine høns! Det er jordens hyggeligste dyr, at man så samtidig får gratis havemænd, der holder bedene, og efterlader dem fint skrabede (ligner næsten nyrevne), sørger for at findele visne blade, så de komposterer hurtigere, fordeler verdens næstbedste dyregødning i hele haven, fanger og æder skadelige insekter, giver de allerfineste æg med orangegule blommer, der bare smager mmmmmm.
Åh nej, nu er jeg vist ved at gå i selvsving igen, igen, igen.
Du må så også lige vænne dig til at dine omgivelser fremover vil kikke på dig lettere overbærende, når du begynder at tale om dine nye "venner" hehe.  <P <P <P <P
« Senest Redigeret: 30 December , 2008, 11:45 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 December , 2008, 09:09 »
Hej Kristin og velkommen til forum.

Du må endelig spørge løs. Husk også vores leksikon - der står bl.a. om regler mm.
Og afstanden mellem høns og svømmefugle er 50 m.

Der skulle stå 15 m, de 50 m er forældet  ;)

« Senest Redigeret: 30 December , 2008, 14:52 Fra Susanne Hansen »
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 December , 2008, 09:25 »
Ja noget med 5 var det i hvert fald *GG*
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 30 December , 2008, 10:10 »
Velkommen til.

Landhøns er en dejlig race, men der er ikke meget kød på dem. Så med hensyn til selvforsyningstanken, ville det nok være en ide at kigge på større høns også. Men husk at du sagtens kan have flere racer, både landhøns og andre.

Tag en tur i galleriet og kig på høns, for de skulle jo også gerne være flotte at kigge på.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Kristin

• Gæst
« Svar #11 Dato: 30 December , 2008, 12:36 »
Tak for hilsnerne!
Leksikon? Det må jeg lige på udkig efter.
Jep - Finn - ikke den bedste høne når det gælder kød. Så jeg kigger bestemt også efter andre ;)
Jeg lider bare af romantik der ikke altid er lige praktisk.
Noget med "sådn var det engang, før verden gik af lave."
Men forskellige høns - de "forelsker sig" vel på kryds og tværs?
Jeg orker altså ikke at være anstandsdame  ::)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 December , 2008, 13:24 »
En race som eksempelvis plymouth rock er en god kød race. Den race stammer næsten alle de kyllinger som vi her i huset spiser fra. De er også meget flotte at se på :)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Kristin

• Gæst
« Svar #13 Dato: 01 Januar , 2009, 15:04 »
Tak Mikkel - den ser også spændende ud =)