Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stor undren over hønseudstilling!  (Læst 21230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JLR

• Passiv bruger
Sv: Stor undren over hønseudstilling!
« Svar #15 Dato: 17 ſeptember , 2012, 22:05 »
Det er lidt ærgerligt, at man som nybegynder kan undre sig over et arrangements forløb, når man intet kender til forløbet.

Intet forløb unormalt i Sorø med hensyn til de fremviste dyr på ungdyrdagen, og dyrene fik både vand og mad. Bedømmelse af dommerne foregår ALTID først, derefter får dyrene NATURLIGVIS både vand og mad !!

OG DET FIK DE !!!!

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #16 Dato: 17 ſeptember , 2012, 22:18 »
Hej JLR,

Det er nok her man som klub arrangør af en arrangement som også er åben for offentligheden skal kigge indad og måske overveje hvordan man fremover kan undgå evt. misforståelser og lave en info folder hvor man netop kan læse lidt om hvordan sådanne et arrangement foregår. Så slipper man for misforståelser hos nye udeforstående personer som jo klart ikke forstår hvad der foregår men som der skrivers her tror at dyrene ikke får man og drikke.

Det er jo netop i sådanne situationer man bliver klogere på hvodan omverdenen ser på det arbejde som man går. Og her er det jo netop at vi skal gøre en god statur. Så de kan se at der er forskel på netop vores høns og burhøns.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 17 ſeptember , 2012, 22:31 »
Jeg er sikker på at det meste bunder i 'misforståelser'.

Det er rimeligt logisk at udstillere ikke ønsker udstillede dyr griset til før bedømmelse. Og deraf ingen mad/vand før bedømmelse. Og af samme grund ligger bedømmelse af udstillede dyr først på dagen.

Jeg nåede ikke til årets udstilling i Sorø, og har derfor ikke mulighed for at udtale mig om hvorvidt forholdene for nogle af de høns der holdes i kolonien er kritisable eller ej. Jeg var der sidste år og der så jeg ikke noget 'kriminelt'.

Nu ved jeg ikke om Malene som startede tråden er udtalt byboer, eller er vant til livet på landet. Men ihvertfald kan jeg sige, at på landet hvor der holdes dyr, der lugter der sgu af lort en gang imellem. Og sådan skal det være. Det er forskellen på land og by. Da jeg for snart 15 år siden boede i et villakvarter havde jeg hverken høns, ænder, gæs, grise eller køer og derfor heller ikke lugten af dem. Men jeg vil sgu nødigt tilbage til et villakvarter.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn N R

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 18 ſeptember , 2012, 01:15 »
Og problemet er vel blot, at der tilsyneladende har været åbent for publikum, før bedømmelsen var færdig og dermed fodret.
venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Miss Christina

• Gæst
« Svar #19 Dato: 18 ſeptember , 2012, 07:12 »
IGEN som skrevet tidligere havde jeg INTET at udsætte på selve udstillingen og så mener jeg INTET

(skulle da lige være hvor ville jeg godt havde set en masse racer en de få der var der men det er jo en godt luxus problem for mig   :D )

det var selve kolonien hvor der var høns det gik i luurt og en havde Muggent grønt
men ja sådan et syn kan ødelægge det for dem der renser ud i bund og gammelt mad

(men igen skrevet tidligere har man valgt at have høns sådan et sted må der vel også være et minimum af regler der skal overholdes.. såsom renlighed hos sine Dyr
hvis jeg havde høns sådan et sted og havde sådan en nabo der ikke havde "tid" til at holde orden hos sine dyr ville jeg da være ked af det ikke mindst for naboens høns men også fordi evt gæster ville måske netop tro det er almen kotyme IKKE at holde rent i resten af kolonien)

og det har jo intet med selve udstillingen at gøre

jeg føler lidt at nu er der nogle få "gæster" der har været lidt ked af det der er set og man så IKKE er rygklapper så er vi "bare" Dumme Bymennesker der ikke fatter en Dør
(er selv Landbo)
en har været utilfreds med mad og Vand (ikke Jeg)
' hvordan der har set ud i nogle bure i selve Kolonien
(der er jeg med i at være skuffet)
(har INTET med selve udstillingen at gøre)

så i stedet for at være tøsefornærmet  så prøv at dele de 2 ting op..

1 Udstillingen
2 Kolonien

så hvorfor lukke for Publikum inden bedømmelserne er færdige
det kunne jo løses med et lille stk papir om vand og mad gives lige så snart bedømmelserne er færdige
de fleste udstillinger gives der først mad og vand når bedømmelser er færdige netop pga  af snasket pels/Fjer ikke ser så godt ud
uanset hvilket Dyr det handler om især Hunde og Katte udstillinger

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 18 ſeptember , 2012, 08:45 »
HVIS man undre sig over at der ikke er mad og vand hos dyrene eller andre ting på en udstiling, så kunne man MÅSKE have spurgt en på udstillingen om hvorfor. Der er vel ingen grund til at "skære alt ud i pap" og uddele papirer om dette og hint.

En anden ting er at selvom der skrives forskellige steder om hvornår udstillingen er åben for publikum, så hjælper det ikke altid at skrive noget, for nogen læser det ikke alligevel- og så kommer der næsten altid nogen før tid. Og hvad skal man så :
Lukke dem ind eller sende dem hjem igen ??

Jeg har snart været med til at arrangere mange vinter/sommer udstillinger. Så jeg kender ALT til at "Hjælp der er et dyr, som ikke har vand" og det er også fint nok, for selvom man regelmæssigt går alle burene igennem, så er der måske dyr, som i mellemtiden, enten har drukket det hele eller måske har væltet det. Men det er mindre "sjovt" når personen siger det på en spids og indikeret måde, og mener at det er forkasteligt og direkte dyremishandling.

Ps. denne udtalelse er generelt om folk og ikke møntet på dem, som har besøgt pågældende udstilling i denne her tråd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Miss Christina

• Gæst
« Svar #21 Dato: 18 ſeptember , 2012, 08:57 »
Lene  /o

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #22 Dato: 18 ſeptember , 2012, 09:26 »
Jeg er egentlig enig med dig Lene, men jeg mener bare at man kan jo komme en sådanne undring til livs ved en meget simpel øvelse nemlig at lave en notits der beskriver forløbet. Det er sku da bedre en bare at sige at de er nogle fjolser når de ikke spørger.

Jeg arbejder meget i min hverdag med nemlig brugervenlighed i både software og f.eks. undervisning. Så igen er dette jo en form for undervisning og hvis man med få ressourcer kan hjælpe folk af med deres underen og misforstået opfattelse af at vores dyr lider så syntes jeg man skal tage til det til sig og ikke bare sidde med sin faglige stolthed og sige jeg ved bedre det er dem som er nogle fjolser.

Jeg mener bare at vi kan blive misforstået af nogle og det kan få folk til, at syntes at fjerkræ's udstillinger er dyremishandling og det er det jo bestemt ikke. Så lad os da hjælpe os selv lidt på vej her og ikke bare sidde og blive bitre over at andre ikke ved det vi ved.

/Peter
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #23 Dato: 18 ſeptember , 2012, 09:44 »
Jeg er egentlig enig med dig Lene, men jeg mener bare at man kan jo komme en sådanne undring til livs ved en meget simpel øvelse nemlig at lave en notits der beskriver forløbet. Det er sku da bedre en bare at sige at de er nogle fjolser når de ikke spørger.

Jeg arbejder meget i min hverdag med nemlig brugervenlighed i både software og f.eks. undervisning. Så igen er dette jo en form for undervisning og hvis man med få ressourcer kan hjælpe folk af med deres underen og misforstået opfattelse af at vores dyr lider så syntes jeg man skal tage til det til sig og ikke bare sidde med sin faglige stolthed og sige jeg ved bedre det er dem som er nogle fjolser.

Jeg mener bare at vi kan blive misforstået af nogle og det kan få folk til, at syntes at fjerkræ's udstillinger er dyremishandling og det er det jo bestemt ikke. Så lad os da hjælpe os selv lidt på vej her og ikke bare sidde og blive bitre over at andre ikke ved det vi ved.

/Peter

Helt enig ! - Og så burde den egentlig ikke være længere :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 18 ſeptember , 2012, 10:32 »
Bybo eller landbo, så skal dyrene vel have ordentlige forhold ;)
Og her er det møntet på fjerkræ kolonien, ikke udstillingen.

Men jeg er da blevet mere overbevist om mine dyr ikke skal udstilles, hvis de kan risikere sidde i 5 timer uden vand  /d
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 18 ſeptember , 2012, 10:34 »
Jeg har ikke skrevet nogen steder at jeg mener at folk er fjolser, jeg skriver bare at selvom der måske var et opslag/oplysning omkring det, så er det alligevel ikke sikkert at ALLE ser og læser det.

Det er nu ikke let at at arrangere en udstilling og tage højde for ALT. I skulle tage og prøve det. Komme lidt på banen, ud og hjælpe de lokale klubber, støtte op omkring det ;) Jeg er sikker på jeres hjælp, støtte og opbakning vil blive taget rigtigt godt imod.

For der er  mange gange kun få om det og de har gjort tingene i "100 år" og ser det ikke på samme måde, som folk som er nye og uvidende.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 18 ſeptember , 2012, 10:38 »
@ Janni

En høne sover når det er mørkt ikke også. Hvor mange timer er det ? Så der drikker den heller ikke vand.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 18 ſeptember , 2012, 10:44 »
Lene - så kan man jo blive ved med at finde undskyldninger.  I min verden er det bare ikke ok, og nej jeg er ikke bybo, men går ind for ordnede forhold for dyrene  ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Miss Christina

• Gæst
« Svar #28 Dato: 18 ſeptember , 2012, 10:44 »
Peter & Lene 

enig igen

(hvorfor er der ikke en Enig/like Knap)

JNTS
nu er det ikke værre end du selv vil kunne give dine Høns Mad og Vand på en udstilling
( 4 til 5 timer er ikke alverden hvor mange gange spiser og Drikker Høns efter de er gået til ro eller når de sidder og tager en slapper i haven

(ja jeg må have for meget tid siden jeg lagde mærke til det)
for jeg har da været nervøs her da vi havde de meget varme dage hvor mine høns ikke gad at gå ind efter mad og vand
så jeg satte pænt vand ud til dem... nå skal vi Drikke og nej det gad de ikke  >:( "møg Høns"
og de lever stadig  :)

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 18 ſeptember , 2012, 10:55 »
Jamen dog! Jeg vil forsøge at gøre mit indlæg kort, selvom det bliver svært..

Der vil ALDRIG kunne opnås enighed om, hvad der er god dyrevelfærd og hvad der erdårlig dyrevelfærd - uanset om vores høns går på lidt eller meget plads, har grønt under fødderne eller ej, er mange eller få.....så mener vi vel SELV at vores dyr har det godt, ikk´!? Der vil og skal aldrig være enighed på dette punkt!

Jeg skriver "jeg ønsker ikke at træde nogen over tæerne", men det vil man jo selvfølgelig altid gøre!

Jeg kan blot konstatere, at ingen af de udstillede dyr havde vand og mad da JEG var der - jeg aner jo ikke noget om hvad der skete før eller siden, ligesom i andre heller ikke gør.
At de ikke må få vand og mad før bedømmelse, anede jeg ikke, men det er da heldigt vi har vores forum til at lære af!

Det er rigtigt at en høne ikke dør af en dag uden vand og mad - dét gør vi andre jo altså heller ikke! Det er rigtigt at de ikke spiser og drikker om natte - nu var det hér om dagen - jeg kunne blive ved!

Hønsegårdene i kolonien har ikke noget med udstillingen at gøre, den er jeg helt med på! Men men men, lukke øjnene for omgivelserne behøver man jo ikke.
Det med om der er for mange høns på for lidt plads, er igen ikke til at diskutere, så længe vi har høns hver især, hvor nogle høns har mange M2 pr dyr og andre er mange om at dele 1m2 - i min verden er 40+ høns på 6M2 ikke okay, men vi er jo forskellige...

Hvis det gør en forskel for hønsenes trivsel, og opfattelsen dér af, kan jeg oplyse at jeg bor på landet med hunde, kat, køer omkring mig, gyllestank i luften og nu også med hønselort under skoene......