Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning.. Hvornår? Gør jeg noget galt? Høne/Hane?  (Læst 7050 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Æglægning.. Hvornår? Gør jeg noget galt? Høne/Hane?
« Dato: 13 ſeptember , 2012, 13:17 »
Hej jeg er ny i det med høns.
Jeg har læst flere indlæg og har prøvet at gjort mig så klog på det med høns som jeg nu kunne.
Jeg har for 2 måneder siden købt 4 orpintoner som burde være ca. 6 månder nu. De har ikke lagt æg endnu og regner med at det er fordi de ikke er klar endnu. Kan man se hvornår de er klar til æglægning? Nogen har fortalt mig at karmen skal skifte farve fra lysserød til meget rød (en er ved at gøre dette) er vi så ved at være der eller hvad?
Ud over dette købte jeg for 2 uger siden 2 stk orpintoner som skulle være i æglægning (ca 1 år)... men ingen æg endnu. Dette kan måske skyldes alt det nye, jeg ved det ikke?
Er der noget jeg kan gøre. De får en blanding af byg og æglægningsfodder. Jeg har ikke givet dem hvede da jeg har hørt at orpintonger har det med at blive fede. Men kunne de være en ide at give dem lidt hvede? har hørt fra en at det måske kunne være med til at sætte dem igang.
Derers indhegning er ca 60kvdm så pladsen burde ikke være for trang til de 6 høns, men er der noget andet jeg kan gøre. Eller skal jeg bare se tiden an.
Jeg ved jo godt at det ikke er nogle æglægningsmaskiner jeg har købt, men et enkelt i ny og næ ville da ikke være så tosset :). Håber på et godt godt råd eller to.
Er det i øvrigt høner eller haner? (se vedhæftede fil) Det ville jo være så dumt hvis det var haner.
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2012, 07:26 Fra Paw Hansen »
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Æglægning.. Hvornår? Gør jeg noget galt?
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2012, 13:51 »
Tillykke med valget af dejlig hønserace /o

Du gør ikke noget galt, men som du selv siger, så er det ikke de rene æggemaskiner, du har købt ;)
Det er rigtigt at kammen skifter fra bleg til rød, når de nærmer sig æglægning, så de går nok snart igang. Du kan evt. prøve at give dem ren æglægningsfoder i 14 dage, det kan indimellem skubbe dem igang.

De 1-årige lægger ikke æg fordi de lige er flyttet. De er formentlig ved eller skal snart til at fælde. I den periode lægger de heller ikke æg. De har også godt af ekstra proteintilskud.

Held og lykke med dem /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2012, 13:54 »
Giver du skaller? Du kan godt give dem hvede... Hvordan er procentdelen af byggen?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:10 »
Hej
Tak for de hurtige svar allerede.
De har fri adgang til skaller, men der er ikke det store haus i det.
Ja procentdelen er nok 50/50. De 4 på 6 måneder spiser mest byg og de 2 store er gladest for æglægningsfoderet. Men det de får kastet ind er nok 50/50. Jeg har bestilt lidt hvede og prøver lidt med det.
Har faktisk undret mig over at de store smed mange af deres fjer i forhold til de små så det er nok derfor /o
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:15 »
Jeg burde vel heller ikke være i tvivl om hvorvidt det er haner eller høner på dette tidspunkt? Faldt over en artikkel fra en om Nyborg (og ja det er sku desværre der jeg har købt dem). Læste at han tidligere havde solgt haner som høner. Kan dog ikke helt kende deres udlægning af hans dårlige forhold og ingen plukning her. Men måske jeg bare har været der en heldig dag hvor der virkede pænt og rent samt været heldig at de ikke plukker hinanden.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:38 »
For dyr fra sidste år og ældre, så er de højst gået i fældning og så er der nedgang i æglægningen eller slet ingen æg. Og flytningen kan også sagtens have en indflydelse på æglægningen.

Om det er haner eller høner burde let kunne ses nu. Men prøv at lægge nogle billeder ind af dem, hvor man tydeligt kan se deres hoveddele.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Sv: Æglægning.. Hvornår? Gør jeg noget galt? Høne/Hane?
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2012, 17:14 »
Så skulle der gerne være vedhæftet en fil med nogle billeder. Jeg ville være utrolig glad hvis nogen gav sig tid til at kigge på om nogle af disse skulle være haner. Hende øverst til venstre er en smugle ældre end de andre, men det er hende der er ved at blive rød i toppen.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 13 ſeptember , 2012, 17:24 »
Hende øverst til venstre er en hane.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 ſeptember , 2012, 17:36 »
Den smager godt, Paw 8)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 ſeptember , 2012, 17:55 »
Nej træk mig nu baglæns ind ad fuglekassen...
Det varpokkers... er kylle en hane. Hun er ellers den der har aller mindst at skulle sige i den gård.
Nu får jeg bange anelser... Jeg har lagt endnu et billede op af mine 2 gule på ca et år.... De ligner hende meget og nu bliver jeg nød til at spørger om jeg har betalt en mindre formue for 2 haner som skulle være i æglægning? Er der nogle her der vil være så sød at bruge 2 min på at kigge og vurdere på det..... Om ikke andet er der da snart en masse der kan få sig et billigt grin over min uvidenhed og ufattelige evne til at lade mig snyde og bedrage.... Der er intet hanegal i min går, men kan forstå at det kommer der....Det er sku sjovt :P

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:37 »
De 2 gule er høner. Der en en hane på de 2 øverste billeder af de guld sømmede, men om det er den samme ved jeg ikke.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:40 »
Ja, de gule er høner, men har de ikke fast ring på. Så kan de jo sagtens være ældre end fra sidste år.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:44 »
Nej træk mig nu baglæns ind ad fuglekassen...
Det varpokkers... er kylle en hane. Hun er ellers den der har aller mindst at skulle sige i den gård.
Det er såmænd bare fordi "hun" ikke er helt gammel nok til og sætte sig i respekt endnu, Det begynder nok og komme når han kommer med de første forkølede båtlyde ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 ſeptember , 2012, 19:28 »
Der er intet hanegal i min går, men kan forstå at det kommer der....Det er sku sjovt :P

Det er netop en af grundene til, at jeg holder meget af orpington. Man kan have en masse hanekyllinger til slagt uden at de galer om kap i 2 måneder inden de er slagteklare /o
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 ſeptember , 2012, 19:40 »
He he. Håber der kun er den ene hane. Det er sku alligevel lidt sjovt synes jeg :)
Mange tak for alle de gode svar, det er godt der er nogle der ved noget.
Faktisk er kylle begyndt at sige nogle mærkelige båt båt lyde engang i mellem, men vi havde ikke lagt så meget i det, men nu ved vi hvorfor /o