Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kastrering af katte, hvornår?  (Læst 13348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Kastrering af katte, hvornår?
« Dato: 11 ſeptember , 2012, 23:24 »
Jeg har jo fået mig et par skønne røde hankattekillinger, og jeg vil (for første gang) have mine katte kastereret. Jeg har kigget på div. hjemmesider for dyrlæger, og der står min. 4 måneder/ 2 kg.
Skal de være begge dele? De er snart 4 måneder, men den ene er langt de vejer altså kun 1650 og 1100 gram. Selv om de er søskende, så er den ene altså langt nærmere vægten end den anden. Jeg vil bare gerne have det overstået så hurtigt det kan lade sig gøre, for den gamle hankat er ikke vild med dem i forvejen, og hvis de begynder at lugte som hankat, bliver han måske rigtig sur på dem. Og samtidig vil jeg da også helst slippe med at køre til dyrlægen en enkelt gang i stedet for flere gange.
Nogen der kan komme med input angående mine små katte-drenge?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bobbe

• Bruger
  • Ny i hønseverden
Sv: Kastrering af katte, hvornår?
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2012, 23:47 »
Det er forskelligt alt efter hvilken dyrlæge du spørger.. Prøv at snakke med den du plejer at bruge (stoler på).. Prøv og¨så om ikke det giver rabat når du kommer med 2.. (der gjorde jeg med 2 hunkatte, sparede 600,- dengang, 10 år siden) Min gamle "han"kat var 5 mdr, men vejede ikke 2 kg.. De 2 jeg hentede på internat var 6 mdr da jeg fik dem, og var kasteret, og helet op..
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline Marita

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2012, 00:26 »
Når jeg har fået katte neutraliseret, har det været min opfattelse, at kravet om de to kg har at gøre med dosering af narkosen. For hankattes vedkommende er det vigtigt, at deres urinrør er tilstrækkeligt udviklet.  Min dyrlæge har altid givet rabat på dyr nr. to, tre etc., når behandling foretages samtidigt.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2012, 01:32 »
Det med rabatten på flere killinger har jeg tjek på. Ellers nogle anbefalinger af gode dyrlæger på Fyn, og selvfølgelig gerne nogle med rimelige priser, selv om det ser ud som om priserne ligger og svinger inden for en lille 100-kr.seddel, og så er det jo ligemeget. Hellere det er en jeg er tryg ved. Jeg har ikke haft brug for dyrlæge før, undtagen til indkøb af ormekure og loppekure, så der er ingen der har haft fat i mine katte før. Derfor er jeg rimeligt åben over for hvor det bliver.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2012, 07:32 »
Jeg ved ikke med hankatte, men vores lille hunkat blev neutraliseret da hun var kun 1100 g stor, og ca. 7 måneder gammel. Desværre kender jeg ingen dyrlæger på Fyn, men Stenløse Dyreklinik har en "pakke" med øremærkning, neutralisering og vaccination for 920 kr. for en hankat, og 1220 kr. for en hunkat. Meget fin service der, men det er jo noget langt væk fra Sydfyn ::).

Der er vel også nogle katte der aldrig bliver 2 kg store kommer jeg til at tænke på? Vores lille hunkat er nu 2 år gammel, og vejer kun 2,1 kg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 12 ſeptember , 2012, 08:00 »
Overvej at tage en tur til tyskland. Jeg fik (sammen med Mor Anna) min hunkat neutraliseret sidste år. Jeg betalte 400 kr for neutralisation og ormekur til 6 katte og to hunde. i den pris var en ½ konsultaionsbetaling.
Og mens indgrebet bliver fortaget kan I jo shoppe lidt til husholdningen dernede (husk ingen fedt/sukkerafgift og kun 7 % moms på fødevarer ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #6 Dato: 12 ſeptember , 2012, 09:29 »
Tommelfingerregel fra "min" dyrlæge.... Der skal være plads til øretatoveringen hehe Er også den "mit" lokale Dyrenes beskyttelse katte-center bruger :)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Miss Christina

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12 ſeptember , 2012, 10:20 »
Wanda

hvis man bliver taget over grænsen med et dyr der IKKE har sine sager i orden bliver det mere end dyrt

kender en i katteverden der lige tog over grænsen med 2 killinger for lige at få det ordnet billigt
det var 6 ugers karentæne 3 for at tage titer prøve på diverse vacciner og så lige 3 uger så det lovlige på rabies og almen vaccine/pas/chip virkede
beløbet i kr løb over de 11000 dk :-\

kat/hund

SKAL have pas chip og ikke mindst en mindst 3 uger gammel rabies/+alm  vaccine

men ja det ville være godt hvis det ikke var så dyrt her hjemme :)

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 ſeptember , 2012, 10:45 »
Wanda

hvis man bliver taget over grænsen med et dyr der IKKE har sine sager i orden bliver det mere end dyrt

kender en i katteverden der lige tog over grænsen med 2 killinger for lige at få det ordnet billigt
det var 6 ugers karentæne 3 for at tage titer prøve på diverse vacciner og så lige 3 uger så det lovlige på rabies og almen vaccine/pas/chip virkede
beløbet i kr løb over de 11000 dk :-\

kat/hund

SKAL have pas chip og ikke mindst en mindst 3 uger gammel rabies/+alm  vaccine

men ja det ville være godt hvis det ikke var så dyrt her hjemme :)
rettelse kat/hund skal ikke have alm. vaccine, kun rabies og pas og chip.
Jeg vil anbefale, at man bruger en dyrlæge som man kender og stoler på. Det er ikke alle dyrlæger, der får lov at kigge på mine dyr, der er nemlig stor forskel på dyrlægers arbejde, ligesom det er indenfor mange andre brancher. Ved at vælge en fast dyrlæge, kommer man også til at kende hinanden både ejer/dyr og dyrlæge og det kan skam også have sine fordele, istedet for at flakke rundt efter priser hele tiden.
Jeg handler også varer på nettet og i udlandet, men jeg må sige, at jeg er begyndt at tænke mere over at støtte lille Danmark, for hvis der ingen indtægter er i DK, ja hvordan skal det hele så ende. Der er noget der skal laves om i DK ingen tvivl om det, det er alt for dyrt i forhold til vores nabolande. lad os håbe at vores politiker snart vågner op, så det igen kan blive atraktivt at købe vores varer i Dk og bruge de danske virksomheder, som i sidste ende skaffer skatteindtægter mm til glæde for vores skoler, plejehjem, sundhedsvæsen osv. Bare lige lidt tanker herfra
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #9 Dato: 12 ſeptember , 2012, 11:15 »
Jeg handler også varer på nettet og i udlandet, men jeg må sige, at jeg er begyndt at tænke mere over at støtte lille Danmark, for hvis der ingen indtægter er i DK, ja hvordan skal det hele så ende. Der er noget der skal laves om i DK ingen tvivl om det, det er alt for dyrt i forhold til vores nabolande. lad os håbe at vores politiker snart vågner op, så det igen kan blive atraktivt at købe vores varer i Dk og bruge de danske virksomheder, som i sidste ende skaffer skatteindtægter mm til glæde for vores skoler, plejehjem, sundhedsvæsen osv. Bare lige lidt tanker herfra

Hørt  /o

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 ſeptember , 2012, 11:38 »
Tja, som skrevet så har jeg kun handlet div. loppe-orme-kure hos dyrehospitalet i Ringe, mest fordi det er rimeligt tæt på, og jeg alligevel handler hønsefoder derovre i nærheden, så jeg kan kombinere indkøbene, men ingen dyrlæger har nogensinde set mine katte, og jeg har kun snakket med dem i receptionen. Så jeg har ingen dyrlæger jeg kender og stoler på. Men det skulle jeg jo gerne få. ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline bobbe

• Bruger
  • Ny i hønseverden
« Svar #11 Dato: 12 ſeptember , 2012, 16:50 »
Jeg bruger Johanne Åkjer ved Rynkeby Dyreklinik, hun er mest i Nyborg afdelingen, men jeg køre gerne, hun har "ordnet" alle mine katte, min hund, og kasteret min Chincilla.. De er dog IKKE de billigste på fyn.. Held og lykke med de små ;)
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 12 ſeptember , 2012, 17:52 »
Hvis "bollerne" er klar, så kan de også skæres af, så det er vel individuelt fra hankat til hankat.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marita

• Bruger
« Svar #13 Dato: 12 ſeptember , 2012, 18:06 »
Hvis "bollerne" er klar, så kan de også skæres af, så det er vel individuelt fra hankat til hankat.

Selvfølgelig kan de det - det kan de også på få uger gamle hankattekillinger. Og bliver det også nogle gange.

Men der er den risiko, hvis kastreringen foregår for tidligt i forhold til urinrørets udvikling, at den kastrerede kat senere hen kan komme til at lide af krystaller som ikke kan passere urinvejene, hvis han fodres med magnesiumholdigt foder. Og det kan de dø en smertefuld død af, hvis de ikke kommer i behandling (som regel operativ). 
« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2012, 18:16 Fra Marita »

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #14 Dato: 12 ſeptember , 2012, 19:15 »
Da jeg arbejdede på dyreklinik hed det enten 4 mdr eller 2 kg. Så det er enten eller. Så du kan godt bestille tid  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter