Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race skal man vælge  (Læst 4242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annika

• Passiv bruger
Hvilken race skal man vælge
« Dato: 09 ſeptember , 2012, 22:23 »
Jeg har tænkt mig, at anskaffe mig 2-3 ænder til næste år - foråret. Det er mest af alt for at bekæmpe den urimelige mængde snegle på grunden. Det ville heller ikke gøre spor, om de også kunne være en god spise. Stor og kødfuld. Nu kommer det besværlige. De skal helst ikke kunne flyve, ikke skræppe alt for meget og være omgængelige. Jeg ved, at dét er mange og store krav, men er der nogen som har gode race forslag?

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Hvilken race skal man vælge
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2012, 22:30 »
Sikke da en fremragende idé du har fået der med ænder  /o

Vi har selv valgt ænder ud fra de kriterier du stille op, og vores valg faldt på Sachsen ænder og Cayuga ænder.
Begge racer er utrolig smukke  *h

Sachsen ænderne er de største og en decideret slagte and.
Cayugaerne er lidt mindre men absolut også velegnet til slagt, og så lægger de en hel del flere æg end Sachsen ænderne, plus de er gode til at ruge selv, hvilket kan være lidt svært med Sachsenerne.

Cayugaerne er nok de mest tillidsfulde. De har ry for at være de mest stille ænder, men her på matriklen siger de lige så meget/lidt som Sachsenerne gør.

Så disse to racer vil absolut være mine anbefalinger :)  Du kan se billeder af dem i mit galleri hvis det er. Begge racer kan dog være lidt svære at få fat på, men de er absolut det hele værd  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2012, 22:34 »
Jeg er superglad for mine moskusænder... de er noget af det roligste og de siger ikke en lyd. De kan flyve som de fleste ænder, men det ordnes ved at klippe lidt af deres fjer af på den ene vinge. De lægger godt med æg, ruger mange ællinger, smager utroligt godt (berberiand)... men det som jeg sætter mest pris på er, at de er så utroligt rolige og tillidsfulde!
Og så fås de i en del forskellige farver  /o

Held og lykke med de ænder du får besluttet dig for  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2012, 23:54 »
Moskus er kendt for at tage for sig af retterne når det kommer til snegle.
Moskus 'rapper' aldrig.
De 'hvisker' når de taler sammen.
Meget charmerende, og kan kun høres hvis man opholder sig relativt tæt på dem.

Der er godt kød på dem (ved den rette alder), men jeg synes de er svære at plukke, da de har meget tæt fjerdragt.

Flyve kan de. Mine flyver og har gjort det nu i 3-4 år (jeg stækker ikke), men jeg har aldrig set dem flyve ud over hegnet til min dam. Hegnet er 1,7 m højt. Hver aften sidder der 1-2 ænder i et af træerne, på en gren i en højde af ca 3 m. De ved hvor der serveres mad. ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2012, 08:20 »
Jeg har løbeænder og SAcshen ænder. Er meget glad for dem begge. Løbeænderne er SUPER til det med snegle og de flyver ikke :) det er en sjov lille and at se på med deres lodrette holdning, her går de under betegnelsen "pingvin-ænder" :) Der er ikke så meget kød på dem, slagtevægt ligger vel på omkring 2 kg. De rapper men ikke voldsomt højt. Sacshen er meget lig landanden i størrelse. De snakker også, men mest hvis de gerne lige vil fortælle at kornfadet er tomt ;) De er kønne at se på og fylder en del mere i fryseren :) Jeg har endnu ikke smagt nogen af dem da det er første sæson jeg har dem. Løbeænderne får nu også lov at leve da jeg er så heldig at have fået 1.1 så vil da prøve at lave lidt små løbere næste år :) Sacshen har jeg 1.2 af og de skal alle slagtes inden så længe. Jeg købte hos Rosengårdens friland. Jeg har også haft moskus, to piger og dem er der ikke mere kød på end løbeænderne. Jeg syntes de er grimme at se på med alt det røde i hovedet. mine var kedeligt hvide. Mine løbeænder er vildtfarvet og meget kønne sachsen har også vildt tegninger men i mere jord/sand farver. Også meget kønne. Jeg har mest ænder for slagt men det gør jo ikke noget hvis de er kønne at kigge på så længe de lever. Mine sacshen har endnu ikke fløjet nogen steder, ved faktisk ikke om de kan. Jeg kan jo bedst lidt hvis min juleand har noget fedt på kroppen da det giver en lækker smag. Jeg syntes moskus er for tørre i kødet, men det er jo en smagssag.
Mine løbere har taget LANGT flere snegle end moskusænderne og samtidig så graver de i jorden med næbbet så de fanger også rigtig mange æg... Da jeg flyttede herud første juli var her så mange snegle at man ikke kunne lade døren stå åben uden at de kom ind  /3.  Nu er det næsten en hel sensation hvis vi ser en stor snegl ;) OG jeg er omgivet af grønne græsmarker så levemulighederne er jo prima for sneglene, men de når ikke langt ind på denne matrikkel mere :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.