Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til automatisk hønselem  (Læst 9610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kba87

• Passiv bruger
hjælp til automatisk hønselem
« Dato: 08 ſeptember , 2012, 18:15 »
hej alle vi er netop blevet hønsefarmere :) Jeg har læst en del her inde om folks automatiske hønselem og sådan en vil jeg selvfølgelig også gerne have .

Jeg har 2 stk  aktuator liggende som har været på et stort hævesænkebord.
De køre samlet det vil sige at de begge er koblet til en boks hvor fra der så går en ledning til en "fjernbetjenning" som jo normalt er sat fast under bordet ved kanten og de kan kun køre begge retninger når de begge er koblet i boksen . hvis jeg kun sidder den ene til så vil den kun køre i tilbage position og ikke frem. det lidt træls for så skal jeg montere begge på hønselemmen hvilket jo er lidt over demensioneret da de kan løfte over 100kg vil jeg tro. Men det smarte med den fjernbetjening er at der er 4 indstillinger man kan gemme positioner på.

jeg kunne sagtens gå ud og montere udstyret nu inde i hønsehuset sådan at jeg kan stå der inde og holde f.eks. knap 1 inde og den så lukker lågen og så til morgen gå ud og holde knap 2 inde og så den åbner lågen men det kræver jo stadig jeg står
i hønsehuset og så forsvinder det smarte lidt med at man stadig manuelt skal lukke lågen nu bare ved at trykke på en knap istedet. Jeg ville jo gerne have en timer på som jer andre men aktuatoreren køre jo ingen vegne ved at der kommer strøm til så hvordan folk gør med en aktuator forstår jeg ikke helt? håber der nogen der gider hjælpe mig og evt komme med forslag.

mvh kenneth

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: hjælp til automatisk hønselem
« Svar #1 Dato: 05 November , 2012, 13:34 »
Det kan gøres på flere måder. En oplagt måde er at købe en smart lille styring - F.eks. en Siemens Logo-PLC, som man kan programmere ur i. Så skiller man fjernbetjeningen og erstatter knapperne med udgangene på PLC'en. Kræver lidt teknisk snilde, men burde kunne lade sig gøre uden store problemer.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 November , 2012, 14:04 »
hvad står der på typepladerne , henholdsvis aktuator og boks særligt om aktuatore evt kører 24 v
« Senest Redigeret: 05 November , 2012, 14:50 Fra kristiank »

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 November , 2012, 14:28 »
Spændingen er ligegyldig. PLC'en har potentialefri kontakter, så uanset om det er 230 VAC eller 24VDC der er i fjernbetjeningen, så kan den sagtens styre det.
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 November , 2012, 23:24 »
Jeg er ret vild med den her løsning. Smuthullet lukkes i det øjeblik alle høns er på pinden, og åbner igen når den første hopper ned.

http://www.youtube.com/watch?v=xRm2U72pu90&feature=related
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 November , 2012, 03:03 »
mikkel den er sgu genial, men hvad hvis der er en der ikk kan finde hjem av,

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 November , 2012, 06:36 »
Så må de andre ud og lede..
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 November , 2012, 10:24 »
Jeg har lige et tillægsspørgsmål. Kan man på en overskuelig måde lave en låge der kun åbner selv? Jeg skal have flyttet mine ænder og da de kommer ned bagerst i haven i stedet for i forhaven hvor vi kan høre og se dem, vil jeg gerne have dem ind om natten. Problemet er at de ikke selv går ind men hvis de da bare kunne gå ud selv om morgenen ville det da spare lidt tid og gøre det lettere for folk at passe dem

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 November , 2012, 12:34 »
Man kan med høns Bolding. Man kan lave et system hvor en madskål skal tømmes før lågen åbner. Og høns hopper ikke ned og spiser hvis det først er blevet helt mørkt. Jeg ved ikke med ænder.
Har eller har haft:

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 November , 2012, 19:07 »
Rent elektrisk er det let at lave en styring som kun åbner på et forud defineret tidspunkt. Så kan man sætte en trykknap som så lukker den igen når man har jaget dem ind.
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 November , 2012, 21:02 »
Ret nemt sagde elektrikeren  ??? Hvor nemt er det?

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 November , 2012, 22:31 »
Det er så nemt at én kop kaffe og lidt hjemmebag er nok til at få det lavet hvis I selv har stumperne. 8) ;D

Der skal bruges: En eller anden form for langsomtgående elmotor. Evt. sådan en spindelmotor som åbner ovenlysvinduer eller en spjældmotor fra et ventilationsanlæg. Begge har normalt indbygget endestop hvad der er ganske praktisk til dette formål. Derudover skal der bruges et døgn- eller ugeur (Digital er at foretrække!). De billige til at sætte i stikkontakten er helt ok, men det er lettere at lave med en til tavlemontage. Så skal der bruges en trykknap, en lille samlekasse og en stump ledning med et hanstik på. Så tror jeg egentligt man er ved at være der.  /o

Prøver lige at lave en lille håndskitse og sætte ind... :o
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 November , 2012, 08:33 »
Det er jeg spændt på at se. Kaffe og hjemmebag er ingen problem og hvis min mand får Sedlen med hvilke dele der skal bruges skal det nok også lykkes  ;)

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 November , 2012, 13:05 »
Her er en lille skitse over de elektriske forbindelser. Det er ganske simpelt at lave. Det mekaniske med motoren går jeg ud fra at I selv kan gennemskue.  ;)

MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 November , 2012, 13:34 »
Den giver jeg lige til min mand  ;) tusinde tak