Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan skrukken scanne æggene?  (Læst 6039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

• Bruger
Kan skrukken scanne æggene?
« Dato: 06 ſeptember , 2012, 22:48 »
Selvom jeg ikke er vild med at lade skrukker ruge kyllinger ud på denne årstid, har Min sorte orp. "Thyra" fået sin stædige vilje. Nu ruger hun igen på livet løs. Så har jeg lagt mærke til noget, jeg ikke har set før. Først skubbede hun et snydeæg ud, som havde ligget i reden. Nu har hun ruget i 10 dage, og nu lå der endnu et æg uden for reden. Jeg troede den var trillet ud ved en fejl, og forsøgte at lægge den tilbage under Thyra. Det ville hun ikke finde sig i! Hun begyndte agressivt at hakke i ægget, som ville hun hakke hul. Så fjernde jeg ægget og lyste det, og der var ganske rigtig ikke noget foster i.
Thyra er en stabil skruk, der hverken ødelægger æg eller kyllinger, så kan det tænkes at hun kan mærke, hvis der ikke er et levende foster i ægget? Jeg kan godt se, det smarte i at skubbe æg ud, der ikke er nogen grund til at spilde varme på, og som blot vil forpeste reden, hvis den går i stykker. Hvis det vel at mærke er et instinkt og ikke en tilfældighed? Jeg har ihvert fald ikke set det før.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kan skrukken scanne æggene?
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2012, 22:59 »
Selvom rugeinstinktet er udviklet og forfinet over tusinder af år så tror jeg ikke at høns er i stand til (på dag 10) at afgøre om et æg er befrugtet eller ej. Man oplever jo ofte at skrukker ruger på blanke æg indtil de går af reden med de klækkede kyllinger.

Men måske de kan 'lugte' hvis et æg er ved at blive fordærvet, med deraf følgende risiko for at forurene de øvrige æg???

Jeg ved det ikke, men det er da lidt pudsigt at hun 'afviser' ægget når du forsøger at lægge det tilbage.
Mvh
Erik Andersen

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2012, 07:03 »
Jeg oplever at både høns og ænder lægger æg til side.Mon de tomme æg kan have en anden temperatur ?? Det kunne man måske godt forestille sig.De æg der er lagt til side her har i hvertfald været tomme.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2012, 07:56 »
Ja man må sige, at høns har haft et par år at øve sig i, når det gælder skrukkeriet. Jeg læste om et fund af dinosaurer-fossiler, der lå og rugede på æg. Som deres efterkommere, må disciplinen være finpudset hos vores mini-tyranosauruser, som høns skulle være de nærmeste slægtning til. Og sådan som de kan få haven til at se ud, kan jeg godt se de må indeholde en indre Tyranosaurus ???

Men tilbage til emnet. Jeg har også mest oplevet høns, der ruger videre på de tomme æg. Kan det evt tænkes at avlsarbejdet har ødelagt instinktet? Ligesom mange hunde, der ikke kan finde ud af at grave et kødben ned?

Jeg synes i hvert fald det er godt gået, hvis Thyra selv kan "lyse" sine æg. Når jeg overtager lysningen, vil jeg mærke de tomme æg, og se om det er dem, hun skubber ud, som rugeprocessen skrider frem. Så kan jeg også finde ud af om det blot var en tilfældighed.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2012, 09:16 »
Hvis noget skulle være afgørende mht. befrugtet eller ej, er det sikkert æggets temperatur. Hvor fintfølende fjerkræ er, ved jeg ikke, men muligheden foreligger da.

Jeg  har ofte, når jeg lyser æg 1. x lidt sent, altså på 8. eller 9. dagen, sagt til mig selv "det er et tomt æg" når jeg tager det op for at gennemlyse, og ganske rigtigt det paser næsten hver gang. Og det er ud fra at jeg syntes at dette æg er knap så varmt som de andre.

Jeg vil dog ikke overgå til blot at føle på æggene og på denne måde sortere ubefrugtede fra  ;D ;D  jeg holder mig stadig til gennemlysning for en sikkerheds skyld   ;)

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2012, 21:36 »
Pudsigt..for jeg har tænkt det samme ..
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline KEW

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 ſeptember , 2012, 00:49 »
Det lyder plausibelt men hvordan forklarer man så dem som ruger hvad som helst?

Jeg har i så fald neandertaler silkehøns de har aldrig sorteret noget og udruget mange tomme æg ud til luftkyllinger :o
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #7 Dato: 08 ſeptember , 2012, 10:47 »
Neanderthalhøns ;D ;D ;D
Med fare for at få hovedet på blokken, er der nogen der siger ( selvfølgelig ikke mine ord!), at silkehøns er lidt dumme :o De er vist meget langt for det oprindelige. Ligesom det kan være svært at genkende ulven i en pekingeser. Men i morgen har jeg tid til at lyse æggene. Så får de tomme en tushprik, og så ser jeg hvad Thyra  foretager sig frem til klækning næste weekend. Det kan være hendes ægsortering viste sig at være en enkeltstående fiks ide.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 ſeptember , 2012, 11:01 »
Det er faktisk det jeg syntes gør dem sjove. De har et sjovt udseende og så virker de lidt "dumme"

Men tilbage til emnet hvis de skulle kunne mærke en anden temp. På æggene dvs. De måske køler hurtigere ned feks.
Den tror jeg hurtigt man kan skyde ned for massen på et ubefrugtet og et befrugtet er så tæt på ens bortset fra vægten af en celle fra hanen så massen som optager varme og afgiver samme varme må anses for at være ens.
Eller hva?
Hilsen Kenneth

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #9 Dato: 08 ſeptember , 2012, 12:00 »
Det er faktisk det jeg syntes gør dem sjove. De har et sjovt udseende og så virker de lidt "dumme"

Men tilbage til emnet hvis de skulle kunne mærke en anden temp. På æggene dvs. De måske køler hurtigere ned feks.
Den tror jeg hurtigt man kan skyde ned for massen på et ubefrugtet og et befrugtet er så tæt på ens bortset fra vægten af en celle fra hanen så massen som optager varme og afgiver samme varme må anses for at være ens.
Eller hva?

Jøsses. Nu begynder det at blive kompliceret :o Er der et fysiker, eller kemiker  tilstede i æteren? Det fantastiske ved det lukkede system et æg jo er - hvis man tænker lidt over det -  er, at det indeholder stoffer, der kan omformuleres til knogler, fjer, muskler og hvad en kylling ellers har brug for, for blive til en levedygtig kylling. Alle byggestenene er der, bortset fra tilstrækkelig med ilt, der siver gennem skallen(så vidt jeg har forstået). Har alle disse kemiske grundbyggesten, en anden evne til at fastholde varme, når de bliver omformuleret til ovennævnte organiske væv? Udfra lægmandserfaring synes jeg, at et æg der indeholder en næsten færdig kylling, virker tungere en et æg, der ikke er ruget på. Den føles i hvertfald anderledes. Men det kan næsten ikke være andet end et bedrag, da mængden af stof i ægget jo ikke kan være blev forøget. Jo mere man tænker over det jo mere rundtosset bliver man !l

Offline KEW

• Bruger
« Svar #10 Dato: 08 ſeptember , 2012, 12:29 »
Jeg er lidt af en flyvernød og har en tilsvarende historie omkring masse og lukket rum som ægget er og rigtigt er det alle byggesten er der og der kan ikke komme flere ind så må masse være den samme.

Det indiske flyvevåben skulle flytte et par elefanter med fly og således så gjort der skulle også mad med til dyrne hvilket fik flyet på overvægt man mente så at pga lang bane kunne man gå i luften. Der er en max start vægt og en max landingsvægt begge var væsentlig overskredet men de kom i luften. Men de lander med et pænt overlæs med total havari af flyveren tilfølge.
Undersøgelser bagefter viste at ham der lavede udregningerne antog at elefanten spiste maden undervejs og ergo blev maden regnet fra landingsvægten og flyet måtte jo så være det lettere....

Tilbage til ægget hvordan kommer kyllingen ind i ægget og hvad vejer den?
Har hønen en bagevægt under sig? ;D
Hilsen Kenneth

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 ſeptember , 2012, 15:37 »
Tænker lige lidt videre  ;D tomme æg der har ligget under sprukken eller i ruge maskine , syntes jeg også virker lettere , og når jeg lyser dem har de jo også en stor luft blære så når der kan trænge ilt og fugt igennem skallen kan det så være at de tomme æg " fordamper væden " når man engang i mellem finder et tabt æg i haven kan indmaden jo være helt skrumpet uden der er hul på skallen , :o
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 ſeptember , 2012, 22:54 »
hold da fast en spændende tråd og sikke sjove beregninger, jeg følger spændt med på sidelinjen og Kenneth din elefanthistorie er jeg da helt færdig over, hold fast hvor jeg grinede ;D
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 08 ſeptember , 2012, 23:28 »
Det er altid sjovt når det bliver lidt nørdet.

Uden at jeg vil postulere at hønerne kan mærke forskel på befrugtede og ubefrugtede æg, så må jeg lige kommentere på det med at æggene skulle være 'lukkede rum'. Det er de jo bestemt ikke. Det er grunden til at man feks ikke skal vaske rugeæg inden man lægger dem til rugning. Ved vask risikerer man at lukke 'membranen' og gøre ægget til et 'lukket rum', med døden til følge for en evt kylling.

Ægget tilføres, gennem mikroskobiske porrer, konstant ilt. Ilt skal der til for at stort set alt kan leve og udvikle sig. Tilførsel af ilt, til mange ting, medfører kemiske reaktioner/forbindelser. Og jeg, som ikke kemiker, tør ikke udelukke at disse kemiske iltforbindelser, kunne øge massen af et 'emne'.
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

• Bruger
« Svar #14 Dato: 09 ſeptember , 2012, 00:37 »
Erik du må have gang i bagevægten og veje æg 1 gang i ugen så vi kan se om der sker en vægt forøgelse ;D
Men jeg gir dig ret ilt forbindelsen kunne måske bidrage med byggesten men jeg tror det er så lidt at det ingen betydning har for den masse som afgiver varme.
Et æg på 65g .. det er jo næsten umuligt at registrere noget på så lille masse om man så lægger 5g oven i hatten tror jeg kun vi teoretisk kan beregne denne ændring og mine neandertalerhøns kan da slet ikke klare den udregning :laugh:

Ny teori kan det have noget med vægt fordelingen at gøre? For der kommer jo ligesom et hulrum i den ene ende...? ???
Hilsen Kenneth