Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nej, nej, nej, søsters lortehund har skambidt min søde høne  (Læst 8573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
Nej, nej, nej, søsters lortehund har skambidt min søde høne
« Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:59 »
I dag har til aften kommer jeg hjem med min niece og min søsters hund, et lille gadekryds som ellers er en sød hund. Vi går ind og han løber rundt i haven som han altid gør. Pludselig kommer min mand løbende og råber at han har bidt den ene høne.

Kommer ud og der er fjer overalt. Vores hardcore landmandsnabo er heldigvis på besøg, han får den hevet ud fra busken og hun har et stort åbent sår på toppen/ numsen af ryggen. Hun er jo selvfølgelig super bange, men falder til ro da jeg får hende op under armen og væk fra stedet. Jeg vil egentlig aflive hende med det samme, hyler næsten og er virkelig rystet, men nabo siger hun sagtens kan overleve og henter noget sår healer som de normalt bruger til køer.

Vi får hende sprøjtet og puttet i forrummet i hønsehuset, så de andre ikke kan hakke i det.

Lortehunden er simpelthen smuttet ind i hønsegården, gået igennem lugen ind i huset og har hentet den første og den bedste:( :( :(

Jeg har simpelthen så ondt af hende og de andre. De var blevet så trygge, lægger æg hver dag, hygger sig i haven og på terrassen og så kommer den skide hund og ryster hele deres verden!!!!! :( :( :(

Jeg håber sådan hun overlever, men kan næsten ikke overskue sår, fraholdelse fra de andre og generel utryghed. Hvis det så havde været en ræv, havde det trods alt haft en årsag, men nu er det bare en dum hund!!

Øv øv øv :( :(

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Nej, nej, nej, søsters lortehund har skambidt min søde høne
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2012, 22:07 »
Øv, en dårlig oplevelse!  /d

Jeg tror nok din høne skal klare den! Jeg har efterhånden haft en del høner med grimme sår og de kommer sig næsten altid. Køb noget klorhexidinpulver på apoteket og drys det i sårene en gang om dagen.
Hvis hun får feber, skal du overveje øksen eller antibiotikum fra dyrlægen. Men jeg er overrasket over hvor meget, de kan klare.

Jeg krydser alle mine fingre! *k *k *k *k *k -hold os opdaterede!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2012, 23:25 »
Av-av stakkels høne. Go`bedring med hende.  *t
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2012, 08:05 »
Ih for pokker da :( og stakkels høne og jer, men som de andre siger, så skal hun nok komme sig. Min wyandot blev også bidt af ræven for nogle uger siden, og hun er kommet sig rigtig godt. Hun er endda ved at få fine nye fjer oven i såret (på ryggen). Jeg fik dog lidt antibiotikapulver til foderet, og har ellers vasket det i sæbespåner nogle gange. God bedring!
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2012, 08:13 »
Så så - hunden er et væsen med naturlige instinkter som den følger hvis vi mennesker, der har ansvaret for både den og hønsene ikke sørger for at forhindre den i det. Det er brandærgerligt og jeg kan godt forstå at du er vred og ked af det - men det er ikke hundens skyld. Keep UP the spirit og go bedring til hønen.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2012, 16:23 »
Hvor ærgeligt  :-[
Jeg kan sagtens følge din irritation over hunden, selvom man godt ved at når den ikke har lært at lade hønsene være, så følger den bare instinktet  :angel:
Jeg er også altid lidt nervøs ( og irriteret) når der er hunde her, udover vores egen.
Jeg håber din høne kommer sig fint og de andre ikke har fået så stort et chok at de stopper æglægning.  ;)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2012, 23:02 »
Tak for svar alle sammen.

Hønen tror jeg har det ok! Hun har gået for sig selv i forrummet til hønsehuset og har skidt, drukket og !!!lagt et æg!!! Ligeså har de to andre lagt æg som de plejer. De to og skrantende hanefar har tusset rundt som de plejer og tigget mad på terrassen flere gange i dag! :)

Jeg er lidt i tvivl om plejningen af såret. Det eneste jeg har gjort er at spraye hende med 'tar-plaster'. Hun ef jo et frygteligt snask på rumpen. Blod, tjære, små dun, lort, sår-snask, men jeg ved ikke om jeg skal vaske hende? Evt i klorhexedin?

Og vil det være en god ide at få noget penicilin pulver ved dyrlægen?

Hvornår tror i hun kan komme sammen med de andre, hendes veninde savner hende. Der står på sprayflasken at det modvirker infektion og bid pga tjæren, ved ikke om det vil fraholde de andre fra at bide/hakke hende?

Jeg vil prøve at tage billeder i morgen

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2012, 23:04 »
Øv, en dårlig oplevelse!  /d

Jeg tror nok din høne skal klare den! Jeg har efterhånden haft en del høner med grimme sår og de kommer sig næsten altid. Køb noget klorhexidinpulver på apoteket og drys det i sårene en gang om dagen.
Hvis hun får feber, skal du overveje øksen eller antibiotikum fra dyrlægen. Men jeg er overrasket over hvor meget, de kan klare.

Jeg krydser alle mine fingre! *k *k *k *k *k -hold os opdaterede!

Hov, havde overset det med klorhexedin pulveret! Det vil jeg gøre i morgen! :) tak

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 ſeptember , 2012, 21:02 »
Nå en opdatering

Hun er jo blevet sprøjtet med 'tar-plaster' siden onsdag, det er egentlig gået fint, hun spiser, drikker og lægger æg. I weekenden missede jeg sprayen da naboen hentede den igen og i går aftes så jeg så, at der var gået maddiker i et sår på str. med en tokrone

Øv øv, synd for hende og ret klamt. I morgen sprayede jeg hende lige i såret med stald-chok, bare som et forsøg og da jeg kom hjem var der intet levende men den var sort og klamt. Fik hende ind her til aften og vaskede hende, der var ikke noget levende, men det var ikke ret pænt.

Hun er nu vasket, tørret med hårtørrer og har fået klorhexedinpulver på numsen. Så må vi se, hvordan det går.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 11 ſeptember , 2012, 06:56 »
Åh, for en dårlig oplevelse :(. Du kan evt. også ringe til dyrlægen for gode råd? Han kan også give hende en antibiotikasprøjte og måske rense sårene til bunds. Det koster selvfølgelig noget, men de par gange jeg har været til dyrlægen med en syg hane, har prisen være overkommelig, i hvert fald i forhold til hvad en alm. konsultation koster (hhv. 330 kr. inkl. medicin i forbindelse med årligt katteeftersyn, og 550 kr. for konsultation for hanen alene inkl. medicin). Gode råd pr. telefon er som regel gratis, og det har jeg benyttet mig af en del gange efterhånden.

Jeg *k for din høne, jeg håber hun klarer den.

De par gange der har været hunde efter mine høns, har jeg også været skrækslagen. Sidste gang fandt jeg min yndlingshøne under en reol inde i værkstedet, hvor hun i panik havde gemt sig. Den ene hane havnede i havedammen og den sidste høne havde gemt sig i en busk. Det er frustrerende med de hunde der ikke kan tåle at se fjer >:(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 11 ſeptember , 2012, 07:05 »
Lyder ikke særligt lækkert at sprøjte fluegift i et åbent sår.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2012, 07:50 »
jo lene hvis man vil pine sine høns til døde, det er sikkert ikk meneingen, men med alt gift + medicin, skal og må det kun bruges efter anvisning enten etiket eller læge. hvor lang tid efter man evt finder fluegiften i æg og kød hvis hønen overlever

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #12 Dato: 11 ſeptember , 2012, 09:53 »
Hvordan går det med lille høne-pøne?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Castella

• Passiv bruger
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
« Svar #13 Dato: 24 ſeptember , 2012, 19:56 »
Til en anden god gang vil jeg nok fraråde dig at spraye stald chok i et åbent sår!,det er det rene gift.
Har netop haft en høne med åbent sår + maddiker & efter telefonisk konsultation med dyrlægen,som iøvrigt frarådene på det kraftigste at bruge stald chok til åbne sår,sagde de at det eneste rigtige at gøre er at fjerne maddikerne med pincet & efterfølgende sørge for at holde området rent.
Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #14 Dato: 24 ſeptember , 2012, 20:05 »
Du må ha gang i pincet og hive de døde maddiker ud af såret inden det bliver inficeret
Nu tilbage som Johanne Schiødt