Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Land og Fritids øko-foder - nu med overraskende udvikling på side 2!  (Læst 11768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Land og Fritids øko-foder (og noget om foderautomater)
« Svar #15 Dato: 05 ſeptember , 2012, 07:19 »
Ja jeg undrede mig også lidt over det med hvede kernerne.. MEN jeg bruger samme øko æglægningspiller, dem er jeg meget tilfreds med. Mine høns får en blanding af 1del piller, 2 dele hvede og 1 del byg.. Kun ganske lidt bliver skabt ud, alt bliver spist, højst et par byg korn ligger tilbage om aftenen, og jeg giver OGSÅ mad til flere dage :-)
Der findes flere slags økopiller , mange møller bruger forskellige slags.. Men land og fritids start og voksefoder har jeg øjet meget
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 05 ſeptember , 2012, 07:21 »
..døjet meget med..altså det øko. Der går nemlig let kornmider i "lortet" og derfor er jeg altid meget obs på at tjekke øko pillerne løbende :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 05 ſeptember , 2012, 07:22 »
Ps.Hønsene lægger hverken flere eller bedre æg af kun at få æglægningspiller som foder :-/
Mette

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #18 Dato: 05 ſeptember , 2012, 07:45 »
Hvorfor må de egentlig ikke få hvede andet end som godbidder?

Haha, nu er det altså ikke fordi jeg er ond ved mine høns og kører dem på en streng diæt  ;)

Jeg har ikke tænkt over det før, men jeg bruger nok hveden til at manipulere mine høns. Lidt på samme måde som jeg bruger godbidder til mine hunde, i stedet for bare at smide mad i skålen. Det er jo en helt Fogh'sk "noget-for-noget-politik"  *f

Mine høns går på friland i dagtimerne, de har ca 1500 m2 at gemme sig på. Når jeg gerne vil have dem til at gå ind i gården, rasler jeg bare lidt med den berømte hvedespand - så kommer de pilende fra alle verdenshjørner. Hvert dyr får så ca en håndfuld korn spredt i hønsegården, som herefter bliver lukket for natten.

De spiser helt utrolig lidt æglægningsfoder, de har jo snacket grønt og insekter hele dagen i haven. Så meget desto mere irriterende når de bare drøner foderet ud på gulvet for at komme til de knækkede hvedekerner.

Det er ikke foderøkonomien der bekymrer mig, til trods for at det er købt i "dyre domme" hos Land & Fritid. Ja, jeg kunne sikkert købe det billigere af en lokal landmand - men så skal jeg jo heller ikke pive når de lukker det lokale bibliotek. For det er jo det den orange økonomi gør, men det er selvfølgelig en helt anden diskussion.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 05 ſeptember , 2012, 07:50 »
Ps.Hønsene lægger hverken flere eller bedre æg af kun at få æglægningspiller som foder :-/

Jamen, helt enig! Mine høns lever mest af alt af naturen (det billige skidt!)

Jeg har i øvrigt aldrig oplevet dyr/kryb i foderet. Måske har jeg bare været heldig ;)

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 06 ſeptember , 2012, 07:43 »
Tilbage til trådens egentlige emne - det synlige korn i Land og Fritids øko-æglægningsfoder. Jeg skrev jo til dem og fortalte om mit problem, og dagen efter fik jeg faktisk svar fra en agronom fra DLGs Optimeringsafdeling. Efter min mail har de diskuteret foderets struktur, og nået frem til at jeg jo har ret. I fremtiden vil hvedekernerne blive formalet og optaget i pillerne i det foder som opsækkes til private.

Den tager vi lige en gang til i slow-motion: De laver simpelthen foderet om efter min henvendelse /o

Forbrugermagt! Yes, Louise er en enmandshær!

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #21 Dato: 06 ſeptember , 2012, 10:04 »
Tilbage til trådens egentlige emne - det synlige korn i Land og Fritids øko-æglægningsfoder. Jeg skrev jo til dem og fortalte om mit problem, og dagen efter fik jeg faktisk svar fra en agronom fra DLGs Optimeringsafdeling. Efter min mail har de diskuteret foderets struktur, og nået frem til at jeg jo har ret. I fremtiden vil hvedekernerne blive formalet og optaget i pillerne i det foder som opsækkes til private.

Den tager vi lige en gang til i slow-motion: De laver simpelthen foderet om efter min henvendelse /o

Forbrugermagt! Yes, Louise er en enmandshær!

DET er da for sejt! Tillykke med det general Louise :police:

Jeg har ikke oplevet problemet endnu, men bruger samme foder. På et tidspunkt får jeg vel også en pose med hvedekerner...

Så tak fordi du skrev til dem /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 06 ſeptember , 2012, 10:07 »
Tak Tanja! Jeg vil også sige at jeg blev noget paf, da jeg læste svaret fra DLG  /o

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: Land og Fritids øko-foder - nu med overraskende udvikling på side 2!
« Svar #23 Dato: 06 ſeptember , 2012, 14:31 »
Fantastisk udvikling! :):):)

Jeg har også undret mig over det ændrede foder!
Tænk at de ikke har overvejet den problematik før din henvendelse, Louise ::)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 06 ſeptember , 2012, 16:13 »
Wow, så kan det jo betale sig at gøre noget  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 07 ſeptember , 2012, 11:21 »
Det er da herligt :D

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #26 Dato: 07 ſeptember , 2012, 14:00 »
korn er jo i skallen , for at være beskyttet , problemet komme rnår de knækker den og tror det kan holde sig, når dine høns har så god plads, så drop pillerne, som min i sommerhalvåret, og giv dem lidt korn

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #27 Dato: 07 ſeptember , 2012, 14:03 »
@ kristiank: Hvor køber du foderærter og  hvad giver du for de?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #28 Dato: 07 ſeptember , 2012, 19:07 »
byg ærteblanding , og så ca 20 % hvede, fra fodderstoffen, i vildbjerg, ved herning. ca 4 kr kiloet i 25 kg sække uanset hvad

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 07 ſeptember , 2012, 19:23 »
Louise - nu enmandshæren alligevel er oprustet, kunne du så ikke lige skrive til miljøministeren om ændring af loven om salg af æg fra private og om stop for kommunal overfortolkning af lovene, så høns ikke må gå frit i haven? Bare når du nu er i gang  :laugh:
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)