Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Land og Fritids øko-foder - nu med overraskende udvikling på side 2!  (Læst 11764 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Jeg bruger Land og Fritids økologiske æglægningsfoder til mine høns, og har egentlig altid været godt tilfreds med produktet.

Tidligere på året har de desværre lavet om på foderets sammensætning, således at der nu ligger knækket hvede mellem pillerne. Jeg tror enhver hønseejer her på Forum kan regne ud, hvorfor sådan en sammensætning er uheldig - hønsene vil jo gerne til kernerne, så foderet bliver skrabet ud af automaten og ud på gulvet. Det er SÅ frustrerende med al den madspild - og dyrt!

Jeg går ud fra, at jeg ikke er den eneste på Forum, som bruger dette foder. Derfor tror jeg også at der er andre, der sidder med samme frustration. Jeg vil derfor opfordre andre i samme situation om at skrive til Land og Fritid, mon ikke de kan lokkes til at lave sammensætningen om, hvis vi er tilstrækkelig mange, der "brokker" os.

... og her har jeg så redigeret mit indlæg. Har du læst med så langt så spring venligst til side 2, og se den overraskende udvikling i "sagen"  /o /o
/Louise 6.9.2012

« Senest Redigeret: 06 ſeptember , 2012, 13:13 Fra Louise S. »
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Land og Fritids øko-foder
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2012, 10:01 »
Mon ikke det med at de skraber efter de hele kerner, er et spørgsmål og tilvænning, eller nogle ordentlige foderautomater.
Jeg tilsætter 50% hvede (hele kerner) til alt pillefoder, såvel til voksne dyr, som til kyllingerne og ungdyr.
Jeg ser aldrig det mindste spild. Men de er jo også vant til fodring på denne måde.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2012, 10:50 »
Måske skal jeg væbne mig med tålmodighed - foreløbigt har de hældt 60 kg foder ud på gulvet  >:(
Normalt bruger jeg kun hvede som "godbid", når jeg skal kalde hønsene til mig rasler jeg bare lidt med hvedespanden, så de er bestemt ikke vant til fri adgang til hvedekerner - og det var heller ikke planen.

Hvilken form for foderautomat kunne afhjælpe problemet? Jeg har sådan en fætter her:

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2012, 11:17 »
Du kan evt. hænge den op.  /o
Eller prøv nogen dage at give dem afmålt foder, så de kun får det de har behov for.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2012, 11:37 »

Hvilken form for foderautomat kunne afhjælpe problemet? Jeg har sådan en fætter her:
(Image removed from quote.)

Nu er det ikke så let at vurdere æderendens bredde, men umiddelbart må jeg også medgive at den kunne indbyde til et stort spild.
Mine foderautomater er alle fra America ( Vare nr.: 505a
Pris ex. moms.: 68,00 )  og med spildrist over æderenden. Det såmænd kun en ganske billig type til 6 kg. (men så kan man jo bare sætte 2 eller flere i hvert rum) disse fungere virkelig godt hos mig.

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2012, 11:44 »
Jeg ahr samme slags fodertårn som Rudy henviser til, min er bare til 3 kg og købt i Harald nyborg.

Jeg er også glad for mine, men hønsene kan nu godt skrabe noget foder ud alligevel.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2012, 11:50 »
Jeg ahr samme slags fodertårn som Rudy henviser til, min er bare til 3 kg og købt i Harald nyborg.

Jeg er også glad for mine, men hønsene kan nu godt skrabe noget foder ud alligevel.

Karoline

Jeg har også hørt at 3 kg. fodersiloen kan give en smule spild, men har dog aldrig probet denne lille model.
Har talt med nogen der har problemet med lidt spild fra 3 kg.´s modellen, og jeg mener det skyldes at æderenden er knap så dyb som i 6 kg.´s udgaven, således at den normale "foder niveau" i renden er tættere på overkant. Jeg tror det er det der gør udslaget på disse 2 modeller.

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2012, 11:54 »
Jamen så er det da et forsøg værd med den større model!

Var nemlig også ved at overveje at skifte foder :)

Tak!

Karoline

Ps undskyld hvis jeg har spammet din tråd Louise  :)
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 04 ſeptember , 2012, 11:55 »
Hæng dem så højt, så de ikke kan få benene ned i dem- og giv kun det foder, som de har behov for hver dag. Så de spiser op.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 ſeptember , 2012, 12:17 »
Ps undskyld hvis jeg har spammet din tråd Louise  :)

Slet ikke, Karoline - jeg synes det er smadder godt med noget erfaringsudveksling  /o Så tak til alle for tilbagemeldinger og erfaringer  /o

Jeg kan egentlig godt se, at min foderautomat faktisk mangler nogle ribber for at være rigtig smart, det har bare aldrig tidligere været et problem. Den hænger allerede højt, endog meget højt - så de kan kun skrabe med næbet. Men du har ret i din antagelse, Rudy - selve renden er faktisk temmelig bred.

Jeg har en mindre plastautomat med ribber, som jeg bruger til kyllingerne når de bliver varmefri. Måske skulle jeg prøve at bruge den til de store høns og se om det løser problemet, så kunne jeg nemlig investere i en større udgave.

Gad vide om der findes en fornuftig foderautomat med ribber i METAL? Jeg ved godt at jeg bliver meget krævende nu, men af æstetiske årsager foretrækker jeg foder- og vandbeholdere i metal  ::)  :o  ::)

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Land og Fritids øko-foder (og noget om foderautomater)
« Svar #10 Dato: 04 ſeptember , 2012, 12:47 »
Mærkeligt..hos mig vil hønsene hellere ha piller end hvedekerner..jeg fodrer altså med so og slagtesvinefoder  ;)

Syntes ikke jeg har været tilfreds med startfoder fra Land og fritid, det har været meget smuldret.

Køber foder hos miljøfoder, det er Møllerens, supergodt foder..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 04 ſeptember , 2012, 17:13 »
jeg fodrer bare med byg, ærter og hvede, ærterne er knækket i kværnen og kernerne klemte, og så har de græs og smådyr så meget de lyster, har stort set intet spild, jeg har den alm fra harald nyborg med hank

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 04 ſeptember , 2012, 19:05 »
Tja.. Nu har jeg kigget på mit foder og der er ganske rigtigt knækkede korn i. Men mine høns er ligeglade, de skal nemlig spise op.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 ſeptember , 2012, 19:52 »
Tusind tak for alle tilbagemeldingerne - og sikke nogle velopdragne høns I har  /o

Min søde mand har i dag lavet en anordning i krydsfiner til at lægge ned over foderrenden, så nu ser vi om det ikke kan afhjælpe problemet.
Jeg var helt sikkert kommet med fotodokumentation, hvis ikke det var fordi, at jeg 4 indlæg tidligere kom med en meget skråsikker holdning til foderautomater og æstetik  *g

Mine høns får foder til flere dage af gangen, for de bor 100 meter fra fodertønden og jeg er doven  ;)

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 ſeptember , 2012, 22:29 »
Normalt bruger jeg kun hvede som "godbid", når jeg skal kalde hønsene til mig rasler jeg bare lidt med hvedespanden, så de er bestemt ikke vant til fri adgang til hvedekerner - og det var heller ikke planen.

Hvorfor må de egentlig ikke få hvede andet end som godbidder?
Det kan da ikke være prisen. Sidst jeg købte korn (blandet hvede og byg) hos en landmand gav jeg mindre end 25 % i forhold til hvad jeg giver for æglægningspiller.
Mine 14 hybrider får æglægningspiller og korn ad libitum i forholdet 50 / 50, og spiser begge dele uden at "svine" med det.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex