Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tab af næb?  (Læst 12795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
Tab af næb?
« Dato: 02 ſeptember , 2012, 20:59 »
Jeg har en skøn brahmahane, som har store problemer. Lige nu overvejer jeg aflivning, som sikkert bliver aktuelt under alle omstændigheder :-[. Men jeg vil først høre om I har hørt om sygdom, der kunne være dette; For et par måneder siden overtog jeg en lille flok høner, som var hårdt ramt af kalkben. Alle hønsene blev badet, og derefter jævnligt sprøjtet med olie. De er alle næsten helbredt /o
Men hanen har pillet sine fjer af benene, og benene er hævede og røde nu. Jeg har aldrig set kalkben vise sig på denne måde før. Jeg har taget som en selvfølge, at han har været generet af kalkben, men hvorfor viser det sig på denne måde, når alle dyrene har fået samme behandling. Idag, da han igen skulle smøres på benene, ser jeg at hans overnæb er ved at løsne sig. Jeg har ikke pillet i næbbet, men det ser ud som om, der er næb indenunder. Han har ikke "skurv"/kalkben i hovedet. Jeg tænker om en kombination af madolie og kamille creme kan skade næbbet, hvis han har pillet på benene, mens han er "grattet" ind? Men hvorfor er det kun ham der er ramt?
Kender I nogle sygdomme med dette forløb? Jeg kan først komme til dyrlægen på tirsdag.
De får voksefoder (pga kyllinger), hvede, vispumin og rester fra køkkenet, og adgang til have hver anden dag. Håber på gode råd!

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Tab af næb?
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2012, 21:04 »
er der mange grene på jorden i hønsegården, hanen skraber jo g viser hønsene mad måske derfor han har røde løb

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2012, 21:22 »
Idag, da han igen skulle smøres på benene, ser jeg at hans overnæb er ved at løsne sig. Jeg har ikke pillet i næbbet, men det ser ud som om, der er næb indenunder. Han har ikke "skurv"/kalkben i hovedet. Jeg tænker om en kombination af madolie og kamille creme kan skade næbbet, hvis han har pillet på benene, mens han er "grattet" ind?

Madolie er ihvertfald ikke årsag til næbproblemet. Jeg ved ikke hvad kamille creme er for noget, men tvivler også på at det har noget med det løse overnæb at gøre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2012, 21:56 »
@ kristiank. Der ligger ikke løse grene i hønsegården, men der er rigeligt beplantet med buske osv ::) Alle hønsene "kæmper" indimellem for at komme igennem buske når de ikke gider gå udenom. Men de andre døjer ikke med benene. Men jeg vil fjerne noget af beplantningen snarest, og håbe det kan hjælpe.
@ pilegaarden. Jeg kan ikke se indholdsstofferne på cremen mere. Men den blev købt netop fordi der ikke var parabener, parfume og E-numre. Så jeg mener heller ikke det kan være årsag til problemerne.
Hvis næbbet falder af, vokser der så nyt ud? Nogle erfaringer???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2012, 22:10 »
Men jeg vil fjerne noget af beplantningen snarest, og håbe det kan hjælpe.

Jeg tror ikke det er beplantningen der er årsag, så det ville da være synd hvis du ryddede hønsegården for planter til ingen verdens nytte.

Faktisk synes jeg en hønsegård med beplantning er helt klart at foretrække. Den giver skygge/læ, samt tiltrækker insekter, som hønsene kan nyde godt af, både ved motionen de får ved at jagte dem men også proteinerne ved at æde dem.

Så hold du blot beplantningen, hvis den ikke giver andre ulemper.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 ſeptember , 2012, 07:43 »
jeg ved bare at efter jeg fjernede småpinde fra min avlsgård fik min igen fine befjerede løb, og med næbet vil jeg se tiden an evt gi ham noget blødfodder, mælk og havregryn+ evt undulatblanding

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:10 »
Lige en "update" herfra til interesserede. Hanen har lige været ved dyrlægen. Hanen har kalkben-/skab-mider. Han har været så irriteret, at han har pillet fjer af benene og derefter er der gået infektion i huden på benene. Derved har han også fået miderne i næbbet, som derfor er ved at løsne sig. Han har fået medicin i næbbet, der med en behandling mere skulle slå miderne ihjel. Derudover får han salve til at tage kløen på benene, så de kan få ro til at hele.
Det er lidt utroligt, at han ikke har reageret på behandlingen af miderne, som hønerne er næsten helbredt for. Men nu håber jeg disse nye tiltag virker, og at han snart bliver en fornøjelse at se på igen.
Tak for jeres input!

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:12 »
Hold da op! Det var da alligevel utroligt at de kalkmider kan sætte sig i næbbet  :o

Held og lykke med at få ham helet op, det var en lærerig historie, tak for du delte den!  /o

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:18 »
Ja - tak fordi du delte historien. Det var også helt ny viden for mig.

Rigtig god bedring med hanen. Det må være skønt for ham at blive fri for kløende ben og  *k for næbbet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2012, 23:41 »
Uuuhh. Det er lige så det løber mig koldt ned af ryggen, da jeg læste det med næbet. Godt han kom til doktor dyr /o

Kender du Hemexcide? Jeg har kun brugt det herhjemme i ca 1½uge så egen erfaring med produktet kan ligge på hjørnet af et frimærke. Har dog hørt mange have rigtig gode erfaringer med det og særligt i forbindelse med kalkben.

Jeg linker dig til siden om produktet så kan du jo se lidt på det. Det skulle både kunne anvendes forebyggende og helbredende.

http://owakemi.dk/silicum-hemexcide
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 05 ſeptember , 2012, 23:49 »
Tør Øko Sug (TØS) synes at være samme produkt men sælges til ca det halve.

Jeg har også kun brugt dette produkt (TØS) i en meget kort periode, så stadig på forsøgsstadiet. Men skal man eksperimentere, er der jo ikke grund til at betale dobbelt op.

TØS trådene kan man søge på herinde, men man kan sikkert også finde produktet på Google.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #11 Dato: 06 ſeptember , 2012, 00:04 »
Nej det er ikke helt det samme. JNTS havde givet TØS i foderet mod orm og hønsne fik galoperende splatter maver. Hun havde kontakt til producent som fortalte sammensætningen ikke er den samme som i Hemexciden.

Link til tråden hvor det er det sidste nye fra JNTS
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28105.msg255217#msg255217

Moskusænder

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 ſeptember , 2012, 05:39 »
Jeg har selv haft overvejer Hemexcide, og har haft kontakt til producenten for at høre om de sælger til private. Jeg skal ihvertfald have fundet en alternativ behandling til hønsene.

Til nu har jeg behandlet med Staldchok, droplop og madolie uden effekt på hanen. Dog har hønsene haft stor effekt af Frontline-spray, som jeg blot ikke "havde taget mig sammen" til at købe mere af for at færdigbehandle :-[

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #13 Dato: 06 ſeptember , 2012, 16:07 »
Jeg har selv haft overvejer Hemexcide, og har haft kontakt til producenten for at høre om de sælger til private.

De sælger til private, og så er det oven i købet godkendt til økologi. /o

Moskusænder

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 ſeptember , 2012, 16:18 »
Erik det er ikke samme produkt, bekræftet af producenterne af både Hemexide og Tør Øko Sug - så I må endelig ikke sammenligne dem.

Tør Øko Sug kan heller ikke bruges når utøjs angreb er i gang. Ifølge producenten duer det kun forebyggende, men vi er nu nogle stykker der alligevel døjer med utøj selvom det både er testet forebyggende og mod nuværende angreb, som vi ellers var oplyst det ville virke imod.
Der er ingen undersøgelser der underbygger at Tør Øko Sug virker på utøj, det er udelukkende producenten selv der oplyser dette.

Jeg kan IKKE anbefale at købe Tør Øko Sug, brug hellere pengene på Hemexide.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin