Jeg har en skøn brahmahane, som har store problemer. Lige nu overvejer jeg aflivning, som sikkert bliver aktuelt under alle omstændigheder

. Men jeg vil først høre om I har hørt om sygdom, der kunne være dette; For et par måneder siden overtog jeg en lille flok høner, som var hårdt ramt af kalkben. Alle hønsene blev badet, og derefter jævnligt sprøjtet med olie. De er alle næsten helbredt
Men hanen har pillet sine fjer af benene, og benene er hævede og røde nu. Jeg har aldrig set kalkben vise sig på denne måde før. Jeg har taget som en selvfølge, at han har været generet af kalkben, men hvorfor viser det sig på denne måde, når alle dyrene har fået samme behandling. Idag, da han igen skulle smøres på benene, ser jeg at hans overnæb er ved at løsne sig. Jeg har ikke pillet i næbbet, men det ser ud som om, der er næb indenunder. Han har ikke "skurv"/kalkben i hovedet. Jeg tænker om en kombination af madolie og kamille creme kan skade næbbet, hvis han har pillet på benene, mens han er "grattet" ind? Men hvorfor er det kun ham der er ramt?
Kender I nogle sygdomme med dette forløb? Jeg kan først komme til dyrlægen på tirsdag.
De får voksefoder (pga kyllinger), hvede, vispumin og rester fra køkkenet, og adgang til have hver anden dag. Håber på gode råd!