Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æggene bevæger sig  (Læst 26260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #60 Dato: 02 ſeptember , 2012, 15:30 »
Tillykke  <O  <L
Lykken er når det lykkes  *d

Ja, det har du så evig ret i Linda. Jeg tror snart jeg kunne være med i en tandpasta reklame ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #61 Dato: 02 ſeptember , 2012, 16:19 »
Mange tak Stinne. Jeg er bare så glad så jeg tror smilet bliver siddende helt omme i nakken *f

Hvordan står det til hos dig med de snart små kyller?

Haha ..jamen det er så fantastisk sjovt også at følge dig og dine herfra... jeg skulle gerne have 3 små der klækker på torsdag og lyser dem indimellem og det ser fint ud indeni æggene(øhh tror jeg , tihi) jeg har så fejl regnet lidt for 5 dage efter skulle det sidste æg klække. det er ikke smart af mig, æv..jeg håber de 2 silker der ligger skruk kan vente på den sidste..jeg har  dummet mig med det æg...men håber det går ...jeg er så spændt som dig...
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #62 Dato: 02 ſeptember , 2012, 16:20 »
Tillykke med de små <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #63 Dato: 02 ſeptember , 2012, 16:26 »
jeg skulle gerne have 3 små der klækker på torsdag og lyser dem indimellem og det ser fint ud indeni æggene(øhh tror jeg , tihi) jeg har så fejl regnet lidt for 5 dage efter skulle det sidste æg klække. det er ikke smart af mig, æv..jeg håber de 2 silker der ligger skruk kan vente på den sidste..jeg har  dummet mig med det æg...men håber det går ...jeg er så spændt som dig...

Det kan jeg virklig godt forstå du er spændt på Stinne. Bliver det også din første gang? Jeg håber virklig dine silker kan overtge det sidste æg *k

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #64 Dato: 02 ſeptember , 2012, 16:28 »
Tillykke med de små <I

Tak Marianne! Hvad siger du så ? Er mit loppefund noget du kender og måske kan fortælle lidt om?
« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2012, 15:56 Fra hønehuset »

Moskusænder

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #65 Dato: 02 ſeptember , 2012, 16:49 »
Det kan jeg virklig godt forstå du er spændt på Stinne. Bliver det også din første gang? Jeg håber virklig dine silker kan overtge det sidste æg *k

Nej ikke helt... i marts i år første rigtige gang, nogle under skrukker og resten ruget ud ved en veninde....kan godt sige dig, da jeg fik billeder af mine rugebørn...var jeg helt ude af den ..i mailen stod også tillykke du er blevet mormor, haha...fornyelig kom vores wyandot hjem med 5 kyllinger, hvor hun havde gemt sig i hønsegården på en rede i alt slags vejr...du kan tænke at vores hønsegård er stor og nogle steder et vildnis...og vi kunne ikke finde hende..efter 5 dage hvor hun havde været af reden igennem dagen (hun sov der om natten) fandt vi endelig reden ved at spionere hende...i reden lå en bunke æg, en død kylling...what to do? vi skyndte os, at ligge dem under 1 skruk. og sørme om en lille en ikke kom ud af et af æggene en mirakel kylling, meget lille men yderst fightervilje har den..det er så lille My og den eneste baby der nu er da, ræven var inde og tage Vores wyandot og 5 kyllinger...forfærdeligt, da vi skulle have fået tvunget hende ind. Men vi følte os nok lidt for sikre på vores hønsegård, æv at vi ikke kunne gøre det bedre..dyre lærepenge...så ikke helt første gang meen føles sådan :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #66 Dato: 02 ſeptember , 2012, 19:53 »
Øv, dumme ræv >:(

Håber sådan for dig det lykkedes *t *k
Kommer du ikke med lidt Up-date undervejs, det er jo super spændende, og jeg er smadder nysgering.

Moskusænder

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #67 Dato: 02 ſeptember , 2012, 20:45 »
Tusind tak Janni...jo jeg håber det bliver lige så stor succes som din og kan belemre med lidt billeder  ;D
Dine billeder er bare dejlige... /o

www.silkies.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #68 Dato: 04 ſeptember , 2012, 22:40 »
Jeg kender ikke til den type rugemaskine, du har købt, men den lader da til at gøre det, den skal. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #69 Dato: 04 ſeptember , 2012, 22:50 »
Nemlig! 11 små skønne dunbomber. Sikke en oplevelse at kunne se med hele vejen.
Brugsforvirringen er stadig ikke dukket op, og jeg er da lidt spændt på at hitte ud af hvad de sidste 2 bakker skal bruges til og hvordan vuggeren duer. Der er nogle små stænger. Jeg tænker det må være noget til at holde på æggene eller istedet for min bagerist så de ikke hopper ud af bakken, for de bliver godt nok hurtigt super mobile  :o ::) ;D

Moskusænder

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #70 Dato: 05 ſeptember , 2012, 08:45 »
Se nu fandt jeg jo billedet af din rugemaskine, og sådan en har jeg da også haft...
Det er nok den der har klækket flest kyllinger for mig, så den skal du være glad for, den har dog følgende udfordringer.

1-Den skal enten isoleres med flamingo, eller en skum måtte, hvis ikke den står inde i dit hus, hvor temperaturen er stabil, og helst omkring stuetemperatur, 15-20 C ,så har den ikke svært ved at holde en stabil temperatur.

2-Det næste er at den kører bedst mindst 50 % fuld, dvs. minimum 25 æg, og gerne helt fuld, men det er jo en udfordring at udruge 50 kyllinger, da der jo skal være plads til dem efterfølgende, men på den rigtige tid af året er der rig mulighed for at sælge dem, og det er en fest at se dem poppe som i en sience fiction film.

mht de to bakker, så er det meningen at den øverste sidder i vuggen, og kan indeholde ca 50 æg hvis du stikker stængerne ind med den rigtige afstand, lidt hævet over bunden, MEN de bliver ikke frivilligt siddende, så jeg satte/viklede tape for enden af mine så de ikke kunne smutte ud igen.
Hvis vuggen virker, så sidder der en kontakt til den ude på siden, og den kører langsomt, så du kan ikke lige se det, men med lidt tidsforskydning kan du se den har flyttet sig.

Den nederste lægger du æggene i når de skal klække, ovenpå det grønne net, det er for at de små ikke skal stikke fødderne igennnem.

Jeg har lagt nye æg i bakken når de første er lagt til klækning, og de nye æg tager ikke skade af et døgn eller to på højere fugt, mens de første klækker, på den måde kan der produceres mange kyllinger.

Når du har tjekket at temperaturen er korekt, og din fugtighedsmåler virker så er du klar.

Hvis ikke vuggen virker kan du jo selv vende, men det er lidt vanskeligt når de ligger mellem stængerne, så bare bakken er i ro, kan du jo fylde ægene i uden pinde, og vende ved at kører hånden henover ægene så de ruller, det virker fint.

Du kan også bruge begge bakker og fylde dem med æg, og så lægge bageristen over den øverste, når de klækker, så kan du have næsten 100 kyllinger på en gang   <:

spørg endelig igen, hvis jeg har glemt noget.

« Senest Redigeret: 05 ſeptember , 2012, 08:49 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #71 Dato: 05 ſeptember , 2012, 10:09 »
Altså Ina dog. Sikke en grundig og flot beskrivelse den er virklig brugbar /o Så ser det jo bestemt ud til at være et fint køb, jubiiiii ;D

Ved du med hvilken afstand pindene skal sidde og hvor højt i bakken?

Der er ikke en vandbakke med så jeg har brugt diverse bakker, kopper og våde klude. Måske ved du hvad der passer til den, og måske kender du målet på en orginal vandbakke.

Der går 2 pinde på tværs i bunden, ved du hvad de er til?

Der sidder et gammelt termometer i maskinen øverst i højre hjørne. Der er 1 grads forskel på den og så når jeg stiller mit tjek op termometer i klækkebakken i midten. Hvor i maskinen skal man helt korrekt måle temperaturen og fugten?

På hvilken dag skruer du op for fugten og til hvor meget.Jeg havde jo en lille kylle til kejsersnit fordi hinden saf fast. Jeg har kørt fugten mellem 65-70 % så jeg ved ikke om det er rent tilfældigt for den ene lille for de andre kom jo lige så flot ud selv?

Er lufthullerne i øverste højrehjørne nogen der skal reguleres under vejs? Jeg lod nemlig bare alle 3 være åbne så der kommer frisk luft til.

Jeg er virklig super glad for du vil hjælpe, tusind tak.  *o *y *b

Moskusænder

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #72 Dato: 05 ſeptember , 2012, 13:01 »
Ha ha ja jeg kan godt forstå man kan komme i tvivl uden brugsforvirring.

Pindende skubber du igennem bakken så de sidder i nogenlunde samme højde, men så det passer til dine æg,, ser du det er så finurligt at hvis du sætter dem tæt, kan du ruge vagtelæg, og sætter du dem med stor afstand, så kan du udruge gæs, så du sætter dem så dine hønesæg ikke falder igennem.

De nederste metal lister er til at sætte den anden bakke, begge bakker passer, men den skal vist vendes på den anden led.

Derunder kan du sætte en flad bakke med vand, der fulgte oprindeligt 2 små flamingo tallerkner med, men hvad man nu kan finde at sætte under, er fint jeg havde et par bakker, hvor der havde været hummere i, de passede perfekt, så spis nogle skaldyr  /o

Hullerne foran, lader du stå næsten åbne mens du ruger, og når du hæver fugten, så lukker du dem næsten til, bare ikke helt. der skal jo luft til både æg og de kyllinger der er klækket, og der skal i serdeleshed luft til at luftlommerne i ægget kan bliver den rigtige størrelse.

Jeg ville købe et rugetermometer hos america, det har sådan en lang ledning så føleren kan sidde inde over ægene, du kan sætte den fast med sådan nogle klisterdimser til ledning, oppe under loftet i maskinen, og selve termometeret kan sidde uden på med tape eller velcro.
Der er en høne på selve termometeret, så du ved hvad jeg taler om.
Det var sådan et der sad på min maskine, men jeg ser lige efter hvor det kom ind.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #73 Dato: 05 ſeptember , 2012, 20:13 »
Mange tak Ina /o

Der er godt nok ikke et billede af en høne men er det mon sådan et termometer du mener?

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=449&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Jeg har den her som kan stå inde i maskinen. Den kan både måle fugt og temperatur.

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=449&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Moskusænder

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #74 Dato: 06 ſeptember , 2012, 18:58 »
http://www.america-thisted.dk/eshop/produktbilleder/785.jpg

Digitalt rugetermometer hvor man både kan se celsius og fahrenheit

sådan et bruger jeg stadig til min rugemaskine.
Det er nok de gamle der er en fed høne på  ;D

Men hvis du har et pålideligt termometer så er det jo i orden, bare er jeg glad for at min føler sidder ind over æggene, men det andet er måske alligevel bedre, selvom jeg tænker at døren i den rugemaskine er lidt utæt, og varmen måske svinger fra døren til æggene midt i maskinen
« Senest Redigeret: 06 ſeptember , 2012, 19:02 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA