Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den flittige ræv  (Læst 2219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Den flittige ræv
« Dato: 27 August , 2012, 21:08 »
Vi har mange ræve her hvor vi bor! Og vi er altid meget på vagt i de perioder hvor hvalpene er frækkest (juni og juli).

Men i år er perioden åbenbart længere end normalt eller også er der en del store hvalpe, der endnu ikke har fundet deres eget territorium, for vores Fort-Hønse-Knox bliver angrebet både dag og nat af ræve, der prøver at grave sig ind og klatre over >:(

Heldigvis har vi strøm om hele gården og en hønsehund, der HADER ræve og holder meget af høns, så hun er en stor hjælp. Men hun er jo altså ikke på patrulje konstant... ::)

De stakkels høns kan ikke komme ud på græsset, så nu må ræven gerne finde et andet sted, og nøjes med at komme forbi efter mørkets frembrud!

Hvordan er det hos jer andre, er I også ramt af en ræveplage i år?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline elisabethen

• Passiv bruger
Sv: Den flittige ræv
« Svar #1 Dato: 27 August , 2012, 21:16 »
Vi bor på landet, og der er masser af ræve i området (har set en for nyligt ganske tæt på vores hus), men så vidt vi ved har der ikke været en inde i haven endnu...
Hønsehuset er bygget til at være rævesikkert, med net gravet ned hele vejen under gården.
Vi har også hunde, som haven sikkert lugter af, men det lader ikke nødvendigvis til at afskrække ræve andre steder... Så måske er det et spørgsmål om tid før vi også får besøg ... Føler i hvert fald med dem, der er plaget af det.
Hvis en ræv kommer ind her, bliver den sgu skudt :P
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 27 August , 2012, 22:05 »
Rævene i Danmark trives både dem i by og på land. Men selvfølgelig mange af dem lever også af folks fede fjerkræ og mange folk fodre dem også, hvilket måske gør dem lidt for tamme og lidt for talrige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 August , 2012, 09:19 »
Vi har ræve MEGET tæt på, en dag jeg stod inde i stalden og så på hønemor med helt små kyllinger, stod der pludselig en stor ræve hvalp 1½ m bag mig.
Ræven og jeg blev vist lige forbavsede, for vi stod helt stille og gloede på hinanden lidt, inden ræven valgte at løbe ud gennem katte hullet igen.
Nu er der altid helt lukket ind i stalden, så må katten bruge en anden udgang.
Heldigvis har den ikke været inde i hønsegården, jeg har hegn der kun er 90 cm. høj, og det er ikke rævesikret på nogen måder.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #4 Dato: 28 August , 2012, 11:42 »
Nej, heldigvis - jeg plejer ellers at miste 1-2 ænder hvert år, men ingen i år. Skal så også lige siges, at jeg ikke har indhegnet, men stækker heller ikke, så de har en chance for at komme væk. I år er det nok også fordi, der konstant har været håndværkere omme på den side, som har lagt nyt tag på + hestefolk som lejer vores græsmark. Så der har i lang tid været megen spektakel og uro - normalt er der megen fred og ro til den side.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 August , 2012, 10:34 »
Igår var hunden ude at jage ræven på flugt ikke mindre end 4 gange ved højlys dag!!! :o

1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 29 August , 2012, 10:37 »
Igår var hunden ude at jage ræven på flugt ikke mindre end 4 gange ved højlys dag!!! :o

Æv - det er grimt Tanja. Jeg håber at rævefamilien(erne) bliver træt af at forsøge sig ved Fort Knox med vagthunden Else
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 August , 2012, 11:21 »
@ Tanja, Har du prøvet rævefælde + en jæger. Hvis Mikkel er så tillidsfuld at den forsøger 4 gange på en  højlys dag, er der en chance at den  gå ind  i fælden.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #8 Dato: 29 August , 2012, 11:34 »
Jo Tak

Ræven har da her været et dyrt bekendtskab....

Jeg troede ellers de var godt nok sikrede, men indrømmet, det sidste gang, kan jeg ikke med sikkerhed sige, var Mikkels værk... I så fald, var han godt nok mager... For så har han mast sig ind gennem, et fabriksfremstillet forstykke til en hundegård.... For 8 ud af 10 Ænder lå desværre døde, en af de sidste, havde så skadet hals, så den døde senere... Og endeligt til slut, slog han også den sidste ihjel, og det endda ved højlys dag, og midt på græsplænen.... Sammen med et par høns...

Uheldigvis misforstod min kammerat det, at jeg løb ind, så han jagede Mikkel på flugt.... Så da jeg kom med geværet, var der ikke længere, noget at bruge det til...

Jeg har selv skudt 2 ræve, og det er faktisk utroligt. Begge blev skudt indedørs... Hvilket jo lige som fortæller, at også rævene er trængt op i en krog...

Desværre kommer vi nok til at mærke en del mere til ræven, i takt med at landbruget intensiveres... Men som fjerkræ folk, kan vi så håbe på, at de nye randzoner vil give Mikkel lidt bedre betingelser, for at skaffe sig føden andre steder, end lige i vores hønse og ande besætninger...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 29 August , 2012, 12:51 »
@ Tanja, Har du prøvet rævefælde + en jæger. Hvis Mikkel er så tillidsfuld at den forsøger 4 gange på en  højlys dag, er der en chance at den  gå ind  i fælden.

Jeg har min egen husjæger, men normalt går han ikke på jagt efter ræv - de er jo også nyttige dyr ::) ;)

Jeg har normalt kun mine høns indespærrede i juni og juli, indtil hvalpene har fundet deres eget territorium og det plejer ikke at være et stort problem.

Vi bor i et område hvor der er mange fredede områder og hvor der ikke er specielt intensivt landbrug. Der er et fantastisk dyreliv generelt og jeg synes også ræven hører til. Og specielt ved jeg, at hvis vi skyder én, så kommer der bare en anden og overtager det territorium...

Men det virker som om rævemødrene har haft stor succes med deres yngel i år, for der er mange... Søndag aften så jeg 3 forskellige ræve (måske alle store hvalpe) indenfor en radius af 1 km.

Måske er der basis for lidt regulering i år... Det lader jeg jægeren om :D
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 29 August , 2012, 13:01 »
Jeg kan se på Toby min rævejager hund (beagle) adfærd når han lukkes ud om morgenen at ræven har været her. Jeg syntes også at jeg kan lugte den.... Skrap rovdyr tis lugt.
Igår aftes da jeg kom hjem fra arbejde var jeg heldig at ræven ikke havde benyttet sig af teenagerens forglemsel   ::) ::)  ALT stod åbent ! Det var den rene buffet. I felt lucky...
Jo ræven er også aktiv i 2960
« Senest Redigeret: 29 August , 2012, 13:03 Fra Lene, Rungsted »

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 August , 2012, 14:30 »
Jeg kan se på Toby min rævejager hund (beagle) adfærd når han lukkes ud om morgenen at ræven har været her. Jeg syntes også at jeg kan lugte den.... Skrap rovdyr tis lugt.
Igår aftes da jeg kom hjem fra arbejde var jeg heldig at ræven ikke havde benyttet sig af teenagerens forglemsel   ::) ::)  ALT stod åbent ! Det var den rene buffet. I felt lucky...

Uuuuh en gyyyser *s

Kan godt sige dig, at jeg er blevet reddet af de automatiske hønselemme mange gange (og jeg er ikke engang teenanger ;))
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #12 Dato: 29 August , 2012, 15:23 »

Det kan også være Måren du kan lugte Lene ?

Nb. Min dejlige Røde ræv samt dens skønne hvalpe lugter ikke.

J.C.

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 August , 2012, 19:01 »
Mine hunde og jeg (også beagler) har været i haven det meste af dagen... Da min kæreste kom hjem ved 16-tiden, hyggede vi lidt med at grave regnorm til hønsene, som derefter blev lukket ind i hønsegården.
Blot et par timer senere, er jeg ovre ved hønsegården igen, og så ligger der pludselig en død mus på jorden, meget frisk, og tydeligvis "gnasket på" af noget... Og den lå der helt sikkert ikke, da vi så til hønsene tidligere :O ... Godt nok kan hundene ikke komme helt derover pga. et lille hegn, men det er godt nok et kækt rovdyr, der har været på spil sådan ved højlys dag... Tror at vi prøver at sætte en mårfælde op, hvis det nu er sådan én ...

De dumme dyr skal ondelynme ikke genere mors kyllinger! <B
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 29 August , 2012, 19:26 »
Måske er det hønsene? Det er ikke et ukendt fænomen, at høns tager mus.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk