Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk forlader kyllingerne  (Læst 3439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Skruk forlader kyllingerne
« Dato: 19 August , 2012, 18:03 »
Min fridomssøgende skruk som har ligget udenfor hønsegård og hønsehus i snart lang tid nu fik jo 13 kyllinger som hun har gået rundt med for sig selv i godt 3 uger. Det har ikke lykkes mig at fange hende og alle kyllingerne så hun har fået lov at gå.
Nu har hun så forladt kyllingerne.
Er det ikke lidt tidligt at gå fra dem????
Det er lykkes mig at fange hende og smide hende ind til de andre høns igen, men hun er stukket ud igen.

Jeg fik fat i 9 af de 11 kyllinger der er tilbage, men de sidste to kan jeg altså ikke fange.
Er der nogen gode forslag til hvordan jeg får fat i dem?

Jeg synes altså ikke de skal rende rundt for sig selv. Hønemor er fuldstændig ligeglad med at de går og pipper så ynkeligt, men det er jeg ikke.
De andre kyllinger går i et bur derude og de "løse" kommer hen til buret. men jeg kan ikke fange dem og jeg er bange for at de til sidst ikke vil komme hen til buret mere hvis jeg prøver for mange gange uden det lykkes.  :(
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Skruk forlader kyllingerne
« Svar #1 Dato: 19 August , 2012, 18:11 »
Vent til det bliver mørkt så ligger de sikkert lige op af buret, og er måske lidt næmere at fange.
Jeg bruger et lille fiskenet.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 August , 2012, 07:44 »
Desværre gemmer de sig i hækken når det er mørkt. Det er der hønemor har ligget med dem om natten så det er de vant til. Jeg har et net beregnet til at fange fugle med, men der er simpelthen for meget bevoksning i haven.
De kommer kun ned til buret når det er lyst og så kan de se jeg kommer. ØV
Kan heller ikke få fat i hønemor igen. Nu ved hun jeg er ude efter hende.
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 20 August , 2012, 08:29 »
ville det være muligt og spærre deres gemmested af?? sådan at de er nød til og finde et andet sted og sove, hvor det er lidt nemmere for dig og få fat i dem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 August , 2012, 14:45 »
Ja, nu har hønen (og kyllingerne) fundet deres ønskeliv! Men du har jo andre ønsker. Jeg er sikker på, at kyllingerne kan klare sig fra nu af. Mine skrukker stopper på forskellige tidspunkter med at "passe" ungene. Ja, helt nede fra 4 ugers alderen. Hønen begyder at lægge æg igen og du må regne med, at nu gør din høne sig klar til at lave næste hold kyllinger- ja, mens vejret er godt. Du kommer aldrig til at få henne buret inde; hun vil ved næste mulighed prøve det fri liv igen. Men du kan forsøge at fange hende og ikke mindst kyllingerne. Hvis det ikke lykkes dig, vil du have en flokk "vilde" høns i nærområdet næste år. Som flokdyr, vil din høne være bedst at fange MED en flokk, måske er det nok at du sender en hane ud til hende og prøver at få den til at "berolige" hønen og kyllerne. Godbidder, og daglig "snak" med dem vil hjælpe,- men det skal og kan tage tid. Hvis ingen af disse "råd" virker, skal jeg komme med en motorsav og rydde al bevoksning i nærheden af dig, så de ikke kan skjule sig, he he!!
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 20 August , 2012, 20:59 »
Halldor ! Sikke dog et grufuldt billede man pludselig får på nethinden  <A *f
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 August , 2012, 09:48 »
Tak for hjælpen allesammen. Men den gode nyhed er at jeg her til morgen endelig fik fat i de sidste to kyllinger.  *p

Halldor du skal være velkommen. ;) Har ca 30 træer jeg gerne vil have væk. ;)

Jes jeg kan ikke spærre af for det er i en lang bred hæk og med en masse buske op ad den. Super gemmested. ;) Men pyt, nu fik jeg dem.

De var nede ved buret og jeg tror de var ved at være sultne for de var ikke så svære at fange, selvom jeg skulle have fat i to på en gang. Det er alligevel utroligt at to kyllinger 3 uger gamle har overlevet alene i haven. :)
Er der noget at sige til man bliver stolt af dem. ;)

I drivhuset, ude af syne fra resten af hønsene går mine eks-burhøner sammen med en islandsk hane. Når de bliver lukket ud forsøger denne hane ihærdigt at indlemme min løbske høne i sit harem, men hun er ikke interesseret. Det ser ret sjovt ud. :D
Til gengæld kredser hun om hønsegården og går ind og spiser sammen med de andre, men hun vil ikke ind og sove om natten sammen med dem. Så, ja  der er mulighed for der kommer nogle flere kyller.  ::)

Nogen der vil købe nogle islandske kyllinger? ;)
Mvh Lene

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 August , 2012, 11:21 »
Super!
Tror nu ikke at køberene står i kø efter denne historie! ;-)
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 August , 2012, 23:46 »
Det har du nok ret i  <H

Men pyt, de er jo dejlige hvis man har plads til at de kan rende rundt. Tror hønemor syntes der kom for mange beboere i hønsegården så hun synes der var bedre udenfor og hun kom jo hen og blev fodret alligevel. ;)

Hvis hun lægger sig igen lukker jeg hende altså inde i et bur med det samme. Nu kan det være nok med at rende rundt over det hele.  he he

Til gengæld vil jeg mene at de små kyller er de sundeste kyllinger jeg har. :D Og de er jo kun 4 uger nu så de kan sagtens nå at blive tamme. Allerede efter et par dage i bur er de begyndt at se forventningsfulde ud i stedet for forskrækkede når jeg kommer for at fodre dem. ;)
Mvh Lene