Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lige et par spørgsmål  (Læst 7697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loan

• Passiv bruger
Lige et par spørgsmål
« Dato: 19 August , 2012, 11:02 »
Hej :)

Nu har jeg været ude og måle lidt og sådan, en hønsegård på 12x6m hvor mange vil man ca kunne putte derind?
Indendørs har de 4x2 m som os kan udvides
Vi har rigelig mulighed for at udvide mere udendørs, men det kræver lige et par træer skal fældes.

Vi har pt 0.2 røde amerikaner, ?.? (6) kyllingerne og røde amerikaner
I rugemaskinen har vi 24 sussex æg af stor race.

Og kan man godt have dem gående sammen?
Vi har dem for hyggens skyld, og æggene og til sidst kødet.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Lige et par spørgsmål
« Svar #1 Dato: 19 August , 2012, 12:08 »
Hvis de har mulighed for at komme ud i haven et par gange om ugen vil jeg sige at der kan være ca. 15-20 voksne høns.
Jeg har voksne høns fra 2011 gående sammen med kyllinger fra marts, maj og juni... Det er der intet problem i...
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Loan

• Passiv bruger
Sv: Lige et par spørgsmål
« Svar #2 Dato: 19 August , 2012, 16:17 »
Så der sker ikke noget ved at have amerikaner og sussex gående sammen??
Andet end hvis vi udruger æg fra dem vil det være blandinger??
Loan Sørensen

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Lige et par spørgsmål
« Svar #3 Dato: 19 August , 2012, 16:23 »
Næh... Det kan de sagtens. Eneste problem kan være hvis hanen er meget større end hønerne... Så kan de komme til skade.
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 August , 2012, 16:26 »
Er der ikke noget med at hybrider er sterile? Eller er det deres afkom der er det?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 August , 2012, 16:47 »
Forventer vi beholder en Sussex hane eller to til damerne. Og hvis det så er muligt at se forskel på æggene kan vi jo altid nøjes med at tage Sussex æggene og ligge i rugemaskinen.

Har ikke så meget forstand på høns og hybrider, men som tidligere opdrætter at hamster både guld og dværge, er den myte hos Vinterhvid- og Campbells dværghamsterne udryddet med at de skulle blive sterile, da de oversvømmer marked fuldkommen og det faktisk er svært at finde ægte, der skal foreligge en stamtavle før de bliver betegnet som værende ægte.
Loan Sørensen

Miss Christina

• Gæst
« Svar #6 Dato: 19 August , 2012, 18:37 »
Er der ikke noget med at hybrider er sterile? Eller er det deres afkom der er det?

tror næppe de er sterile hvordan "laver" man ellers racer  :)
en Hybrid er for mig set rigtig mange gange her inde ... især fra folk der gerne vil have mørke oliven grønne æg ;)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 August , 2012, 18:43 »
Det er noget med F1 krydsninger eller sådan noget... lige som tomater, hvis jeg ikke husker forkert.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 August , 2012, 19:14 »
Mht til hybrid så svarer til til at 100 forskellige haner parrer dine høner mens du har bind for øjnene, du aner aldrig hvad der kommer ud af det. Det kan være godt og det kan være skidt. Men det bliver en blanding af en lykkepose og noget du kender. Det kan være de bedste kyllinger men det er meget svært at vidé på forhånd

Rasmus

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 19 August , 2012, 22:15 »
Det er noget med F1 krydsninger eller sådan noget... lige som tomater, hvis jeg ikke husker forkert.
Er det ikke moulard ænder der er sterile?? Hybridhøns er det ikke, men eks den store æg produktion som mødredyrene havde vil være ringere i afkommet.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 19 August , 2012, 22:40 »
Nu har jeg været ude og måle lidt og sådan, en hønsegård på 12x6m hvor mange vil man ca kunne putte derind?
Indendørs har de 4x2 m som os kan udvides

Med de mål du opgiver har du rigeligt plads i hønsegården. 25-30 store høns vil ikke være et problem.
Men så mange vil det ikke være anbefalelsesværdig at 'proppe' i hønsehuset (baseret på ovenstående mål). Max 15-20 stk.

Vi har rigelig mulighed for at udvide mere udendørs, men det kræver lige et par træer skal fældes.

Har du evt overvejet at lade træerne komme inden for hegnet (altså hegnet udenom  ;)) og være en integreret del af hønsegården. Hvis det er muligt, kan det varmt anbefales.
Mvh
Erik Andersen

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 August , 2012, 22:55 »
De fleste træer skal fældes, da det gør vi slet ikke kan udnytte vores have ordenligt, vi mangler snart en helt fodbold bane pga træer, det er lidt ærgeligt.

Men så vil jeg se frem til at se hvor mange høns vi ender på.
Er det 10 eller 20 høns man siger en hane kan klare? Alt efter om vi skal overveje at dele hønsegården op.
Loan Sørensen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 19 August , 2012, 23:18 »
De fleste træer skal fældes, da det gør vi slet ikke kan udnytte vores have ordenligt, vi mangler snart en helt fodbold bane pga træer, det er lidt ærgeligt.

Hvis nogle af de træer der 'står i vejen' er frugttræer så overvej lige en ekstra gang inden i skærer dem ned. Hvis I har mulighed for at integrere frugttræer i hønsegården kan det varmt anbefales. Til stor glæde både for Jer og Jeres høns. Træerne vil bære rigt, og hønsene vil sætte stor pris på overskudsfrugt. Jeg har selv Victoriablomme, Stella kirsebær, René Claude blomme og hyldebær i min hønsegård.

Er det 10 eller 20 høns man siger en hane kan klare? Alt efter om vi skal overveje at dele hønsegården op.

Klare og klare. Bob, bob. 10 høns vil være lidt af en opgave. En hane har jo sine favoritter. Hvis han fordelte 'sol og vind' lige, burde 10 høns ikke være et problem; men som sagt har haner det med at have favoritter. Så lidt ubefrugtede æg vil sikkert forekomme ved en sådan sammensætning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 19 August , 2012, 23:28 »
Det kommer meget an på race hvor mange høner en hane kan klare hvor meget lette racer plejer fint at kunne klare 10 eller derover og svære racer skal have lidt færre for at være sikker på en god befrugtning på samtlige høner.

Med hensyn til pladsen kan jeg fortælle at Flemming Schiøtte sagde at for at der skulle være græs året rundt skulle der være 10 kvadratmeter pr. høne, men han fukuserede også på at de skulle finde så meget af føden selv, som muligt og man derfor kun skulle fodre med et minimum. En anden fortæller at om sommeren er 3 kvadratmeter pr. høne rimeligt for græs, men han giver også foder af libitum og måske derfor de ikke behøver mere.

Behold gerne lidt træer og buske i indhegningen alligevel. De kan give skygge og måske tiltrække indsekter og andet kryb hønsene vil synes om og give noget naturligt protein i kosten. For meget grønt igen nedsætter æglægningen og giver en tendens til at skrukke hvis de ikke får dækket proteinindholdet sammentidigt.

Jeg vil nu ikke sige at de grøntlæggere folk selv laver(blandinger) er det samme som hybrider, der bevidst er gode indavlede linjer hvorefter de krydses flere af linjerne sammen for til sidst at stå med en rigtig god hybrid.
Det kan godt være at Hybridernes afkom lægger færre æg, men så få er det alligevel ikke igen og bare man bliver ved med at krydse en ny race på kan de stadig godt holde æglægningen oppe på et niveau der slår racehønsene.
Hybrider siges også at de ikke er god spise, men det er Sussex til gengæld og måske er det en god kombination til slagtekyllinger.

Jeg vil foreslå dig at læse to bøger, der vidst passer godt i din sammenhæng. Det er Det Rimelige Hønsehold af Flemming Schiøtte og Selvforsyneren af Jørgen Liljensøe.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #14 Dato: 20 August , 2012, 06:09 »
Tag du bare sussex-hane til dine høns.Det har vi også prøvet og han gav kyllinger som havde et hav farver.Så forskellige at de kan kendes fra hinanden.Det kuld jeg lavede blev revet væk.Der er mange nybegyndere der gerne vil ha høns de kan se forskel på,evt også give navne.Om de vil give mange æg ved jeg ikke da de blev solgt inden.
Ang. slagt så slagtede vi 6 fra et kuld der var ca 3 måneder.De var ikke så store men 2 passede lige ned min stegegryde og der var mad nok til 5 voksne.De var møre på 5 kvarter så de kunne også have blevet møre på grillen uden kogning først er jeg sikker på.
Desværre blev min hane sur på min venindes datter en dag og så var festen forbi for ham.Han måtte selv i gryden.Og han kunne næsten ikke være der ;)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand