Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hoste, rallen, og øjenbetændelse i flokken...  (Læst 5450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hilbert

• Passiv bruger
Hoste, rallen, og øjenbetændelse i flokken...
« Dato: 15 August , 2012, 09:57 »
Hej Alle.

Vi fik høns sidste forår, (4 gule orpington og 1 Sussex hane) og alt gik som vi håbede. hønsene begyndte at lægge æg, og hanen blev hane og passede godt på sine damer. Dette forår fik vi kyllinger fra ovennævnte og de er vokset til, 4 nye høns beholdte vi ud af 12 kyllinger og hanekyllingerne blev slagtet. MEN...,
Jeg har siden udvidet flokken med indkøb af nogle nye høns, dette i 2 omgange og fra forskellige steder i landet. NU har vi sygdom og vi har både måttet aflive 2 af de voksne gule orpington nogle af de unge høns har bare ligget døde i hønsegården. I alt er 5 høns døde nu, voksne og unge. Først troede vi det var gabesyge, idet at et par af de (afdøde) høns gjorde netop sådanne bevægelser med munden: åbnede og lukkede næbbet, mens de så ud til at hive efter vejret. Jeg læste lidt om det her på nettet og forsøgte ud fra bedste evne at behandle med en ormekur. Andre af vores høns stod ikke og gabte, men flere havde/har sådan en rallende, lettere nysende og hostende lyd - de virker "snottede" og et par høns har flåd fra øjnene, som også lukker helt til på nogle af dem. Enkelte høns har ingen symptomer, men det er de færreste - og måske bliver de også syge? Vi er MÆGTIG kede af det og er tæt på at give op som nye hønseentusiaster, for trist er det at finde døde høns i sin gård, og trist er det at ormekuren ikke hjalp. Nu går turen til dyrlægen, som jeg har talt med i morges - og vi skal forsøge med en penicilinkur, som skal i drikkevandet. Hvis de bliver raske, kan vi så med god samvittighed spise æg fra disse dyr - og kan vi senere slagte dem, og spise dem? Vi har planer om kyllinger fra bestanden næste år, men gad vide om vores nuværende dyr så er raske smittebærere og at de nye kyllinger har "indbygget" sygdom med i dåbsgave, og og og og og ..... HJÆLP...!

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hoste, rallen, og øjenbetændelse i flokken...
« Svar #1 Dato: 15 August , 2012, 10:11 »
Det kunne faktisk godt lyde som om dine høns har fået ILT. Hvis du klikker på det lyseblå ord, kommer du til en forklaring på det fænomen, men jeg er ikke den kloge på dette felt, så der kommer forhåbentlig nogen forbi der kan hjælpe.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 August , 2012, 10:21 »
Øv øv, det synes jeg også lyder som ILT :(

Super godt I vælger at gå til dyrlæge med dem  /o

Hvis dyrlægen skal tjekke for ILT kræver det en blodprøve. Er det ILT vil de overlevende høns altid være smittebærere af sygdommen.

Vi står selv med en flok syge høns, dog ikke med dødsfald eller så syge at aflivning har været nødvendig. Men vi valgte også at gå til dyrlægen da de snottede, hostede og rallede. Der blev givet penicillin til at komme i vandet (Tylan), som i første omgang så ud til at virke men de blev syge igen.
Afsted til dyrlægen igen, fik taget prøve af én af hønsene og det viste sig at de skulle have noget helt andet pencillin som de så er på nu.

Hvis jeg var dig ville jeg insistere på at få taget en prøve af noget flåd fra dem, for at være sikker på I får det rigtige til at behandle dem med.
Det koster ikke ret meget ekstra - 165 kr. gav jeg for prøven.

Held og lykke med hønsene, det er bestemt ikke sjovt at gå igennem  *t
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 August , 2012, 11:33 »
Lyder ikke godt, da jeg straks tænker på ILT, som jeg nævnte da vi tale sammen.
Nu håber jeg så ikke dine nyindkøbte Gule når at smitte den Gul/sortsømmede hane herfra så voldsomt, at du ikke kan nå at redde ham.

Nu må vi vist ikke nævne navne her inde, men kunne da være yderst interessant om andre har haft problemer med indkøb af Orpington, derfra hvor du har dine Gule.
Jeg er nok desværre bange for det er tilfældet.

Håber din dyrlæge kan give dig noget medicin, så du kan redde de høns der er mindst medtaget.

Held og lykke med helbredelsen....

Offline Hilbert

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 August , 2012, 12:33 »
Hej igen.

Vi har nu fået penicilin med hjem fra dyrlægen, "Terramycin" i pulverform som skal røres op i drikkevandet over de næste 5 dage. Jeg har lidt erfaring med katte/katteopdræt og synes at jeg kan huske at penicilin som sådan ikke har nogen effekt på VIRUS, men kun har effekt på INFEKTION. Hvis vi har ILT, som er en herpes-virus-infektion, så vil jeg mene at antibiotika IKKE har nogen effekt på Virus i sig selv, men evt. kan penciilinen have effekt på Infektions-Følge-sygdomme/symptomer som måtte opstå af ILT og virus. Vores hane og et andet ungdyr har nu i dag også fået symptomer, de står stille og lukker næbet op og i..., øjnene flyder af betændelseslignende flåd, der ralles og hostes - ingen ædelyst og ingen drikkelyst. Jeg har mest lyst til at aflive disse 2 fugle med det samme, og tvivler meget på at de vil komme sig. Hvis de dør er det ca. 30% af dyrene vi har mistet....
Jeg tænker om der er noget formål i at bevare de resterende høns, hvis udsigter er denne - at de alle vil være raske smittebærere som voksne? Smitter de så eget afkom/kommende kyllinger? Hvad med æg og slagtekød fra vores dyr? Jeg har svært ved at overskue konsekvenserne af ILT..., og ligeledes vanskeligt ved af afgøre hvad vi skal gøre....? Sikken noget rod, og rigtigt trist - Vi var blevet SÅ glade for hønsene, og håber I derude kan hjælpe os: Hvad gør vi NU..? Og når dyrene er ovre Virus-angrebet...?

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 August , 2012, 12:53 »
Har du ikke fået en diagnose fra dyrlægen?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Hilbert

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 August , 2012, 15:45 »
Hej igen.

Kan læse andetsteds at der i DK sidste år blot var konstateret 2 tilfælde af ILT, og at der var 2 mistanker om diagnosen andetsteds i DK.
Hmm, tja..., I må meget undskylde mig allesammen, men det tror jeg simpelthen ikke på.

Vi er helt almindelige mennesker, som har anskaffet os et par høns sidste forår, og i denne sommer har vi så foruden vores egne kyllinger fra maj, indkøbt ialt 5 nye høns - udefra!
ALLE vores dyr, (fra sidste år, og fra i år) kommer fra JER derude, så hvis vi har ILT eller anden virus sygdom, (det vides ikke - vi har ingen diagnose på noget som helst, men gætter os blot frem pt.) så kommer det altså med meget stor sansynlighed fra JER og JERES høns.
Nogen derude (mere end 2 hønseejere af hvor mange tusinde???) må have denne sygdom, HVIS der altså er tale om ILT, men som helt ny i hønseverdenen kan jeg allerede fornemme at der er ret så mange fortielser, løgne, skyden skylden på andre, osv osv osv. Det gider vi slet slet ikke være en del af. ØV ØV...:-(
Vi ved ikke HVAD vi har - vi ved bare vi er rigtig kede af at vores høns er syge og at nogle lige nu dør fra os.
Som konsekvens af dette, har vi besluttet at lade alle vores kønne og kærlige og unge høns aflive - OG måske prøve kræfter med nogle nye høner næste år. For nuværende tror vi på den foreløbige diagnose fra egen dyrlæge om at hønsene er "forkølede" og vi har fået terramyciin at behandle med.
Vi ønsker dog ikke at gå flere uvisse morgenture til hønsegården, og finde flere dyr der er døde - så vi lader alle gå øksens vej i dag.
Hej Hej

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 August , 2012, 16:11 »
Jeg håber ikke mit spørgsmål har gjort dig oprevet? Det var ihvertfald ikke hensigten. Jeg spurgte bare fordi jeg selv har paranoia over for sygdommen. Så tænkte jeg bare, at det ville være rart for jer at få en diagnose, det er jo ikke sikkert det er ilt? Synes jeg har læst at smitten også kan komme fra dyr i naturen?

Mine allerbedste tanker til jer
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline kokki

• Passiv bruger
  • Rebecca Kok
« Svar #8 Dato: 15 August , 2012, 16:21 »
Har i overvejet om det kunne være alm fugleinfluenza. Så vidt jeg kan se så er symptomerne da næsten det samme.
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 15 August , 2012, 16:47 »
Hvis dyrlægen ikke kan afvise at det er ILT eller fugleinfluenza eller anden anmeldepligtig sygdom, skal der tages en prøve til undersøgelse hos Veterinærinstituttet!

Da han tilsyneladende ikke har gjort det, så er det jo hverken ILT eller fugleinfluenza, for så havde du fået diagnosen. Derimod kan det være meget andet, som næsten kun dyrlægen kan komme med en diagnose på.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #10 Dato: 15 August , 2012, 19:02 »
Hej Hilbert,

hvis I besinder jer og vælger at lade dyrene leve og prøve medicinen af først, skal jeg gerne svare på spørgsmål om ILT - før, under og efter.

Jeg havde et udbrud i 2006, mit andet år som hønseejer. Smitten kom via en ny hane, og jeg var mindst lige så ærgerlig som dig/jer.
Men da jeg så, at selv de sygeste kunne komme sig, valgte jeg at lade Darwin råde: De der kunne overleve skulle have lov at overleve - og leve.

Konsekvensen er selvfølgelig!, at jeg ikke kan sælge levende dyr, men da jeg ikke er raceavler i den forstand, gør det ikke så meget.

Til gengæld har jeg en dejlig hønseflok, bestående af bla. Prinsessen og Lille My der begge overlevede i 2006 samt manges skønne efterkommere.

NB! Jeg siger ikke, at I skal gøre det samme - HVIS det viser sig at være ILT! Det er ikke anbefalesværdigt. Det eneste gode man kan sige om den sygdom er, at den ikke kommer igen ::)

Så - jeg prøver vist bare at sige, at jeg synes I skal give hønsene en chance, indtil I ved, hvad I har med at gøre  :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 August , 2012, 19:24 »
Godt talt Mette. Jeg håber ikke det ødelægger jeres lyst til at beskæftige jer med denne dejlige hobby.
Mette fik du taget prøver af dine høns?
Jeg har indtryk af, at myndighederne ikke tager det særligt alvorligt hos os hobbyavlere. Så er det op til den enkelte avler, hvordan de forholder sig.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 15 August , 2012, 22:00 »
Ihh hvor er det synd for jer, det er aldrig sjovt når dyrerne dør, og slet ikke når man ikke ved præcist hvad de dør af, jeg håber at det bliver ved forkølelesen og at medicinen hjælper.

Jeg synes jo ikke der er nogen grund til at aflive hele flokken hvis dyrlægen siger det er forkølelse, så bi lidt, og se om ikke de kommer sig.

God bedring med dem, og mist ikke modet  *t
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn