Hej Alle.
Vi fik høns sidste forår, (4 gule orpington og 1 Sussex hane) og alt gik som vi håbede. hønsene begyndte at lægge æg, og hanen blev hane og passede godt på sine damer. Dette forår fik vi kyllinger fra ovennævnte og de er vokset til, 4 nye høns beholdte vi ud af 12 kyllinger og hanekyllingerne blev slagtet. MEN...,
Jeg har siden udvidet flokken med indkøb af nogle nye høns, dette i 2 omgange og fra forskellige steder i landet. NU har vi sygdom og vi har både måttet aflive 2 af de voksne gule orpington nogle af de unge høns har bare ligget døde i hønsegården. I alt er 5 høns døde nu, voksne og unge. Først troede vi det var gabesyge, idet at et par af de (afdøde) høns gjorde netop sådanne bevægelser med munden: åbnede og lukkede næbbet, mens de så ud til at hive efter vejret. Jeg læste lidt om det her på nettet og forsøgte ud fra bedste evne at behandle med en ormekur. Andre af vores høns stod ikke og gabte, men flere havde/har sådan en rallende, lettere nysende og hostende lyd - de virker "snottede" og et par høns har flåd fra øjnene, som også lukker helt til på nogle af dem. Enkelte høns har ingen symptomer, men det er de færreste - og måske bliver de også syge? Vi er MÆGTIG kede af det og er tæt på at give op som nye hønseentusiaster, for trist er det at finde døde høns i sin gård, og trist er det at ormekuren ikke hjalp. Nu går turen til dyrlægen, som jeg har talt med i morges - og vi skal forsøge med en penicilinkur, som skal i drikkevandet. Hvis de bliver raske, kan vi så med god samvittighed spise æg fra disse dyr - og kan vi senere slagte dem, og spise dem? Vi har planer om kyllinger fra bestanden næste år, men gad vide om vores nuværende dyr så er raske smittebærere og at de nye kyllinger har "indbygget" sygdom med i dåbsgave, og og og og og ..... HJÆLP...!