Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Død skruk  (Læst 10626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Død skruk
« Svar #15 Dato: 11 August , 2012, 19:41 »
det er jeg ked af og høre. Den var eller lige kommet lidt til sig selv igen. Godt den nåede og høre bølle bob ;D Men ja desværre viste det sig ikke og være en god løsning, men så blev det prøvet af, og det kunne ha gået meget værre.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 11 August , 2012, 19:45 »
Det er jo ikke til at vide, om den var død under alle omstændigheder, Jes. I gjorde jo, hvad I kunne, og det samme gjorde jeg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #17 Dato: 11 August , 2012, 19:47 »
det er rigtigt men da trist under alle omstændigheder. Sådan nogle små pippende væsner gør et eller andet underligt ved selv en hærdet chauffør <G
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 11 August , 2012, 19:54 »
De gør også noget ved deres menneske-hønemødre *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #19 Dato: 11 August , 2012, 22:27 »
Marianne du skal vel ikke henover sjælland en af dagene ?
Jeg har en erfaren skruk, der endnu en gang har lagt sig udenfor, og hende vil jeg da gerne låne ud, det er min pophøne med det høje hår og silkegener, hun er vant til at blive flyttet, men hun er skrap over for andre når hun har kyllinger.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 11 August , 2012, 22:43 »
Hej alle
Jeg er nystartet hønseejer, og vil da gerne med på denne tråd også :) selvom det jo desværre ikke er så positivt et emne. Jeg købte 4 store Guldrandede Wyandotter og en hane for et par måneder siden, ca. 1 år gamle og de har givet nogenlunde med æg - ca. 3 om dagen. Dog havde en eller måske flere lagt 4 æg uden skal/vindæg selvom de har haft adgang til rigeligt med skaller og æglægningsfoder + frisk vand. I søndags opdagede jeg så at den ene var utrolig sløv og jeg kunne bare samle hende op. Lagde hende ind i skygge i hønsegården hvor hun bare sov videre. Om aftenen var hun hoppet op på pinden men sad igen og hang. Mandag morgen lå hun så desværre i bunden af hønsehuset og var død... :( Jeg synes hun havde virket frisk lige indtil søndag middag, og klatter så også okay ud. Én af dem havde dog haft lidt tynd gødning ind i mellem, men da de går ude i vores store have, kan det være lidt svært at tjekke alt 'bag dem'. Jeg tænker at der måske er gået et æg i stykker i hende eller æggelederbetændelse? Mon man kan se noget omkring kloaken i sådanne tilfælde? Jeg har ikke kunnet se om hun nogensinde har lagt 'alm' æg hos mig, men nu hvor hun er væk, får jeg stadig ikke helt 3 æg fra de andre om dagen, så svært at sige. Jeg har også haft mistanke om begyndende skruk hos nogle af dem, da de bruger utrolig lang tid på reden nogen gange, men måske de bare ikke er helt faldet til endnu? Eller er det meget normalt med mindre end 1 æg om dagen for racehøns?
Nogen siger også at Wyandotter eller andre renracede måske er lidt sarte og bliver ramt af pludselig dødsfald, men det har måske været et tilfælde. Træls er det i hvert fald, jeg nåede slet ikke at gøre noget for hende...:( Nu håber jeg blot at de andre forholder sig friske...

Undskyld den lange smøre :-) Jeg synes der er en rigtig god samling af viden herinde og mange gode råd og tanker, så på forhånd tak fra én med 'begyndende pip'  ;) 
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 12 August , 2012, 00:07 »
Jeg har også haft mistanke om begyndende skruk hos nogle af dem, da de bruger utrolig lang tid på reden nogen gange, men måske de bare ikke er helt faldet til endnu?

Tror det tilsvarer 'delvis graviditet' hos kvinder.  ;) ;)

Enten er man, eller også er man ikke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 12 August , 2012, 08:24 »
Velkommen på forum, Liselotte :D
Ja, det er trist at miste sine dyr /d
Har dine høns faste fod-ringe på, for hvis de var fra sidste år skal ringene være gule.
Man kan ikke forvente et æg pr dag hos racehøns, det er ikke opdrættet med henblik på at være æggemaskiner. Jeg får som regel 5-6 æg om ugen fra mine, det er jeg godt tilfreds med.
Det kan være svært at sige, hvad din høne døde af, høns er eminent gode til at skjule det, hvis de er sløje, så når de virker sløje, er de meget dårlige, så din høne kan sagtens have været syg i nogen tid.
Hvis man har mod på det, kan man jo skære sin døde høne op, f.eks. hvis man har mistanke om noget med æggelederen eller et knust æg i hende, så kan man jo se om det ser normalt ud, man kan også se om der er f.eks. spolorm i tarmene, men det er nok lidt grænseoverskridende for de fleste. Der er nok også mange dødsårsager/sygdomme, vi som lægmænd ikke kan se, dårligt hjerte f.eks.
Glæd dig over dine andre høns, og husk, at når du sætter nye høns i flokken er det bedst at sætte mindst to høns ind, så de nyankomne kan "dele" de hak der forekommer, når ny hakkeorden skal etableres.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #23 Dato: 12 August , 2012, 10:25 »
Jeg tænker at der måske er gået et æg i stykker i hende eller æggelederbetændelse?
Hej Liselotte,
velkommen til forum :)
Ja, det lyder meget rigtigt - gentagne tyndskallede æg og tynd 'mave' kan være tegn på æggelederbetændelse.
Men tyndskallede æg forekommer også bare nogen gange og er ikke noget at bekymre sig om, med mindre de bliver ved.
For ja, så risikerer hønen, at et æg brister inde i hende, og det kan lede til betændelse, f.eks. i bughulen som altid er fatalt.

Ligegyldigt hvad, sker det en gang i mellem, at man mister en høne på den måde. Det er altid trist og bekymrende, men sålænge du giver dem et godt foder, sørger for at deres omgivelser er rene (så godt som de nu kan blive det, når man har med høns at gøre) og holder øje med deres adfærd og klatter, ja så kan du ikke gøre mere ;)

God fornøjelse med dem :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 12 August , 2012, 17:39 »
Update på de moderløse.
De har det alle godt, har været ude næsten hele dagen i dag, for det er det fineste solskinsvejr, de pludrer og hygger, og er helt skæve i kadaveret pga. en fyldt kro.
Menneske-hønemor kan gå an, når nu det bedste - en rigtig skruk - ikke er der.
Som sædvanlig nogle forfærdelige tidsrøvere, både Søren og jeg har brugt alt for mange timer på at sidde i haven og kikke kyllinger i dag. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #25 Dato: 12 August , 2012, 22:14 »
ja hvem der kunne det :D skidt, de har det godt og vi venter bare spændt i 3 uger på vores. Og ja de er tidsrøvere. Man kan bare sidde længe og studere deres små krumspring
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 13 August , 2012, 08:59 »
Tak for responsen :-) Jeg var faktisk lige ved at skære hende op (jeg er ikke så sart...) men fik det alligevel ikke gjort. Mht. fod-ringe Marianne, så har de det ikke. Troede egentlig kun at det var udstillingshøns der har det?
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #27 Dato: 13 August , 2012, 12:51 »
Jeg sætter ringe på alle mine høns, så kan de vaccineres, og jeg ved hvor gamle de er. Men mange sætter kun ringe på udstillingsdyr.
Hvis man f.eks. sælger dyr på markeder, skal de også have ringe på, for de skal være vaccinerede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #28 Dato: 16 August , 2012, 10:02 »
Lipu, jeg har skåret dit indlæg fra og oprettet det som et nyt emne under "Efterlyses", så er der nok større chance for at du finder nye høns.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk