Hej.
Hvorfor må man ikke hjælpe en kylling ud af ægget??? Hvis man nu virkelig gerne vil have den lille kylling til at leve, trods naturlove og holdninger som at "kun den stærkeste overlever" osv!!!
Jeg ærger mig vildt over at jeg fulgte andres råd om at man bare skal lade ægget ligge - den skal nok klare det selv

For 4 dage siden klækkede 5 af mine grønne arucana-æg, og jeg lod resten ligge under hønen, som forblev indelukket med de 5 små søde kyllinger i kaninburet med mad og drikke. Efter 2 dage tog jeg æggene ud og puttede dem i varmt vand for at lave en lyn-test for at se om der skulle være tegn på liv.
Og sørme jo - det pikkede i det ene æg og jeg satte et kryds på det, og for en sikkerheds skyld skyndte jeg at putte dem alle ud under hønen. Da jeg dagen efter tjekkede ægget (i forgårs) så pippede det højt og klart derinde fra det samme æg. Jeg puttede det ind under hønen igen og holdt hele tiden øje med at hun lå på det. I går tjekkede jeg det osse, og der kom der lidt pip derinde fra.
Jeg havde SÅ meget lyst til at prikke hul på skallen ganske forsigtigt, fordi jeg var bange for at den skulle dø derinde fordi den ikke formåede at pikke hul på ægget selv. (Og her er jeg altså ligeglad med naturloven). Men så læste jeg alle mulige forum og indlæg på nettet da jeg googlede, og ALLE skrev at man bare skal lade ægget ligge og være tålmodig og tålmodig og tålmodig. Kyllingen skal NOK komme ud af ægget ved egen hjælp.
Her til morgen lå det koldt og ingen lyd derinde fra. Jeg tog mod til mig og prikkede forsigtigt hul. Og kyllingen var død
Jeg blev SÅ ærgelig over andres gode råd, og at jeg ikke fulgte min egen indskydelse og hjalp den ud. Måske var den død alligevel, men hvis den er død fordi den ikke lige kunne få hul på skallen, så er det da ærgeligt at den skulle ligge og dø derinde, når nu jeg gerne ville hjælpe den.
Jeg er blevet klogere til næste gang. Ét døgn med levende pip derinde fra, og så vil jeg altså gribe ind.
Mine høns og kyllinger har stor betydning for mig, - de er ikke bare en kæmpe flok æg som bliver masseudruget på maskine, og dør der nogle stykker - nåh ja, det er naturens gang.
Spørgsmål og kommentarer er meget velkomne. Dog - holdningen til at hvis den ikke klarer det selv, så må den dø - den bliver vi ikke enige om.