Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling i ægget døde  (Læst 6591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tjarentzen

• Passiv bruger
  • Københavnsk sønderjyde
Kylling i ægget døde
« Dato: 09 August , 2012, 12:18 »
Hej.
Hvorfor må man ikke hjælpe en kylling ud af ægget??? Hvis man nu virkelig gerne vil have den lille kylling til at leve, trods naturlove og holdninger som at "kun den stærkeste overlever" osv!!!

Jeg ærger mig vildt over at jeg fulgte andres råd om at man bare skal lade ægget ligge - den skal nok klare det selv :(
For 4 dage siden klækkede 5 af mine grønne arucana-æg, og jeg lod resten ligge under hønen, som forblev indelukket med de 5 små søde kyllinger i kaninburet med mad og drikke. Efter 2 dage tog jeg æggene ud og puttede dem i varmt vand for at lave en lyn-test for at se om der skulle være tegn på liv.
Og sørme jo - det pikkede i det ene æg og jeg satte et kryds på det, og for en sikkerheds skyld skyndte jeg at putte dem alle ud under hønen. Da jeg dagen efter tjekkede ægget (i forgårs) så pippede det højt og klart derinde fra det samme æg. Jeg puttede det ind under hønen igen og holdt hele tiden øje med at hun lå på det. I går tjekkede jeg det osse, og der kom der lidt pip derinde fra.

Jeg havde SÅ meget lyst til at prikke hul på skallen ganske forsigtigt, fordi jeg var bange for at den skulle dø derinde fordi den ikke formåede at pikke hul på ægget selv. (Og her er jeg altså ligeglad med naturloven). Men så læste jeg alle mulige forum og indlæg på nettet da jeg googlede, og ALLE skrev at man bare skal lade ægget ligge og være tålmodig og tålmodig og tålmodig. Kyllingen skal NOK komme ud af ægget ved egen hjælp.
Her til morgen lå det koldt og ingen lyd derinde fra. Jeg tog mod til mig og prikkede forsigtigt hul. Og kyllingen var død :'( 
Jeg blev SÅ ærgelig over andres gode råd, og at jeg ikke fulgte min egen indskydelse og hjalp den ud. Måske var den død alligevel, men hvis den er død fordi den ikke lige kunne få hul på skallen, så er det da ærgeligt at den skulle ligge og dø derinde, når nu jeg gerne ville hjælpe den.

Jeg er blevet klogere til næste gang. Ét døgn med levende pip derinde fra, og så vil jeg altså gribe ind.
Mine høns og kyllinger har stor betydning for mig, - de er ikke bare en kæmpe flok æg som bliver masseudruget på maskine, og dør der nogle stykker - nåh ja, det er naturens gang.

Spørgsmål og kommentarer er meget velkomne. Dog - holdningen til at hvis den ikke klarer det selv, så må den dø - den bliver vi ikke enige om.
Tina L. fra Tinglev
Hjemmearbejdende. Bor på økologisk landbrug med Limousinekreaturer ca. 50 stk. Hønsenen er fritgående og består af: 6 voksne sussexhøner, 1 dværg-wyandottirhane, 5 halvstore sussexkyllinger, 1 høne af maran-plymouth.blandinger, 5 tvære plymoer-kyllinger, 5 voksne arucanaer. Hertil 1 stk. dansk-svensk gårdhund, 1 staldkatte og 2 familiekat. Ønsker mig: Mere hønseplads og 2 dværggeder.

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Kylling i ægget døde
« Svar #1 Dato: 09 August , 2012, 12:33 »
Jeg ved ikke noget når ægget ikke har stjernen (den første revne) - men jeg ved at hvis man hjælper når kyllingen er på vej, så kan man skade dens blodåre mm og evt få gjort sådan at kyllingen ikke kan ''suge'' det sidste af blommen til sig.

Håber mit svar vil hjælpe lidt ;)

Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 August , 2012, 13:03 »
Ja, naturens gang kan undertiden syntes barsk. Men hvis man kan holde sig under 10% der ikke klækker, så er det accaptabelt syntes jeg. Og så kan man selv vurdere udfra 10 æg under en skruk, så er det 1 stk. eller 200 æg i en rugemaskine, så er det 20 stk. Og det er disse tal man helst skal holde sig pænt meget under, efter min mening.
Det med at lukke op for et æg med levende kylling i, koster de fleste gange kyllingen livet. Enten forbløder den, eller direkte drukner i det blod som ofte kommer når der pilles før kyllingen selv har startet på at bryde skallen.
Når den så selv har brudt skallen, så kan man evt. pille en smule for at lave hullet en smule større så det undgåes at den ikke kan få luft nok og dermed kvæler.
Men dette piller i bør vente til kyllingen har ligget mellem en ½ og hel døgn unden fremskridt.
At pille en kylling ud, er selvfølgelig det man gerne vil for at hjælpe kyllingen, men spørgsmålet er så om man hjælper kyllingen, for ofte ser man sådan en kylling blive et skravl der får et usselt liv, eller måske dør efter nogle dage, det sker også ofte.

En ting er ofte hvad vi syntes er godt, noget helt andet er så fakta.

Offline tjarentzen

• Passiv bruger
  • Københavnsk sønderjyde
« Svar #3 Dato: 09 August , 2012, 13:32 »
Jeg takker for de svar som indtil videre er kommet.

Jeg vil lige tilføje, at jeg godt ved at "navlestrengen" eller hvad den kaldes på en kylling, ikke må ødelægges.

Jeg prikkede ganske forsigtigt hul på skallen og pillede bitte små stykker af. Og nede ved rumpen kunne jeg se "navlestengen" som jeg selvfølgelig ikke kom i nærheden af - ejheller skallen.

Det som ærger mig er, at den jo var fuldt udviklet og pippede højt 2 dage forinden. Så jeg ønsker at jeg dér prikkede ganske forsigtig hul på skallen for at hjælpe den i gang. Og HVIS den så derefter var død så er det intet at gøre. Men jeg tror denne her døde fordi den ikke var i stand til at prikke hul selv. Men det er selvfølgelig gisninger. Jeg synes æggene har meget tykke skaller i forhold til mine øvige høns som bl.a. er sussex.  De er grønne, små og super flotte æg. Men med meget tykke skaller - hvilket vel gør det sværere at være en klækkende kylling???
Tina L. fra Tinglev
Hjemmearbejdende. Bor på økologisk landbrug med Limousinekreaturer ca. 50 stk. Hønsenen er fritgående og består af: 6 voksne sussexhøner, 1 dværg-wyandottirhane, 5 halvstore sussexkyllinger, 1 høne af maran-plymouth.blandinger, 5 tvære plymoer-kyllinger, 5 voksne arucanaer. Hertil 1 stk. dansk-svensk gårdhund, 1 staldkatte og 2 familiekat. Ønsker mig: Mere hønseplads og 2 dværggeder.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 August , 2012, 14:02 »
Du har helt ret, Tina, man skal ikke pille der hvor maven lukker om blommen, man kunne kalde det "navle strengen", det går i alfald sjældent godt.
Men der kan også let komme en hel del blod ved blot at pille en smule "i den rigtige ende" der hvor kyllingen skal ud. Den kan der ved gå hen og drukne i disse vildfarne bloddråber.

Problemet som du mener kunne være med dine æg, at de er ret tykskallede, kunne måske afhjælpes en smule, hvis det gamle råd som en del ældre opdrættere bruger, nemlig at tage æggende i lunkent vandbad hver eller hver anden dag den sidste uge, dog aldrig efter 18. dag. Nogen mener at skallen derved gøres en smule mere "sprød"
og kyllingen dermed bliver lettet i sit hårde arbejde.
« Senest Redigeret: 09 August , 2012, 14:04 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline tjarentzen

• Passiv bruger
  • Københavnsk sønderjyde
« Svar #5 Dato: 09 August , 2012, 15:01 »
Ud fra dit svar Rudy, så tolker jeg at det er et kendt problem med tykke æggeskaller. Det vidste jeg nemlig ikke - eller, dvs. jeg har ikke tænkt på det før her til morgen, hvor kyllingen var død. Jeg har tænkt over at det er nogle meget kraftige skaller, men ikke over at det så vanskeliggør klækningen. Men det vil jeg være opmærksom fremover. Også på det som du/I skriver omkring bloddråber i forbindelse med at man piller i skallerne. Takker for jeres svar. Jeg er blevet meget klogere allerede.
Tina L. fra Tinglev