Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dårligste rugeresultat nogensinde :-(  (Læst 7704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Dårligste rugeresultat nogensinde :-(
« Dato: 06 August , 2012, 12:11 »
Øv øv øv - skuffelserne står i kø!
Havde 42 æg fordelt i 2 rugemaskiner, og har indtil nu fået 8 kyllinger, hvoraf de 2 måske ikke overlever (dårlige ben), 2 æg,der skal klække idag, men ikke viser livstegn, heller ikke når man banker forsigtigt på og lytter, og 5, der skal klække om 4 dage. I bedste fald bliver det 15 kyllinger. Det er godt nok et elendigt resultat!
Jeg har lige kasseret 9 - NI- æg, der var med fuldt udviklet, men død kylling, nogle i begyndende klækning med huller i forskellige størrelser.
Hvor er det bare skuffende!
Hva' Pokker gør jeg galt?
Jeg har tænkt på, om en af årsagerne kan være, at de kyllinger, der faktisk kommer ud af æggene, vælter rundt mellem æggene og får dem vendt og gokket ind i hinanden hele tiden.
Der har også været en katastrofal dårlig befrugtning af æggene den her gang, både mine egne æg og dem, jeg har købt 2 forskellige steder. Ud af 12 3-farvede Sussexæg har jeg fået én vakkelvorn kylling indtil nu, og jeg får næppe flere - det vil i hvert fald vise sig meget snart, da det er de 2 æg, der skal klække idag eller senest i morgen. Ganske vist har postvæsnet ansvaret for de 4 af dem, og det kan man jo ikke klandre hanen for.  ;D
Men det er stadig et jammerligt resultat  :-\

Ud af 12 New Hampshireæg røg 1 i posten, 6 var ubefrugtede og de sidste 5 skal klække om 4 dage.
Der er virkelig plads til forbedringer!

Godt man har sine dejlige Brahmaer - det er de eneste, der har leveret et ordentligt resultat, og de kyllinger er så til gengæld også helt bedårende  /o
« Senest Redigeret: 06 August , 2012, 12:34 Fra Lisbets galehus. »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Dårligste rugeresultat nogensinde :-(
« Svar #1 Dato: 06 August , 2012, 12:29 »
Lisbet hvis det kan trøste dig bare en lille smule, så kan jeg fortælle dig at mine egne æg fra de hvide var der kun befrugtning i de halve.Jeg tænker hanen er blevet uvenner med den ene høne eller også er han bare gået på sommerferie :)

Er det ikke også normalt at befrugtning ikke er tip top på denne tid af året ?

Men bortset fra det så synes jeg du har været sk... uheldig.Håber der er gevinst i de sidste. *k
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Frederik Fuglsang

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 August , 2012, 12:33 »
Det her jeg vil fortælle nu, har godt nok ikke noget med høns at gøre, men måske der er en sammenhæng.

Mange kaninavlere har i år også haft rigtig dårlige resultater. Vi har bøvlet med ENORMT mange skinddrægtige hunner, få unger, dødfødte unger og unger der døde som ældre unger (mellem 2 og 6 uger). Jeg har i alt mistet 57 kaninunger siden April på mystisk vis, og har haft 9 skinddrægtige hunner.

Vores voliere fugle har stort set kun lavet ubefrugtede æg, og vi har ingen unger fået.

Måske det bare er et rigtig dårligt avlsår for mange arter. Men det kan jo selvfølgelig også bare være et tilfælde.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 August , 2012, 13:20 »
Tak for trøstende ord, men jeg har lige opdaget at jeg kun har mig selv (og den fu....g R-com 20)at takke for misèren.
Maskinens display har de sidste to dage stået og skiftet mellem 37 og +2, og det har jeg idiot ikke reageret på. Vidste heller ikke lige, hvad den mente med det, og hvorfor den pludselig gjorde det - det er aldrig sket før, og jeg har absolut ikke pillet ved nogen knapper.
Alligevel fik jeg lige den storartede ide at smide check-up termometret derned, og så viste det 34,6!!!!  /f
Så ud med de sidste 2 æg, der i øvrigt ganske rigtigt var gået til, maskinen renset og indstillet forfra - denne gang på 37,8 HELE vejen fra dag 1 til jeg slukker for den.

Næste gang der skal æg i (og de er bestilt!) ryger check-up termometret i sammen med æggene! Det er slut med at stole på elektronikken - sådan noget viser sig altid at leve sit eget selvstændige liv, som vi mennesker ikke altid forstår  ;)
Nu håber jeg bare at de sidste 5 New Hampshirer overlever og kommer fine ud af "den blå", som denne gang får lov til at gøre arbejdet færdigt.
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 06 August , 2012, 19:31 »
hmm jeg ville nu tro at 37 +2 skulle betyde 39 og det er jo lige det modsatte af hvad du oplever med dit andet termometer,,,, jeg ville nok lige finde en brugsforvirring, og se hvad den egentlig har gang i
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ana Hansen

• Passiv bruger
  • Beware of the chickens! Hehe:D
« Svar #5 Dato: 07 August , 2012, 13:53 »
Sådan skete det også for os de første gange, vi rugede i rugemaskinen.
Men det viste sig, at termometret viste forkert temperatur. Kyllingerne klækkede for hurtigt og døde, fordi de ikke var færdigudviklede :(
Men nu har vi styr på vores rugemaskine. Alting kan jo ikke altid gå godt.

Ana
Hilsen Ana
 Forskellige Orpingtons, en Silkehans, en Araucana... Og lige et par kyllinger! Kyllingesæsonen er startet- igen!

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 August , 2012, 09:51 »
Ana - er det en R-com, du bruger? Hvis det er, hvordan justerede du så temperaturen på maskinen?
Jeg har lige startet den op igen med nye æg (kun 8! Skrukken fik de 10), men for at holde omkring 37,6 grader, skal displayet vis 40, 3! Det er da helt skørt, når den nu skulle være så avanceret...
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 13 August , 2012, 22:18 »
Har du købt maskinen i Danmark eller England? Det må da være muligt at reklamere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 August , 2012, 22:29 »
@ Henriette: jeg har (desværre) købt den i England. Det gør det hele lidt mere besværligt, men jeg har da overvejet at sende den retur, vedlagt et lille brev om problemerne.
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 13 August , 2012, 23:07 »
@ Lisbet

Hej igen.

Har du set dette lille link med anvisninger.

http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/84/productid/1266

I den sidste del af indlægget hvor han siger at man skal undlade at ændre på de indstillede værdier for temperatur og fugtighed (han viser lige efter hvordan du kan skifte mellem Celsius og Fahrenheit) tror jeg at du har mulighed for at kalibrere disse to parametre i forhold til dine eksterne måleredskaber, og jeg vil tro at du kan kalibrere i 0,1 grads intervaller. Sådan virker det ihvertfald på min maskine. Jeg vil anbefale at du leger lidt med maskinen, og lærer den at kende godt og grundigt.
Jeg prøvede at downloade en bruger manual men fandt ikke noget der umiddelbart var brugbart.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 14 August , 2012, 22:21 »
@ Lisbet

Så du linket jeg sendte igennem? Og gav det ideer om hvilke muligheder du har med din maskine?
Mvh
Erik Andersen

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 August , 2012, 23:09 »
Uha, Erik...
Jeg har skam set det omtalte klip flere gange, men jeg bliver desværre ikke klogere af det! Måske er det bare mig, der er fattesvag, som vi siger på Fyn...?
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #12 Dato: 17 August , 2012, 19:50 »
Har også en Rcom 20 og har haft rigtig dårlige rugeresultater i år. Må vist hellere få købt både termometer og hygrometer for at tjekke op på problemet.
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 August , 2012, 10:40 »
Nu havde jeg jo som sagt en skrækkelig fiasko med min første rugning, så nu skulle alle sejl sættes til: 8 æg i rugemaskinen (den blå!) og 10 æg under skruk-mutter.
Belært af erfaringen forventede jeg jo ikke alt for strålende udsigter, så jeg tænkte, at der jo nok ville gå en del til undervejs af den ene eller den anden årsag, og slutteligt kunne skrukken få alle de levende kyllinger, der kom ud af de samlede bestræbelser. Så viser det sig sandelig at der er liv i samtlige 18! Skrukken har så trådt et i stykker, men det kunne godt give 17 kyllinger, hvis alt fortsat går vel.
Så spørger jeg: Er der nogen risiko for at den kan kende forskel på de kyllinger, den selv har ruget ud og dem, jeg har tænkt mig at udstyre den med, efterhånden som de klækker i maskinen, og kan den klare 17 kyllinger? Det er en stor Brahma. Den SKAL bare have dem allesammen - jeg har ikke rigtigt andre steder at gøre af dem.
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 22 August , 2012, 10:49 »
@Lisbeth
Nu ved jeg ikke hvor stor din skruk er, men Marianne wedel har høner der passer over 20 kyllinger, hvoraf Mariannes maskine har ruget nogen, og skrukken de resterende, så du kan sagtens lade hønemor passe alle kyllinger
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn