Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er frustreret!!!  (Læst 2653 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Jeg er frustreret!!!
« Dato: 05 August , 2012, 11:09 »
Som overskriften siger, så er jeg frustreret... Jeg har lige siddet og læst en lang, god tråd her ang. klækning. Jeg har lige pt. æg i R-com 20'eren og også i "den blå". Jeg flytter æg fra den blå over i den fine, når det er klækketid.
Nu er der bare det, at det er forskellige temperaturer, de arbejder med, de to maskiner! R-com'en ruger ved 37,5 og klækker ved 37,0 - alt det klarer den jo selv at indstille, men den blå skal ruge ved 37,8, står der i vejledningen, og det kan man også læse mange steder her, er den rette temp.
Så ser jeg i førstnævnte tråd at æg kan være længere tid om at klække, hvis temp. har været for lav under rugningen! Så spørger jeg lige: hvad er "for lav"? Er 37,5 i virkeligheden for lavt?
Jeg spørger, fordi jeg havde 15 æg i R-com'en, der gik på "hatch" fredag eftermiddag. De har ligget i den maskine under hele rugeprocessen. Lørdag formiddagen kom der én kylling, i løbet af aftenen 3 mere, i nat 1 igen, og nu ligger der 10 æg, der ikke viser tegn på liv.
Til gengæld er der hul på et af de æg, jeg har flyttet over fra den blå, selvom det først er dag 20 for det...! Det har jo haft højere temp. undervejs.
Jeg er forvirret!
Er der nogen, der har oplevet at have et virkeligt GODT rugeresultat med R-com'eren? Hver gang jeg har prøvet, er der ret mange, der ikke klækker.
Jeg går ikke og letter på låget hele tiden, og har, når det bliver klækketid, sorteret de golde fra, og dem jeg se er gået til undervejs.
Lidt hjælp fra mere erfarne ville være skønt  <+
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Jeg er frustreret!!!
« Svar #1 Dato: 05 August , 2012, 11:47 »
Tja, jeg har altså haft rigtig mange gode klækninger i r-com 20´eren. Jeg ændrer ikke på temperaturen under klækning, men lader den stå på 37,5 under hele forløbet. Jeg kan endda prale af en rugning sidste år, hvor jeg havde 100% befrugtning og 100% klækning. Men det er jo desværre sjældent i alle maskiner.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 August , 2012, 11:55 »
Tror det er fuldstændig underordnet. Ved mange gamle garvede avlere, sænker temperatur med en hel gr. C når der klækkes. Og det gør det jo nok fordi der er den bedste måde efter deres opfattelse/erfaring /o

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #3 Dato: 05 August , 2012, 12:03 »
Min Rcom står på 37,8...14 ud af 20 æg klækker .Det er 3. gang der er æg i nu.Og der pippes igen og 3 stjerner kan ses nu på dag 20.

Skal jeg mon skrue ned for varmen næste gang ??
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 August , 2012, 12:11 »
Min er den model, der selv gør alting. Jeg tænder bare for strømmen, og så skulle den klare resten selv. Måske skal jeg ændre på indstillingerne næste gang...?Det er i hvert fald fristende!
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 05 August , 2012, 12:23 »
Det tør jeg ikke sige om du skal :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 August , 2012, 12:47 »
Hold da helt op!!!
Jeg har lige lagt mit check-up termometer ned i R-com'en, da jeg syntes at låget virkede lidt vel køligt, og displayet i øvrigt skiftevis viste 37 grader og +2. Det har det faktisk gjort et par dage, men jeg har ikke reageret på det - stolede på maskinen mere end på displayet, og det viser sig nu at der kun er 34,6 grader i maskinen. Så tror da F..... at det går galt under klækningen!!! Jeg har lige beklaget mig over netop det i  en anden tråd, jeg selv har startet.
OMG  :o :o :o
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand