Hej Gitte,
Velkommen til forum - og en supergod beslutning I har taget, at få høns. Det bliver I glade for

.
Minorka er, som Finn skriver, en flyvende race. Jeg tror jeg ville vælge en tungere race, som ikke gerne flyver, men som stadig lægger godt med æg, fx maran, new hampshire, wyandotter, amrocks, sussex, brahma, australorps, barnevelder eller lignende.
Du skriver, at det skal være en race der lægger store æg. De æg man køber i supermarkederne kommer fra industrihøns, der er avlet frem til at lægge overnaturligt store æg. Det kan skade æggelederen og fremkalde læggenød

. Jo mindre æg, jo mere blomme = jo mere næring

. Mine høns lægger æg mellem 50 og 65 g, og jeg har også haft dværghøns der lagde 25 g æg, hvilket var perfekt til spejlæg og bagværk. Blot lige til info. Jeg har haft købere til mine æg der sagde nej tak til små æg dvs. 50 g, men det er nu engang den størrelse hønsene lægger naturligt

.
Mht. til haner, så kan I købe kyllinger og så slagte de overskydende haner. Hjemmegjort hanekylling smager himmelsk. Har I ikke mod på at slagte hanerne selv, kan I sælge dem.
Pøj pøj med at finde høns og med jeres kommende hønsehold - husk at skriv herinde og fortæl hvordan det går.