Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns skal vi vælge?  (Læst 1352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Amelia

• Passiv bruger
Hvilke høns skal vi vælge?
« Dato: 27 Juli , 2012, 20:15 »
Hej.

Vi har besluttet at få høns i haven, efter at have talt om det i mange år. Vi har købt et hønsehus på dyreriget hvor der er plads til 5-8 høns, men vi tænker at 3 høns er rigeligt til os. Men hvilke høns skal vi vælge?
De må ikke være FOR tidskrævende, de må gerne lægge store æg og gerne kunne blive tamme, da vi har en datter på 2 år. Hvilken race skal vi vælge? Jeg har læst lidt på Minorka, er det et godt valg? Eller er der et bedre valg? Det behøver ikke være 3 ens høns. Vi skal kun bruge dem til havehygge og æg, ingen rugning eller slagtning.
Hvor køber vi hønsene henne og hvor gamle skal de være så de er klar til at lægge æg?
Hønse-holder-new-be...
0.1 gul Orpington
0.3 sort/gul Orpington
1.0 ægtemand
0.1 barn
1.0 halvgammel halvperser kat
0.1 fræk huskat

Miss Christina

• Gæst
Sv: Hvilke høns skal vi vælge?
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2012, 20:34 »
køb hos Dyreriget Sussex i stor

Sussex kan blive noget så tamme  :)

det kan de fleste racer hvis de købes som kyllinger

Offline Amelia

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2012, 20:58 »
Problemet med dyreriget er at de ikke sælges kønssorterede og vi må ikke have Hans hvor vi bor - kun
Grethe.
Hønse-holder-new-be...
0.1 gul Orpington
0.3 sort/gul Orpington
1.0 ægtemand
0.1 barn
0.1 fræk huskat

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2012, 09:07 »
Vi har stor orpington som vi er super glade for. De er rolige, flyver ikke (tror ikke de gider for de kan godt....) lægger gode store æg. Der er langt fra Nordsjælland til Skanderborg - ellers har vi tværstribede orpingtonner på 9 uger du kan købe. De kan ses på www.vovseriet.dk. Held og lykke med dit hønserige - du blir glad for det :-)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2012, 09:10 »
Minorka er en af de mere flyvske racer, så den kan godt være lidt svær at gøre rolig. Det kan jo lade sig gøre, men du får det nok lidt lettere med en af de racer som er mere rolige fra naturens side. Prøv at gå efter nogle af de tunge eller mellemsvære racer
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2012, 10:00 »
Velkommen på forum, Gitte :D
Jeg vil også anbefale de "svære" racer, og jeg vil anbefale, at du køber hos en avler og ikke i en dyrebutik, chancen for at få nogle gode racetypiske dyr er meget højere på den måde.

PS. Du skal lige have opdateret din profil med fødselsdato inden du kan skrive mere her på forum.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2012, 10:07 »
Hej Gitte,

Velkommen til forum - og en supergod beslutning I har taget, at få høns. Det bliver I glade for /o.

Minorka er, som Finn skriver, en flyvende race. Jeg tror jeg ville vælge en tungere race, som ikke gerne flyver, men som stadig lægger godt med æg, fx maran, new hampshire, wyandotter, amrocks, sussex, brahma, australorps, barnevelder eller lignende.

Du skriver, at det skal være en race der lægger store æg. De æg man køber i supermarkederne kommer fra industrihøns, der er avlet frem til at lægge overnaturligt store æg. Det kan skade æggelederen og fremkalde læggenød :-\. Jo mindre æg, jo mere blomme = jo mere næring ;). Mine høns lægger æg mellem 50 og 65 g, og jeg har også haft dværghøns der lagde 25 g æg, hvilket var perfekt til spejlæg og bagværk. Blot lige til info. Jeg har haft købere til mine æg der sagde nej tak til små æg dvs. 50 g, men det er nu engang den størrelse hønsene lægger naturligt ::).

Mht. til haner, så kan I købe kyllinger og så slagte de overskydende haner. Hjemmegjort hanekylling smager himmelsk. Har I ikke mod på at slagte hanerne selv, kan I sælge dem.

Pøj pøj med at finde høns og med jeres kommende hønsehold - husk at skriv herinde og fortæl hvordan det går.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2012, 10:19 »
Der er en i Jylland med Minorka opdraget af dagplejebørn, men udover disse kan race være flyvsk og sværre at gøre tamme, men det kan lykkes.

Ellers vil  jeg nok sige at du skal holde dig til store rolige høns, som de andre skriver. Store æg betyder ikke altid bedre, da det tit er æggehviden der bliver mere af. Den består hovedsageligt af vand, så det er der ikke så meget ved. Wyandotter er kendt for at have en forholdsvis stor blomme i deres æg og selv Dværg Wyandotters æg er rimelig store af at det er dværge.
Ellers hvis det er store æg du er ude efter er Minorka, La Flèche, Welsumere og nogle stammer Maran særdeles gode til dette.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Amelia

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2012, 00:58 »
Tusind tak for Jeres input, uha det er alligevel svært. Kan jeg vælge 3 forskellige høns, eller bør det være den samme race? Kan nogen anbefale en god avler i Nordsjælland? Jeg googlede nettet tyndt i går, men synes ikke rigtigt jeg blev klogere.
Hønse-holder-new-be...
0.1 gul Orpington
0.3 sort/gul Orpington
1.0 ægtemand
0.1 barn
0.1 fræk huskat

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2012, 06:48 »
På Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavls hjemmeside (www.racefjerkrae.dk) kan du finde en lokalklub i nærheden. Klubberne er normalt meget hjælpsomme med at finde en opdrætter, der vil sælge høns.

Du kan  godt vælge 3 høner af tre forskellige racer. Så vil jeg anbefale 3 racer af nogenlunde samme størrelse og temperament. Fordelen kunne være, at det kan være lettere at finde en opdrætter, der vil sælge én høne end tre. Til gengæld skal du måske køre meget for at få de tre høns.

Held og lykke med købet.

Venlig hilsen

Erik

Offline Amelia

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 August , 2012, 14:01 »
Tusind tak for input.
Jeg ser at der er nogle der sælger ISA BROWN hønniker i nærheden af os. Vi det være et ok valg for nybegyndere?
Hønse-holder-new-be...
0.1 gul Orpington
0.3 sort/gul Orpington
1.0 ægtemand
0.1 barn
0.1 fræk huskat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 05 August , 2012, 14:06 »
ISA Brown er æglægningshybrider, og de kan såmænd være gode nok hvis det er fordi du vil have mange æg (og er ligeglad med udseendet). Problemet med dem er at de kan være meget søde over for mennesker, men temmeligt aggressive hvis du prøver at sætte andre høns ind til dem. Det er nok også dem der er værst til at få læggenød. Men de er sikkert billige... ikke mit førstevalg af høns, kan du sikkert forstå, men det er jo helt op til dig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Amelia

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 August , 2012, 14:21 »
Tak Henriette, jeg leder videre  ;)
Hønse-holder-new-be...
0.1 gul Orpington
0.3 sort/gul Orpington
1.0 ægtemand
0.1 barn
0.1 fræk huskat

Offline Frederik Fuglsang

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 August , 2012, 22:05 »
Jeg har selv røde amerikanere, og er fuldt tillfreds med racen/hybriden. De går det meste af dagen frit i haven, og når vi går rundt i haven løber de os op i hældene og træder min mor i klipklapperne  :P Hvis vi ikke lukker havedøren MED DET SAMME har vi høns med inde i huset. Har aldrig i mit liv oplevet så tamme og tillidsfulde høns før.

Og når vi går i hønsegården hopper de op og ned for at få mad. Og når jeg siger hopper, så mener jeg hopper. De ligner små kænguruer  ::)

Offline Amelia

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 August , 2012, 22:43 »
Jeg leder stadig efter damerne...
Har fundet en avler (?) på dba.dk der har dværg orpington. Gode råd med på vejen?
Hønse-holder-new-be...
0.1 gul Orpington
0.3 sort/gul Orpington
1.0 ægtemand
0.1 barn
0.1 fræk huskat