Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjemmelavet is  (Læst 2281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: hjemmelavet is
« Svar #15 Dato: 28 Juli , 2012, 09:37 »
Jeg kender ingen private, som har haft salmonella :). Mine forældre laver koldskål af mine og genboens æg- aner ikke hvordan de er endt hos dem, hmmm, jeg er sgu lidt pivet. Men vil godtnok ikke ud og købe pasteuriserede buræg. Iøvrigt så er der mindre salmonella i dyr på græs
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #16 Dato: 28 Juli , 2012, 09:46 »
Jeg kender ingen private, som har haft salmonella :).
Min svigermor blev ramt af en salmonellainfektion i 1991 der var ved at tage livet af hende, hun var tæt på at dø, men kom heldigvis i behandling i sidste øjeblik. Hun havde spist kylling der ikke var gennemstegt et sted i Tyskland under en ferie. Når man har prøvet det, kan jeg godt forstå man er på vagt overfor salmonellaen, men det skal siges, at min svigermor i dag - uden kvaler - spiser rå æg fra vores hønsehold /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 28 Juli , 2012, 09:50 »
Jeg er enig med Erik (Pilegaarden).
Mht. at skolde skallen, er det rigtigt som Ina skriver, at al salmonella på skallen bliver dræbt, men der findes dog en enkelt type salmonella, salmonella enteritidis, kan være i æggelederen og inficere æggeblommen allerede inden hviden dannes. Den type kan vi jo ikke ramme ved at skolde skallen.
Når det er sagt, vil jeg da tilføje, at jeg med stor fornøjelse spiser æggene fra mine egne høns på alle måder og altså også rå.
Jeg tror en vigtig regel er, at man aldrig opbevarer koldskål, kiksekage osv over flere dage og ved skiftende temperaturer (ind og ud af køleskabet flere gange), for så kan det gå rivende galt.
Mine gæster får valget mellem klamme, købte pasteuriserede æg og så vores egne lækre blommer, når der f.eks. serveres "Sol over Gudhjem"-
Her er så lige et citat fra Kjelds Dagbog på Orpingtonklubbens side:
Citér
På fredag skal jeg til forårsmøde i Fælles klubben Vestjylland. Det er altid hyggelig at møde andre hønse folk. Vi skal spise deroppe og jeg laver isen. Det er af mine egne æg godt nok upastuiserede. Men når man kender lidt til bakterier kan man fint bruge dem. Is er jo kold og samomela kan bedst lide varme. Af den simple grund er det aldrig gået galt endnu.

Her kommer opskriften:

5 ægge blommer og en kop sukker

5 ægge hvider og en kop sukker samt noget vanilje

En halv liter dansk piske fløde.

Alle 3 ting piskes meget stive husk at det er æggehvider først for ellers bliver de ikke stive. Når alt er pisket blandes det sammen. Man kan bruge næste alt mulig som smags stof, oftest bruger jeg daim. Skal det være helt godt, så koges der lidt hindbær sovs til.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 29 Juli , 2012, 00:04 »
Min svigermor blev ramt af en salmonellainfektion i 1991 der var ved at tage livet af hende

Selvom man er 'hærdet' og i stand til at klare lidt af hvert, kan man stadig komme ud for at få en 'racer-mave', af noget man spiser.

Jeg prøvede det for år tilbage, under en forretningsrejse til Australien. Om aftenen var vi ude at spise på et godt lokalt sted hvor specialiteten var tartar (af australsk oksekød) med rå æggeblomme på toppen. Og det smagte himmelsk (som tartar med rå æggeblomme normalt gør).

Næste morgen, og resten af dagen, havde min mave det ikke så godt. Om det var æggeblommen eller kødet der var årsag står hen i det uvisse.

Men, jeg sætter stadig stor pris på en gang tartar med rå æggeblomme. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #19 Dato: 29 Juli , 2012, 07:22 »
Selvom man er 'hærdet' og i stand til at klare lidt af hvert, kan man stadig komme ud for at få en 'racer-mave', af noget man spiser.
Lige præcis. Jeg kan godt forstå dem der har være ved at dø, eller har været meget syge, at de undgår visse ting, men det kan også blive for forsigtigt synes jeg. I en tråd på "Burhønsenes Befrielsesfront" på Facebook, er der en der efterlyser økologiske, pasteuriserede æggeblommer, fordi hun har haft salmonella, og er blevet bange for at få det igen. Hun skriver, at hun bliver hysterisk hvis hendes børn sutter på fingrene efter at have rørt ved et æg, og at hendes børn aldrig får lov til at smage på noget som helst der kan have risiko for salmonellasmitte. Her står jeg af. Det bliver for overdrevet til min smag.

Heldigvis er min svigermor kommet længere igennem årene, og efter vi har fået egne høns er hun gået tilbage til at kunne spise rå æg. Det gjorde hun bestemt ikke før. Hatten af for det /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 29 Juli , 2012, 09:19 »
Er lige med på en lytter!

Er jo stadig forholdsvis nybagt hønseejer, og har også luret lidt på hvorvidt jeg tør bruge æggene rå. Jeg tror egentligt godt, at jeg selv turde spise is, råcreme el. lign., men manden er mere skeptisk. Men ville godt nok føle mig lidt dum ved at skulle købe dyre, pasteuriserede æg, når vores køleskab derhjemme dårligt kan lukkes for bare æg, og det trodsalt er lidt sjovere, når man ved hvordan dyrene har det.
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 29 Juli , 2012, 09:23 »
Uden at det er en garanti, vil jeg mene, at når hønsenes klatter er fine faste kringler, ja, så har de næppe salmonella, for det jeg har læst siger, at salmonella giver hvide tyndtflydende klatter. Jeg mener ikke, at høns kan være raske smittebærere af salmonella, men hvis andre ved bedre, lytter jeg gerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 29 Juli , 2012, 10:43 »
Er det ikke noget med, at en høne engang imellem lægger en tyndtflydende, lidt skummende klat, fordi der er visse ting, den engang i mellem skal skille sig af med? Det synes jeg at have både læst og set i en oversigt over møgklatter, og så kan man jo ikke helt bruge klatterne som vejviser!?:-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 29 Juli , 2012, 12:22 »
De der brune lidt tyndtflydende klatter er ret genkendelige, de ligner bestemt ikke de hvide diarre-klatter som de lægger ved salmonella. Skummende klatter er ikke et godt tegn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 29 Juli , 2012, 12:54 »
jeg har den teori, at så længe mine dyr trives og har rene og ordentlige forhold, frisk vand og godt foder. Ja så fejler hverken dem eller æggene noget. Jeg nægter og være nervøs for og spise egne æg. Det er det alligevel for godt et produkt til ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 29 Juli , 2012, 22:48 »
Hun skriver, at hun bliver hysterisk hvis hendes børn sutter på fingrene efter at have rørt ved et æg, og at hendes børn aldrig får lov til at smage på noget som helst der kan have risiko for salmonellasmitte.

Hun mener det helt sikkert godt, men jeg tror hun gør sine børn en bjørnetjeneste. På et eller andet tidspunkt risikerer de at komme i kontakt med salmonella eller lignende, og den dag bliver de formentlig meget syge.

Hvis man i en periode har levet i en steril 'osteklokke' og så pludselig kommer i berøring med den virkelige verden, har ens immunforsvar en kolossal opgave at arbejde med.

jeg har den teori, at så længe mine dyr trives og har rene og ordentlige forhold, frisk vand og godt foder. Ja så fejler hverken dem eller æggene noget.

Jeg tror desværre ikke den holder. Til gengæld tror jeg at du 'holder' på trods, så længe du overholder almindelige regler for god køkken- og madhygiejne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #26 Dato: 29 Juli , 2012, 23:00 »
Jeg serverede hjemmelavet is med æg fra egne høns for mine forældre i aften. fortalte høfligt at der altså ikke var pasteroiserede æg i men vores egne... min fars kommentar var bare "og hvad så?" hvorefter han tog en skefuld ekstra ;) Har lige fået en sms fra dem, så de er altså ikke døde endnu ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 29 Juli , 2012, 23:07 »
Så hurtigt dør man nu heller ikke af en Salmonellaforgiftning Wanda.  ;)

Det lyder ikke til at din far er af den sarte, overforsigtige type, så han er helt sikkert også ok i morgen.
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #28 Dato: 29 Juli , 2012, 23:16 »

Jeg tror desværre ikke den holder. Til gengæld tror jeg at du 'holder' på trods, så længe du overholder almindelige regler for god køkken- og madhygiejne.

Det jeg mener med det er at jeg ikke har tænkt mig at være bange for mine egne æg, så længe dyrene ikke virker til og mistrives eller er syge. Jeg kører til dagligt med kemikalier og kommer jævnligt i nærheden af bakterier med slamsugeren, og med lidt omtanke er det heller ikke farligt.Med en god portion omtanke med de ting man laver, kommer man langt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 29 Juli , 2012, 23:18 »
Jeg kan ikke være mere enig.  :)
Mvh
Erik Andersen