Jeg er enig med Erik (Pilegaarden).
Mht. at skolde skallen, er det rigtigt som Ina skriver, at al salmonella på skallen bliver dræbt, men der findes dog en enkelt type salmonella, salmonella enteritidis, kan være i æggelederen og inficere æggeblommen allerede inden hviden dannes. Den type kan vi jo ikke ramme ved at skolde skallen.
Når det er sagt, vil jeg da tilføje, at jeg med stor fornøjelse spiser æggene fra mine egne høns på alle måder og altså også rå.
Jeg tror en vigtig regel er, at man aldrig opbevarer koldskål, kiksekage osv over flere dage og ved skiftende temperaturer (ind og ud af køleskabet flere gange), for så kan det gå rivende galt.
Mine gæster får valget mellem klamme, købte pasteuriserede æg og så vores egne lækre blommer, når der f.eks. serveres "Sol over Gudhjem"-
Her er så lige et citat fra Kjelds Dagbog på Orpingtonklubbens side:
På fredag skal jeg til forårsmøde i Fælles klubben Vestjylland. Det er altid hyggelig at møde andre hønse folk. Vi skal spise deroppe og jeg laver isen. Det er af mine egne æg godt nok upastuiserede. Men når man kender lidt til bakterier kan man fint bruge dem. Is er jo kold og samomela kan bedst lide varme. Af den simple grund er det aldrig gået galt endnu.
Her kommer opskriften:
5 ægge blommer og en kop sukker
5 ægge hvider og en kop sukker samt noget vanilje
En halv liter dansk piske fløde.
Alle 3 ting piskes meget stive husk at det er æggehvider først for ellers bliver de ikke stive. Når alt er pisket blandes det sammen. Man kan bruge næste alt mulig som smags stof, oftest bruger jeg daim. Skal det være helt godt, så koges der lidt hindbær sovs til.