Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjemmelavet is  (Læst 2261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
hjemmelavet is
« Dato: 27 Juli , 2012, 15:20 »
Man må vel sige at det er vejr til hjemmelavet is. Jeg har investeret i en ny og en brugt ismaskine, så jeg kan lave en stor portion ad gangen.
Så er det jo lige det med æggene der skal i. Jeg er jo den forsigtige type, så jeg indkøber jo past. æggeblommer, og det er jo egentligt dyrt. 2 X 8 æggeblommer på tilbud 30 kr. Ihvertfald når man selv har høns der lægger æg.
Hvad gør i andre? og kan man evt. sænke æg i kogende vand for at mindske samonella risikoen?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hjemmelavet is
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2012, 15:37 »
Du kan tage dit æg på en spiseske, og dyppe det i vand der er 60-70 grader varmt i få sekunder, så er skallen uden salmonella

du kan se at dine æg kan have en lille tynd hvid hinde, det kan komme af at det yderste hvide bliver lidt for varmt, men generer ikke ægget

prøv at google pasteuriserer, så kan du se hvordan, så vidt jeg husker
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2012, 16:28 »
jeg vælger og tro på at det produkt jeg har lavet er verdens bedste. Jeg kender forholdene mine dyr går under, og jeg har en god indikation af deres sundheds tilstand. Jeg vælger og spise blødkogte æg fra mine egne høns, og bruge blommen til æggesnaps, råcreme mm uden og blinke en eneste gang med øjnene. Jeg kan godt forstå dem der ikke vil gøre det, og til gæster ville jeg måske osse købe noget pasteruiseret, men ikke til mig selv
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2012, 16:35 »
Jeg bruger nu også mine egne æg til is og æggesnaps uden at gøre noget ved dem først.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Miss Julle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2012, 17:05 »
Her i huset bruger vi også egne æg til både råcreme koldskøl og is uden at blinke.
Jeg ville være mere nervøs for at spise en rå æggeblomme serveret på en restaurant, end hvis det var en af vor egne.........
1.3 Blå kobber Maran
0,2 sort kobber Maran
0.2 New Hamphsire
0.1. Grünlægger
1,0 perlegrå EA
0.1 Guld blåbåndet Brahma
0.1 Sølv sortbåndet Brahma
0.1 Skånske blomsterhøns
0.1 sort araucaner
0,1 guldrandet orpington
0.3 Gul wyandot
0,1 sort colombia wyandot

0.1 Strid ældre skøn fremragende musefanger
0.1 Gul labrador pige
1.1 teenage børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2012, 17:08 »
Det ser ud til at være rimeligt nemt at past. æggehviderne. Ind i ovnen v. 70 grader. Men de skal så også bruges med det samme.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2012, 20:01 »
her er opskfifter på ismasse der skal varmes op ..........så skal man ikke være bange for samonella risikoen
http://www.opskrifter-is.dk/hjemmelavet-chokoladeis

dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2012, 21:02 »
Mmmhhh...... Ege ikke værst :P :laugh:

Rixen, hvor længe skal ægget stå i ovnen på 70grader og skal det stå i væske eller tørt? Ved du om det både er hviderne og blommen der så er pastoriseret?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2012, 22:26 »
http://www.madopskrifter.info/pasteurisering-af-æg/

Jeg plejer nu også bare at holde vores æg inder kogende vand i få sek. " de kloge " siger jo at risikoen er ved skallen, og så er det vel nok.  ::)

Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2012, 22:35 »
Salmonella er officielt udryddet i æg i Danmark, så jeg ville bruge løs af de rå æg hvis det var mig ;). Det er kun 0,02% af æggene der er salmonellainficeret p.t. Jeg ville være langt mere skeptisk over at bruge hindbær, jordbær m.v. fra fx frostposer, til min is.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2012, 23:16 »
Jeg bruger godt nok de pasteuriserede æg til is, cremer mv, men mest fordi vi tit bruger det til gæster..

Hvis I laver alm vanille is..prøv da at putte lakridspulver i den varme fløde, det smager HIMMELSK.. Jeg laver nok lakrids is lidt for ofte ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 27 Juli , 2012, 23:18 »
Jeg forstår ikke hvordan salmonella kan være udryddet i DK, hvis det er en bakterie der lever i jorden.
Den er vel udryddet i industrien hvor hønsene aldrig ser jord eller hva'  ???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 27 Juli , 2012, 23:39 »
Her bruger vi egne æg til hvad som helst. Og uden at bekymre os.

Skulle vi?

Efter min bedste overbevisning - nej.

Nogen vil straks fare til tasterne og spørge - hvordan kan I sikre Jer at der ikke er Salmonella i Jeres æg?

Og det er et rigtigt godt spørgsmål.

Svaret er - det kan vi selvfølgelig heller ikke.

Men, da vi ikke har levet i en osteklokke, 'isoleret' fra Salmonella gennem en længere periode, så påvirkes vi ikke ved en lille dosis (eller vi mærker det ihvertfald ikke).

Men man skal selvfølgelig stadig være meget forsigtig/påpasselig med hvad man indtager af produkter lavet på rå æg.

Det siger sig selv, at, i de tilfælde hvor der måtte forefindes lidt bakterier, kan opbevaring af de færdige produkter over flere dage, resultere i deciderede Salmonellabomber. Og det er der nok ikke mange der kan håndtere.

Så et godt råd - lad være at være for sarte. For jo mere sarte I gør Jer selv, jo mere sårbare gør I Jer samtidigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 27 Juli , 2012, 23:43 »

Det siger sig selv, at, i de tilfælde hvor der måtte forefindes lidt bakterier, kan opbevaring af de færdige produkter over flere dage, resultere i deciderede Salmonellabomber. Og det er der nok ikke mange der kan håndtere.

Så et godt råd - lad være at være for sarte. For jo mere sarte I gør Jer selv, jo mere sårbare gør I Jer samtidigt.

Lige netop min tanke /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 28 Juli , 2012, 08:25 »
Jeg forstår ikke hvordan salmonella kan være udryddet i DK, hvis det er en bakterie der lever i jorden.
Den er vel udryddet i industrien hvor hønsene aldrig ser jord eller hva'  ???
Det er selvfølgelig rigtig, eller delvist. Tallene kommer fra "Danske Æg" der varetager industriens interesser, men tallene må også inkludere frilandsæg og økologiske æg. Det er bl.a. pga. den lave forekomst af salmonella i Danmark, at Fødevarestyrelsen gerne vil undgå tilladelse til stalddørssalg af æg fra andre besætninger, end dem de selv har godkendt. Her er et link: Danske Æg
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"