Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vandplanter istedet forplanter  (Læst 2705 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

• Bruger
Vandplanter istedet forplanter
« Dato: 23 Juli , 2012, 00:49 »
Jeg har skiftet en stor del af de planter, der foretrækker fast grund under fødderne,  ud med vandkrukker, kar og baljer, hvor jeg holder vandplanter i stedet for.

De er både svære at overvande og svære at glemme at vande. Flere fluer med ét smæk ;) Og så følger der altid sjove oplevelser og overraskelser med det leben, der er nede i vandet. Har man ikke plads til en rigtig havedam, er sådan en 150 liters murerbalje et godt alternativ. For vandplanternes vedkommende er min favorit over dem alle, hvad der populært kaldes "åkander". Min yndling, blandt de mange smukke typer er sorten "arc-en-ciel", eller "regnbue" på fransk. Den har de smukkeste,  marmorerede, rødtonede blade.

I de store 150 liters kar, har jeg også nogle slørhaler gående. Mindre vandmængder end dét,  egner sig ikke til fisk. Man skal også huske, at slørhaler skal ind om vinteren. Især når det går i kar, der vil bundfryse. For at sikre de får ilt nok, har jeg tilsluttet en solcelledreven luftpumpe, der blæser luft i vandet, når behovet er størst, i solskin. Der skal forbavsende lidt sol til, at pumpen går i gang. En rigtig god løsning.  Og sørme om ikke slørhalerne "Kyklop"(mangler et øje) og "Vimse", lige har produceret et kuld unger for første gang /o

I drivhuset er tomaterne også skiftet ud med tropiske åkander og kinesisk lotus. Det meste køber jeg hjem fra Tyskland, da markedet i Danmark åbenbart er så lille, at ingen vil starte en import af disse sjældne, til tider vanskelige, men skønne planter.

Jeg kan varmt anbefale den form for vandplantekultur. Hvis nogen skulle være interesseret har jeg iøvrigt en "Arc-en-ciel" åkande i overskud. Den er sjælden i Danmark, men ellers ret hårdfør :)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Vandplanter istedet forplanter
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2012, 01:04 »
Hvor ser det godt ud. Tak for synet og inspirationen.

Jeg har også et zink kar med et lille solcelle springvand men jeg syntes at der hurtigt bliver varmt i vandet ihvertfald for varmt for at de thailandske hyacinter trives.
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2012, 01:08 Fra Lene, Rungsted »

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2012, 06:46 »
Det er da en eminent god ide Margrethe, og hvor ser det flot ud /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2012, 07:59 »
Det snedige ved slørhalerne er de holder myggelarver væk, som ellers ville stortrives i den slags vandmiljø :)

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2012, 09:25 »
Det er da genialt  /o

Hvordan med vandskift o.s.v ?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2012, 10:16 »
Efter sådan et billede, kan man da kun ønske sig en lotus.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #6 Dato: 23 Juli , 2012, 10:40 »
Det ser da vildt fristende og hyggeligt ud .Tak for kigget og ideen :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 23 Juli , 2012, 10:46 »
Tusind tak for dejlig inspiration  /o

Smukt er det virkelig, og når jeg får bikset en køn istedet for praktisk gårdsplads sammen, så vil jeg helt sikkert stille mig i kø til overskud af vandplanter!  ::)

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Juli , 2012, 10:51 »
Gad vide om man ikke kunne strikke et smart system sammen i forbindelse med vand opsamling.. Således at vandet der bliver samlet op holdes igang og bakterie frit, måske enddog renset, samtidigt med man samlede vand op til hvad man nu engang bruger vand til :) - Det kunne jo blive helt yndigt med en kombination af gamle vintønder, zinkkar, vandslanger og åkander.

Pas i øvrigt på, åkander er trods alt verdens farligste plante.. (Nej jeg er ikke far og skal heller ikke til at blive det) ;)

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #9 Dato: 23 Juli , 2012, 13:28 »
Pas i øvrigt på, åkander er trods alt verdens farligste plante.. (Nej jeg er ikke far og skal heller ikke til at blive det) ;)

HAHA!. Ja hvis man står under dem i blot fem minutter er man stendød ;D

Offline Jane Nygaard Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2012, 21:25 »
Det ser godt ud Magrethe, det inspirerer mig til at lave noget lignende med murebaljer  /o

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Vandplanter istedet forplanter
« Svar #11 Dato: 23 Juli , 2012, 21:31 »
Smukt  Hvor mon du bor henne for man kan vel ikke sende en vandplante? Ideen er super og så dekorativ....

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #12 Dato: 24 Juli , 2012, 01:09 »
Hvordan med vandskift o.s.v ?

- Når der er varmt, som nu, skifter jeg ca 1/5- del af vandet i de baljer, jeg har fisk i én gang om ugen. Det er også i varmen at fiskene spiser mest, og derfor producerer mest affald.  De baljer og krukker, der kun indeholder planter, skifter jeg sjældent vand ved, hvis der ellers er balance i vandmiljøet. Det vil sige klart vand uden alger. (Put aldrig almindelig plantegødning i vand!)
Nu er jeg så heldig, at grunden skråner ned ad en bakke. Det udnytter jeg, når jeg via en slange og hævertteknik suger det gamle vand op af baljen, ligsom når man tømmer et akvarium.

- Det er også i varmen, man skal passe på, vandet ikke bliver for varmt for fiskene. Det har jeg gjort følgende for at undgå:
Først har jeg rullet et liggeunderlag rundt om baljen, som isolering. I véd, dem man ligger på under primitiv overnatning i sovepose. De fåes ret billigt i f.eks "Jysk". Uden på liggeunderlaget har jeg sat et såkaldt "bedkant" rundt om, købt for billig penge i Silvan. Det er rundstokke, der er halveret, og sat sammen med ståltråd på bagsiden. De er beregnet til at afgrænse havebede med, men passer perfekt i højden omkring en 150 liters murerbalje. Så sætter jeg store krukker med f.eks Iris ell. ved siden af baljen for at skabe lidt skygge over vandet og tage den værste sol. De skal dog helst have minimum seks timers sol om dagen, hvis man vil have åkander. Men delvis skygge er fint!
- Jeg har også valgt, delvis at nedgrave en balje i bakken,( se billedet nedenfor), for på den måde at skabe kølighed til nogle åkander, der bla. stammer fra Finland. De bryder sig ikke om varme!

- Med hensyn til at sende vandplanter: Jeg bor i Nordsjælland, hvilket er lidt langt væk fra Ebeltoft.  Det er desværre for sent på året, til at jeg kan sende åkander og lotus, da det bliver alt for tungt, smattet og uregerligt. Men til foråret - for lotus i marts og åkander slutningen af april - kan jeg godt sende et rodskud, hvis nogen fatter interesse til den tid /o

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 Juli , 2012, 09:58 »
Jeg er blevet ret interesseret i og prøve det af :)

Tak for svaret, så ska jeg da lige hørte ang de fisk du har i nogle af dem. Arter og går de der hele året ? det kan de vel ikke tænker jeg ?

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #14 Dato: 24 Juli , 2012, 11:13 »
Margrethe, kan du fortælle lidt om den solcelle pumpe du har. Hvor er den købt og hva koster den ?