Hvordan med vandskift o.s.v ?
- Når der er varmt, som nu, skifter jeg ca 1/5- del af vandet i de baljer, jeg har fisk i én gang om ugen. Det er også i varmen at fiskene spiser mest, og derfor producerer mest affald. De baljer og krukker, der kun indeholder planter, skifter jeg sjældent vand ved, hvis der ellers er balance i vandmiljøet. Det vil sige klart vand uden alger. (Put aldrig almindelig plantegødning i vand!)
Nu er jeg så heldig, at grunden skråner ned ad en bakke. Det udnytter jeg, når jeg via en slange og hævertteknik suger det gamle vand op af baljen, ligsom når man tømmer et akvarium.
- Det er også i varmen, man skal passe på, vandet ikke bliver for varmt for fiskene. Det har jeg gjort følgende for at undgå:
Først har jeg rullet et liggeunderlag rundt om baljen, som isolering. I véd, dem man ligger på under primitiv overnatning i sovepose. De fåes ret billigt i f.eks "Jysk". Uden på liggeunderlaget har jeg sat et såkaldt "bedkant" rundt om, købt for billig penge i Silvan. Det er rundstokke, der er halveret, og sat sammen med ståltråd på bagsiden. De er beregnet til at afgrænse havebede med, men passer perfekt i højden omkring en 150 liters murerbalje. Så sætter jeg store krukker med f.eks Iris ell. ved siden af baljen for at skabe lidt skygge over vandet og tage den værste sol. De skal dog helst have minimum seks timers sol om dagen, hvis man vil have åkander. Men delvis skygge er fint!
- Jeg har også valgt, delvis at nedgrave en balje i bakken,( se billedet nedenfor), for på den måde at skabe kølighed til nogle åkander, der bla. stammer fra Finland. De bryder sig ikke om varme!
- Med hensyn til at sende vandplanter: Jeg bor i Nordsjælland, hvilket er lidt langt væk fra Ebeltoft. Det er desværre for sent på året, til at jeg kan sende åkander og lotus, da det bliver alt for tungt, smattet og uregerligt. Men til foråret - for lotus i marts og åkander slutningen af april - kan jeg godt sende et rodskud, hvis nogen fatter interesse til den tid