Der er ikke CVR nummer på siden ?. Og der er ingen klare Handelsbetingelser på siden ?.
Jeg har skrevet det før. Men skal da gerne sætte reglerne ind igen =
10 E-HANDELSBUD
Der findes en del regler du som indehaver af en e-butik skal overholde. Reglerne findes bl.a. i e-handelsloven, markedsføringsloven, købeloven og forbrugeraftaleloven. I det følgende finder du 10 e-handelsbud som du bør være opmærksom på.
1. Der skal altid være let tilgængelighed til oplysninger om virksomhedens navn, adresse, CVR-nr., etableringsdato og andre kontaktinformationer.
2. Der skal altid forud for aftaleindgåelse gives oplysninger om de enkelte varers pris inkl. moms samt alle afgifter og omkostninger samt oplysninger om varernes karakter samt væsentligste egenskaber.
3. Der skal være tydelig adskillelse af aftaleindgåelse og andre funktioner på hjemmesiden, således at kunden ikke er i tvivl om at vedkommende nu er i færd med at bestille varer, og der skal være en let adgang for at rette tastefejl mv. i en ordre inden ordren gennemføres for at undgå utilsigtede bestillinger.
4. Sælger bør indrettet aftaleindgåelsesmodulet således, at en ordre ikke kan gennemføres uden, at kunden har set og godkendt Sælgers salgs- og leveringsbetingelser (sælgers vilkår for salg på hjemmesiden).
5. Købeloven kan ikke fraviges til skade/ugunst for forbrugere ved f.eks. forkortet reklamationsfrist, ansvarsfraskrivelse eller forbehold, som i øvrigt er tilladt overfor ikke-forbrugere (andre erhvervsdrivende eller offentlige myndigheder).
6. Forbrugeraftalelovens regler om fortrydelsesret kan ikke fraviges til skade/ulempe for forbrugere. Ikke-forbrugere har derimod ikke krav på fortrydelsesret, medmindre dette fremgår af de almindelige betingelser eller anden aftale, og det er ikke lovligt at kræve et gebyr i forbindelse med forbrugerens anvendelse af fortrydelsesretten.
7. Sælger skal oprette en forsvarlig reklamations- og fortrydelsesretsprocedure, som sørger for, at kontakt- og kommunikationsvejene samt returneringen af varer fungerer hensigtsmæssigt og fremmes med det fornødne tempo, og fortryder en forbruger købet skal pengene snarest mulig tilbagebetales til forbrugeren.
8. Ved indsamling af personoplysninger, herunder navn, adresse mv., skal brugeren altid oplyses om betingelserne herfor, inden afgivelsen/indsamlingen af oplysningerne finder sted.
9. Nyhedsbreve må alene sendes til brugere, som har anmodet herom ved udtrykkeligt at have sagt ”ja tak” til dette. En ”checkbox” med ”ja tak”, som på forhånd er af-krydset, f.eks. i forbindelse med aftaleindgåelse, er ikke tilstrækkeligt/acceptabelt.
10. Lovpligtige mærknings- og godkendelsesordninger skal fremgå af hjemmesiden, f.eks. fødevaregodkendelse og næringsbaseregistrering ved salg af fødevare til slutbrugere.