Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bumblefoot x 3  (Læst 36480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #30 Dato: 27 Juli , 2012, 10:41 »
Frede bruger i hvert fald ikke hønsestigen når han skal ned, han hopper stadig ::). Pindene er sat lidt ned i huset, men ikke meget, det kan de ikke lige p.t. pga. konstruktionen af hønsehuset.

Mht. til maraner og helbred, må jeg sige at det er dem der har været mest syge. Araucanaerne har haft lidt forkølelse, men ellers intet andet. Da utøjsangrebet var værst smed de ikke en fjer, og lagde æg imens. Maranerne bliver ofte forkølede, og efter de havde utøj sidste år og plukkede fjerene af hinanden pga. af kløe, har den uvane holdt ved. Halvdelen af maranerne render rundt uden fjer på halsen. De hvide blandingshøns jeg har, har aldrig været hverken syge eller har plukket nogen. Det er de stærkeste af alle mine høns, og selv om de nu er over 3 år, lægger de stadig mange æg. Maranerne lægger 2 om ugen!! (9 maraner!!!)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

karina dj

• Gæst
« Svar #31 Dato: 27 Juli , 2012, 10:46 »
Uha, det var dårlig reklame  :-[

Mine maraner har ikke været syge, her er det somregel australorperne der får noget med maven og så blev dværgdotterne forkølede. De bedste æglæggere her har været grønlæggere af engelsk araucana og maran...de bliver til gengæld skruk  ;D så det er ikke så populært. Har ikke fundet utøj på maranerne, men på australorperne.
Tror det med dårlig æglægning afhænger meget af indavl hvad maraner angår  :-\

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 27 Juli , 2012, 11:52 »
Det er ikke nogen god ide, at bruge jod til huddesinfektion af åbne sår. Det ætser. Jeg ville købe noget klorhexedin sæbe på apoteket. Og vaske fusserne med det. Det er et vel afprøvet middel, fordi det bruges til kirurgisk håndvask.

Grunden til at jeg ville købe jod er på baggrund af Lene som skrev at hun havde brugt det. Nu har min hane dog ikke åbent sår eller byld men mere noget som ligner en fodvorte/ligtorn.

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
Bumblefoot x 3
« Svar #33 Dato: 27 Juli , 2012, 20:34 »
Grunden til at jeg ville købe jod er på baggrund af Lene som skrev at hun havde brugt det. Nu har min hane dog ikke åbent sår eller byld men mere noget som ligner en fodvorte/ligtorn.

Jod er ikke velegnet. Det skal vaskes af med sprit. Bør ikke blive siddende, sår eller ej. Er det ikke bedre at lægge et blødt underlag hvor de lander? Eller avle nogle dyr, hvor kropsvægt og bentøj passer sammen. Er bumble foot ikke en vabel, der opstår når et tung høne lander hårdt på ikke fjedrende underlag??
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #34 Dato: 27 Juli , 2012, 22:21 »
Jod er ikke velegnet. Det skal vaskes af med sprit. Bør ikke blive siddende, sår eller ej. Er det ikke bedre at lægge et blødt underlag hvor de lander? Eller avle nogle dyr, hvor kropsvægt og bentøj passer sammen. Er bumble foot ikke en vabel, der opstår når et tung høne lander hårdt på ikke fjedrende underlag??

Det her jod som jeg brugte er ikke rent jod men noget som hedder iodine vet. Det er noget jeg brugte til min hest da han havde en hovbyld, hvilket jo også er en indkapslet infektion. Der bruges 10 ml til en liter vand, når det er til afvaskning.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 27 Juli , 2012, 23:01 »
Et underlag af easy strø/halm kan vidst ikke blive blødere og pinde 40 cm over jorden...så bliver det vel ikke mildere?? Jeg vil godt lige understrege, at mine meget store og tunge wyandotter ikke har haft noget bøvl med bylder , bentøj , bobble foot eller lignende..

Mine maraner, som jeg var afsindig glade for, lagde 1-2 æg i ugen.. Jeg havde 2 stk!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #36 Dato: 27 Juli , 2012, 23:08 »
Jeg havde en maranhøne i 6 år, som aldrig fejlede noget som helst... hun lagde æg dagligt, med en dags pause om ugen.

Hos mig går de på spåner, og den gang jeg havde maran hønen var der æblegrene i mit hønsehus i passende tykkelse
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #37 Dato: 27 Juli , 2012, 23:15 »
Næ jeg syntes nu heller ikke at jeg har haft så meget sygdom blandt de maraner jeg har haft i 13 år.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 28 Juli , 2012, 03:24 »
Jeg havde en maranhøne i 6 år, som aldrig fejlede noget som helst... hun lagde æg dagligt, med en dags pause om ugen.

Hos mig går de på spåner, og den gang jeg havde maran hønen var der æblegrene i mit hønsehus i passende tykkelse

Ja, mon ikke pindene har mere betydning end de fleste tillægger dem. Hvorfor folk vil bruge firkantede pinde forstår jeg ikke. Måske nogle kan oplyse mig?
Naturpinde (runde) må vel være det mest naturlige og giver ikke vabler på tæerne.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #39 Dato: 28 Juli , 2012, 08:02 »
Jeg må lige huske at nævne, at selv om det er mine maraner der har været hårdest ramt af sygdom, så er det stadig den race jeg vil fortsætte med. De er rolige (altså når ikke hanerne jagter bukseben), nysgerrige, tillidsfulde, gode skrukker, fantastiske at komme i en gryde og deres æg smager bedre end de andres..., og så er der jo også den flotte chokoladefarvede æggeskal. Jeg har nok bare været uheldig med mine maraner - det er de første høns jeg har haft, men jeg har selvfølgelig lagt mærke til forskellen mellem dem, og de øvrige høns jeg har. Tre dødsfald i flokken har der været, og det har alle været 3 voksne 1-2 årige maranhøner.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #40 Dato: 28 Juli , 2012, 08:05 »
De firkantede pinde skulle give en bedre bæreflade især godt til de tunge racer. For det er jo heller ikke naturligt at høns skal veje mere end 1½ kg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #41 Dato: 28 Juli , 2012, 09:54 »
Ja, jeg holder mig nu til sand, både på gødningsbrættet og på gulvet. Sand har mange fordele, det er nemt at gøre og holde rent, det modvirker, at der kommer fluer i hønsehuset, da fluerne ikke har nogle "gode" fugtige steder at lægge deres æg og det er da også ret nemt at få fat i.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 28 Juli , 2012, 10:10 »
Ja, jeg holder mig nu til sand, både på gødningsbrættet og på gulvet. Sand har mange fordele, det er nemt at gøre og holde rent, det modvirker, at der kommer fluer i hønsehuset, da fluerne ikke har nogle "gode" fugtige steder at lægge deres æg og det er da også ret nemt at få fat i.

Jeg har nu ellers også været glad for sand, da jeg syntes at ES gav alt for meget støv i luften. Men det kan til tider være svært at holde det helt rent, selvom det bliver siet ved rengøring. Jeg har oplevet en del fluer her i sommers :-/ Selvom jeg gør rent dagligt.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 28 Juli , 2012, 15:56 »
De firkantede pinde skulle give en bedre bæreflade især godt til de tunge racer. For det er jo heller ikke naturligt at høns skal veje mere end 1½ kg.

Nej det har du ret i. De skal være større og større for at vi kan få mere kød. ;)
Men jeg mener de runde pinde passer bedre til deres fødder.
Selvfølgelig skal det ikke være undulatpinde de skal sidde på, men nogle i passende str. Mine høns sidder på naturlige pinde, dvs de er tykkere i den ene ende end i den anden så kan de selv finde ud af hvor de sidder bedst. Har jo høns i forskellige str. Pindene er fra ca. 4 cm til 8 cm i diameter.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 29 Juli , 2012, 10:47 »
Pinden skal ihvertfald bare være stor nok, så hønen kan hvile brystbenet på den :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling