Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp: Hvad kan vi forvente at få af udgifter til vand/varme med pillefyr?  (Læst 866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

• Bruger
Vi skal flytte og vi overvejer at flytte ind i en gammel skovridderbolig (kæmpe skøn have, værksted, hønsehus, og alle mulige andre meget dejlige ting + en overkommelig husleje). Men vi er usikre på, hvor meget vi kommer til at betale for varmt vand og varme i huset. Og derfor vil vi meget gerne vide, hvor mange penge det koster jer, der har pillefyr, at varme jeres hus op? Jeg skriver de oplysninger jeg har om huset her under, så hvis I har et bud på hvad det ca vil koste os at få huset varmet op, vil vi gerne have det.

Huset har et pillefyr installeret (mærke ukendt), men det gamle oliefyr/tank er bibeholdt og det er muligt at skifte mellem de to. Der er en tank til pillerne, jeg ved ikke hvor mange liter den rummer, men man skal selv fylde piller i den fra sække. Der er mulighed for at varme vand op med el om sommeren. Vi skal ud og se huset igen i næste uge, og der kan jeg tjekke hvilket mærke pillefyret er og hvor stor pilletanken er.

Selve huset er ca 130 m2 i stueetagen. Overetagen er ikke i brug og der ligger rockuld på loftet. Der er ikke hulmurisoleret og vinduerne er etlags (i god velholdt stand), med tætsluttende forsatsvinduer af glas. Det er gammelt, rent ud sagt! Der er to værelser over for fyrrummet af samme beskaffenhed, som vi nok også gerne vil have varme i. I stuen, i den ene ende af huset, er der en kakkelovn, som eftersigende skulle give rigtig god varme. Rummene i stuehuset er temmelig højloftede set i forhold til alm. parcelhuse. Der ligger skov til to husets sider og ellers er der have med meget beplantning (træer/buske) om resten af huset, så det er ikke udsat for kraftig vind. Men det er heller ikke et hus, der får meget sol.

Jeg håber meget at I vil komme med et bud på hvad I tror vi kan forvente af udgifter. Det er selvfølgelig svært at sige, hvad det vil komme til at koste i sidste ende, men jeg tænker, at hvis I tager udgangspunkt i jeres egne huse (Især hvis I har et hus som dette eksempel), så kan det give os et billede af hvad vi nogenlunde kan forvente af udgifter.
Venlig hilsen
Liv

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
For 3 år siden købte vi en lille landejendom.De første 2 vintre kom vi af med 32.000!
i olieregning.Siden da er der blevet efterisoleret i skunk og under taget.Nyt tag lagt på.De sidste vinduer er skiftet til termo samt døren til veranden er skiftet.Det trak ind men den var også pilrådden.
Oliefyret blev skiftet ud med et woody-pillefyr.Manden siger det er nem at ha med at gøre.Det er hans afdeling ;)
I år kommer vi ikke over 12000 i varmeregning.
Hvad i skal regne med i udgifter aner jeg ikke .Men i kommer ikke til at kede jer hvis i køber en gammel rønne som vi har gjort.
Held og lykke med det valg i træffer :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Hebber

• Passiv bruger
Hej
Vi har et hus på landet, på 146m2, i to etager, med gamle termoruder, og kun lidt isolering på loftet, der er træer hele vejen omkring grunden, flest mod vest, hvor det blæser mest fra, vi har stor glæde af solen.
Vi har et ældre pillefyr lavet af en lokal smed, og elvandvarmer til vand om sommeren.
Sidste års udgift til piller var ca. kr. 15.500,00

Håber du kan bruge dette. :)

MVH
Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Liv

• Bruger
Mange tak  :) Det lyder umiddelbart som om det kan blive en overkommelig post på budgettet. Jeg har været på BBR og har fundet ud af at stueetagen er nøjagtigt 130 m2

Har I nogle bud på hvor det er godt at købe træpiller? Hvis man ikke må reklamere her på forummet, må i gerne skrive det i en pb til mig. Huset er på Fyn. Jeg vil også gerne advares, hvis I er blevet udsat for dårlig kvalitet eller svindel hos en forhandler. Jeg har aldrig boet et sted med pillefyr, og ingen i min familie har pillefyr, så der er ingen med erfaringer i min nære familie med denne fyringsform, som jeg kan lære af.
Venlig hilsen
Liv

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
I skulle overveje en varmepumpe i stedet. Jeg har/havde pillefyr som jeg er ved skifte ud fordi jeg ikke gider slæbe piller /aske hver uge, samt 6 paller piller 1 gang om året...

Økonomien er nogenlunde den samme for mig på varmepumpen, faktisk lidt bedre med varmepumpe. Mit forbrug er omkring 12k om året også. 132m2 "knap" så isoleret.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Enig, varmepumpe/jordvarme er meget lettere - men hvis nu det er et lejet hus med pillefyr?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Liv

• Bruger
Ja, det er et hus vi tænker på at leje, så vi har ikke mulighed for at ændre på varmekilden. Men når vi engang får mulighed for at købe et hus, er det godt at vide, at der findes andre opvarmningsmuligheder. Jeg har været inde og læse de forskellige tråde om pillefyr, jordvarme og solanlæg, der er her på forum. Megen god og nyttig viden kan man finde her på forummet  *o *h
Venlig hilsen
Liv

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Pillefyr er nok halv pris af oliefyr, så det er helt sikkert billigere. Der er også lidt mere arbejde end ved oliefyr, der skal putttes piller på og tømmes aske, men det er overkommeligt og en god timepris. Vær opmærksom på at ikke alle varmeanlæg er velegnede til varmepumper, specielt ikke ældre huse med små rør og små radiotere der kræver en høj fremløbstemperatur.

Jeg køber træpiller ved dlg på kontrakt. Fordelen er at jeg kan hente løbende og ikke får 2 paller ad gangen der fylder. Jeg arbejder lige ved siden af, så tager bare trailer med, så der er ikke ekstra kørsel.

Tjek lige alderen på olietanken... Den kan meget vel være for gammel og så er der noget med ingen forsikring af den. Muligvis udlejers problem, men alligevel
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2012, 10:50 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
Og hvis der fyres med træ i kakkelovnen kan det gøres endnu billigere end med træpillerne. Til gengæld er det endnu mere arbejdskrævende.

Kender udlejeren ikke udgifterne til opvarmning?
Hvad har forbruget af olie, træpiller og brænde været de seneste år?

Hvor meget isolering ligger der på loftet?
Er det besværligt at isolere yderligere på loftet?
Er ydermurene overhovedet hule, (så der evt. kan hulmursisoleres)?
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Liv

• Bruger
@OleBaun

Udlejer kender ikke udgifterne ved opvarmning, da de ikke fik oplysninger om dette fra den tidligere lejer.
Der så ud til at være rimeligt meget rockuld på loftet, der er dækket over det hele, det var tykke rockuldpladerne. Jeg kan tjekke tykkelsen, når vi skal derhen i næste uge. Jeg ser også lige efter om der er mellemrum mellem rockulden eller om de ligger tæt. Over stuen er der lagt et "låg" af træplader over rockulden, så man kan stille ting til opbevaring der.

Huset er i følge BBR fra 1850 og bygget af mursten. Det har tykke vægge, så jeg tror det har en hulmur, men jeg kan selvfølgelig ikke være sikker. Jeg kan spørge udlejer om de har planer om at hulmursisolere.

@Finn tak for information om træpiller fra dlg, det vil jeg tjekke ud. Vi vil have plads til opbevaring af mange træpiller i et rum lige ved siden af fyret, så har mulighed for at købe mange træpiller på én gang.
Tak for tippet om olietanken, det tjekker vi op på.
Venlig hilsen
Liv

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Jeg bor i et udlejningshus, på 200 m2 med uudnyttet overetage, der er isoleret i etage adskildelsen. taget er skiffer.

Murerne er tykke som Kronborg (næsten) men det er massive væge, der ikke kan hulmursisoleres.
Huset er ca ligeså gammelt som dit.
Der står et ældre men velfungerende oliefyr.

Der er en lang terasso gang, der formentlig ligger på jorden, uden isolering under.
Der er hæftet isolering op under husets gulve.

Der er helt nye vinduer og døre i hele huset.

MEN vi har brugt to år i træk ..... 10.000 om måneden i de kolde måneder, altså november december januar februar  ???
Vi har en helt ny brændeovn i stuen, som pulser derudaf, og der er ikke fuld fart på radiatorerne, så her er ikke ret varmt,,,, tykke sokker og trøje påkrævet.
Velbekomme

Vi har overvejet at indsætte et pillefyr i kombi med oliefyret, så det ene ikke udelukker det andet, men det har du jo i forvejen.
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2012, 14:32 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
Mit lavloftede nedlagte husmandssted på 100 m2 er fra 1915. Det har også tykke vægge, men desværre ikke hulmur. Da jeg købte det for 3 år siden skiftede jeg oliefyret ud med et fastbrændselsfyr (brænde). Jeg har lagt 300 mm rockwool ovenpå de ca. 50 mm der lå på det uudnyttede loft i forvejen. Vinduerne og yderdørene er skiftet ud.

Hvis der fx ikke er mere end 50 - 100 mm isolering på loftet i det hus I har kig på, så tror jeg det vil være det letteste sted at gøre noget for at nedbringe varmeudgifterne.
Hvis I har planer om at bo der i flere år kunne det måske være en ide at høre udlejeren om han / hun ville betale udgifterne til fx 300 mm ekstra isolering hvis I lægger det op. Han / hun får et bedre hus, og I får en lavere udgift til opvarmning mens I bor der.

Jeg ville iøvrigt ikke stille ting på et "låg af træplader" ovenpå isoleringen. Jo mere du presser isoleringen sammen jo dårligere isolerer den. Hvis I vil opbevare ting deroppe, så prøv at se om det ikke kan lade sig gøre at bygge nogle hylder / reoler mellem spærene istedet.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex