Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder  (Læst 1177 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole1960

• Passiv bruger
Nybegynder
« Dato: 13 Juli , 2012, 17:14 »
Hej Forum
jeg er totalt nybegynder hvad angår det at have høns, og har læst en masse herinde på siden, men der er stadig lidt jeg er i tvivl om.
1. Hønseguf hvor tit skal de have det
2. spiret frø hvad består sådan en blanding af og hvor tit skal de have det
3. jeg har også parakitter og der bruger jeg deres foder til at spire kan jeg bruge
det samme til hønsene.
4. jeg har lagt strandsand i bundet af hønsehuset er det nok, eller skal der hø ovenpå eller skal det være noget helt andet
5. Har købt noget vitamin pulver kan jeg drysse det over spireblandingen eller er det bedst med noget til at putte i vandet.

det var vist det hele her til at begynde med håber der er nogen der kan hjælpe kommer nok igen med flere spørgsmål senere
MvH Ole
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 17:24 Fra Ole1960 »
7 Plymouth Rock, 1 Australorps. 5 gæs, 1 hund (rundkørsel). 2 katte. 1 flok parakitter. 1 kone. 2 børn.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nybegynder
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2012, 18:04 »
Hej Ole,

Velkommen til forum Ole. Høns er en skøn hobby - glæd dig /o.

Se mine svar (dem jeg kan svare på ;)) med rødt.

1. Hønseguf hvor tit skal de have det. Du kan give hønseguf hver dag. Her hos mig kalder jeg også madrester for hønseguf, og det får de ca. en gang om dagen, eller når der er rester tilbage fra husholdningen.
2. spiret frø hvad består sådan en blanding af og hvor tit skal de have det. Du kan spire hvede. Se sidste svar her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15445.msg214336#msg214336
3. jeg har også parakitter og der bruger jeg deres foder til at spire kan jeg bruge
det samme til hønsene. Det kan du godt, men det er dyrt i forhold til at bruge hvede.
4. jeg har lagt strandsand i bundet af hønsehuset er det nok, eller skal der hø ovenpå eller skal det være noget helt andet. Sand er helt fint. Du behøver ikke andet. Om vinteren bruger jeg dog halm ovenpå sandet for varmen og hyggens skyld. Hønsene kan godt lide at være indendørs i regn og sne, og så er der lidt mere aktivering i halmen. Til gengæld tiltrækker halm fluer om sommeren og utøj har nemmere ved at gemme sig i halm end i sand.
5. Har købt noget vitamin pulver kan jeg drysse det over spireblandingen eller er det bedst med noget til at putte i vandet. ?? Det ved jeg ikke. Her må en anden melde ind.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2012, 18:14 »
..også velkommen fra mig /o

Jeg snupper det sidste spørgsmål. jeg går ud fra, at det er Vispumin, du har købt, og det kan du fint drysse ud over spirerne i den rette mængde.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ole1960

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2012, 22:02 »
Hej
takker for svarene det var dejligt lige at finde ud af
at jeg ikke har gjort det helt forkert. :D

MvH Ole
7 Plymouth Rock, 1 Australorps. 5 gæs, 1 hund (rundkørsel). 2 katte. 1 flok parakitter. 1 kone. 2 børn.

Offline Ole1960

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2012, 07:00 »
Hej
ja så kom der lige et spørgsmål mere. jeg mener at have hørt at hvis man skal have kogt nogle af sine æg, så skal de helst ligge nogle dage på køl, for så skulle de være nemmere at pille har det noget på sig.  :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2012, 07:05 »
Hej
ja så kom der lige et spørgsmål mere. jeg mener at have hørt at hvis man skal have kogt nogle af sine æg, så skal de helst ligge nogle dage på køl, for så skulle de være nemmere at pille har det noget på sig.  :)

Det er rigtigt. Alle os med fjerkræ som er så heldige, at vi kan hente friske æg fra vores høner (næsten) hver dag, oplever, at det kan være ret svært at pille æggene, når de er kogte. Det er fordi, de er super friske. Æggehinden bliver mere medgørlig, når de har nogle dage eller uger på bagen - som du oplever, hvis du forvilder dig i supermarkedet for at købe æg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Miss Julle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2012, 09:05 »
Ja problemet med friske æg og svær pilning af skal er jo et luksus problem.
Hvor længe kan man egentlig opbevare æggene i køleskab, og stadig forsvare at spise dem ?

Købe æg er jo under ingen omstændigheder så friske som vor egne.
1.3 Blå kobber Maran
0,2 sort kobber Maran
0.2 New Hamphsire
0.1. Grünlægger
1,0 perlegrå EA
0.1 Guld blåbåndet Brahma
0.1 Sølv sortbåndet Brahma
0.1 Skånske blomsterhøns
0.1 sort araucaner
0,1 guldrandet orpington
0.3 Gul wyandot
0,1 sort colombia wyandot

0.1 Strid ældre skøn fremragende musefanger
0.1 Gul labrador pige
1.1 teenage børn

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2012, 11:23 »
Når du har kogt ægget, så rul det under din hånd på køkkenbordet, så det knuser skallen hele vejen rundt i små stykker, læg det så i koldt vand i 5-10 min. så kan du så nemt som ingenting tage skallen af, der skal bare sive lidt vand ind under hinden, så kører det.

Du kan spise dine æg meget længe, i fortiden, da min mor  barn, satte man sine sommeræg pakket i aviser ind i stadsestuen, hvor der ikke var opvarmet,vendte dem jævnligt,  og brugte dem til julebagning, men om man også spiste dem som blødkogte, ved jeg ikke, mon dog ?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ole1960

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Juli , 2012, 10:44 »
Hej Igen
ja så kom der lige et spørgsmål mere frem, kan man få dværghøns der ikke flyver
og de skal selvfølgelig ikke have stækket vingerne, for ikke at flyve.
jeg har nemlig en rimelig stor voliere til mine parakitter og så kunne man jo lige så godt have et par dværghøns til at gå i bunden.
og så kan de jo også rense bunden lidt for alt det mad og frugt parakitterne taber.

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Juli , 2012, 11:00 »
Hej Ole

Vedr. pilning af æg har jeg sakset dette fra Danægs hjemmeside:

"Hvorfor er et friskt, hårdkogt æg svært at pille?
Et frisk og nylagt æg er svært at pille. En betingelse for, at et hårdkogt æg kan pilles er, at pH er over 8,7. Forklaringen menes at være, at den indsugede luft har adskilt skalhinderne, og at den højere pH-værdi har forøget koagulationstilbøjeligheden af hinderne. pH i et nylagt æg er 7,6, og det tager ca. 2 døgn ved stuetemperatur, før pH er over 8,7."

Selv lader jeg æggene ligge på køkkenbordet i ca. 3 dage inden jeg sætter dem i køleskabet. Så er der ingen problemer med at pille dem.

Mvh Karla

Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #10 Dato: 16 Juli , 2012, 11:59 »
Hej Igen
ja så kom der lige et spørgsmål mere frem, kan man få dværghøns der ikke flyver
og de skal selvfølgelig ikke have stækket vingerne, for ikke at flyve.
jeg har nemlig en rimelig stor voliere til mine parakitter og så kunne man jo lige så godt have et par dværghøns til at gå i bunden.
og så kan de jo også rense bunden lidt for alt det mad og frugt parakitterne taber.

Der er nu ellers ikke noget problem i at klippe et stykke af svingfjererne på den ene vinge, så kan de ikke komme i luften, men jeg tror nu ikke at det er et problem hvis de skal gå i volierer, at stække vinger betyder at klippe i selve dyret når de er dag gamle, og det er jo noget helt andet.

Der skal nok nogen på banen der ved noget om voliererfugle, for jeg er ikke sikker på at parakitter vil synes det er sjovt at have høns på bunden af deres hjem.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ncj

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 Juli , 2012, 12:53 »
En to tre små dværghøns,f.eks antwerpener skæghøns eller chabo er vel ikke anderledes end vagtler ,så hvis volieren er stor nok er der nok ingen problem i det.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Ole1960

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 August , 2012, 17:35 »
Hej igen
jamen så kom der jo lige et spørgsmål frem.
hvornår begynder sporen at vokse på hanekyllinger, og hvornår kan man egentlig se forskel på om det er haner eller høns

MvH Ole

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #13 Dato: 05 August , 2012, 17:49 »
Det er meget svært at svare på, da det kan være meget racebestemt.
Nogle er kønsvisende når de klækker, andre er hurtigere og nemmere at se det på end andre, og nogle ser man fordi erfaringen siger det.
Hos nogle små kyllinger får hønen først halefjer.
Men du kan se på kam og hagelapper der kommer først hos hanen, og er meget mere røde.
Og så har drengene oftest lidt tykkere ben.

Der er nu plads til lidt studer tid  ;D
Venlig Hilsen INA