Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad ville I gøre?  (Læst 1781 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Hvad ville I gøre?
« Dato: 13 Juli , 2012, 09:04 »
Jeg har et stort hønsehus og et lille skrukhus på ca 1x1 meter. Begge huse er i samme store hønsegård med direkte udgang til hønsegården. Jeg har de sidste 7 uger haft to skrukker med kyllinger gående sammen i skrukhuset, de har kun været i huset når det regner og om natten, ellers så har de været i hønsegården og haven sammen med de øvrige høns, det er gået super fint, slet ingen problemer her...

Men nu har jeg en ny skruk som ruger i en redekasse i hønsehuset, da skrukhuset jo er optaget. Den nye skruks æg klækker i næste uge, og her kommer mit dilemma så.

Skal jeg flytte de to hold kyllinger på 7 og 5 uger ind i hønsehuset for at gøre plads til de nye små kyllinger i skrukhuset? Jeg ved ikke om de store kyllinger er klar til at flytte ind i hønsehuset, jeg tror faktisk aldrig de har været derinde, de kunne sagtens gå derind men har aldrig gjort det. Kyllingerne kommer godt ud af det med de øvrige høns og hanen i dagstimerne, men er de klar til at bo sammen? Alternativt kan jeg lade de store kyllinger blive boende i skrukhuset og så bare lade det nye hold flytte ind? Her er jeg bange for at de store kyllinger vil være for hårde ved de små nye.

Hmmmm... Alternativt kan jeg jo også lade de små nye kyllinger og deres skruk blive i redekassen i hønsehuset så er der ingen der skal flytte, men jeg har aldrig haft nyklækkede kyllinger i hønsehuset?

Tja, det er jo næsten et dilemma til Mads og monopolet, MEN jeg vælger nu alligevel at dele mit dilemma med jer istedet for med Mads ;)

Hvad ville du gøre?

Hilsen Trine
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 09:07 Fra Trines »
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
Sv: Hvad ville I gøre?
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2012, 09:17 »
Hmm.. Jeg tror jeg har prøvet alle dine løsninger uden problemer. Du skriver at kyllingerne går sammen med flokken i dagtimerne. Så jeg ville nok tage skrukhuset fra de skrukker der ligger deri nu. Så er de tvunget ind sammen med de andre. Jeg vil mene kyllingerne er gamle nok til at kunne klare sig i huset. Mine høns har også haft kyllingerne i huset. Der har ikke været problemer med de andre høns/hane. Men vi skulle fange og løfte kyllinger ind om aftenen. Lidt bøvlet ;-)
Hos mig skrukker de i deres hønsehus. Når kyllingerne er kommet, flytter jeg høne og kyllinger ud i skrukbur i hønsegården (det er kun fordi at hønsehuset er hævet 50 cm over jorden, og kyllingerne har svært ved at komme op ad en stejl rampe for at komme ind).
Alternativt kan den nye skruk få en kattekasse, når kyllingerne er kommet. Denne er nem at flytte rundt på, og hønen skal nok blive sammen med kyllingerne.
Held og lykke med familieforøgelsen!

Offline Vad

• Bruger
    • Vovseriet
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2012, 10:39 »
Jeg ville gøre som Brahmsen beskriver.
Vi har for nylig stået i samme situation. Vi flyttede skrukken med de ældste kyllinger tilbage i hønsehuset så skrukken med nye kyllinger kunne få skrukhuset. Nu efter nogle uger har de valgt allesammen at bo i hønsehuset, og det forløber uden de store skærmydsler
Vores kyllinger bestiger uden problemer hønsetrappen op til huset som er hævet 60 cm  :)
En lækker blandet flok fjer bestående af Maran, Wyandot, Araucana, Silke og en blanding af det hele. Hanen er Maran/Araucana.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2012, 19:53 »
Jeg tror jeg ville lade tingene være som de er, hvis ellers nyklækkede kyllinger ikke kan få problemer med og komme ind i huset. Hvis ikke det er en succes kan du jo lave en lyn ombytning på dem når de er klækket
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk