Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med stort sår, hvordan behandles det bedst?  (Læst 17816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Kylling med stort sår, hvordan behandles det bedst?
« Dato: 05 Juli , 2012, 17:13 »
Der har været skrevet om det før, men jeg opretter nu en tråd alligevel. Der var for kort tid siden skrig og skrål fra de små hollandske dværges gård. Den lille 1 uge gamle araucana blev jagtet af en af de voksne høns. Skrukken forsvarede den, og den kom til sidst i sikkerhed. Alligevel havde hønen nået at flå fjer og hud af hele den øverste del af vingen på den lille kylling :'(. Jeg har renset såret med klorhexidin og drysset med antibakterielt pudder, men er det den rigtige løsning? Det klumper allerede, pulveret. Er det bedre med sårspray med tjære eller fucidin salve? Eller noget helt andet? Kan den overhovedet komme sig?

Der har ikke været problemer før, så hvorfor den skulle overfaldes nu ved jeg ikke, med mindre det er fordi de lige har fået et stykke lammesteg ind. Det kan være kyllingen har fået fat i et stykke og er blevet jagtet, men jeg så det ikke. Det er synd for skrukken, men jeg har taget begge kyllinger fra hende ind til videre.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kylling med stort sår, hvordan behandles det bedst?
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2012, 17:24 »
Kan den bevæge vingen?
Såret ser jo fint rent ud så jeg tror da at du skal lade det være. Hold øje med spy og drys gerne lidt antibakterielt pudder på hvis det skulle begynde at væske.
Den har brug for rigeligt protein og grønt for at hele hurtigst muligt.
MEN MON IKKE DINE HØNS FÅR MERE END OS ANDRE AF GOD MAD? ::) ::) ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2012, 17:31 »
Kan den bevæge vingen?
Såret ser jo fint rent ud så jeg tror da at du skal lade det være. Hold øje med spy og drys gerne lidt antibakterielt pudder på hvis det skulle begynde at væske.
Den har brug for rigeligt protein og grønt for at hele hurtigst muligt.
MEN MON IKKE DINE HØNS FÅR MERE END OS ANDRE AF GOD MAD? ::) ::) ::)
Ok Kirsten. Ja, den kan sagtens bevæge vingen, men jeg har måtte klippe to-tre fjer af, som hang i en las i huden. Skal jeg beholde den indenfor? Det væsker allerede lidt igennem pudderet, men det er nok blodet. Den blødte en del da jeg rensede såret. Pokkers til ballade /d. Jeg finder lidt mere lammesteg frem, som den kan få i fred sammen med sin lille hollandske bror.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2012, 17:47 »
Jeg ville nok selv beholde den og kammeraten inde (fluefrit) og netop sørge for rigelig mad. De heler jo lynhurtigt så det burde ikke være nødvendigt i ret mange dage. Alt andet lige er det jo godt med god blodforsyning til sådan et sår, bare det hele ikke løber af kyllingen ;). Finthakket lammesteg lyder effektivt. Måske med lidt hakket, frisk mynte til - for C-vitaminernes og smagens skyld *f <: *g. Og ellers æg - de er jo gode at lave kyllinger af, evt. hakket røræg eller hakket hårdkogt æg med finthakket purlæg eller karse. Vi kan jo  lige så godt holde stilen, ikke? :laugh:
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2012, 18:29 »
Den skal da bare have sin mor med indenfor <:

Alt andet ser fint ud, jeg tror du gør det rigtige. Husk at væske ikke nødvendigvis er ensbetydende med betændelse. Men efter et par dage skal det blive tørt. /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2012, 19:08 »
Tak Tanja og Kirsten :). Den lille har det godt, men vil meget gerne pikke i såret. Jeg ved at man på undulater kan bruge en tyk/bred hårelastik som man sætter rundt om halsen. Det har jeg desværre ikke, men hvis jeg havde, så kunne man vel sådan set godt bruge tricket på en kylling også? Skal jeg lade den være - mht. pikkeriet?

Der ligger to hårdkogte æg til afkøling, de skal hakkes og blandes op med lidt persille, rasp, olie og undulatfrø. De to små har allerede fået en lille smule serranoskinke, og det røg lige ned i de små kyllemaver.
Venlig hilsen Tanja

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 Juli , 2012, 19:56 »
Du kan vel lave et lille rør af pap der gør det ud for elastikkens brede...så har den krave på :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 05 Juli , 2012, 20:01 »
Du kan vel lave et lille rør af pap der gør det ud for elastikkens brede...så har den krave på :)

Du er så kreativ Karina :D. Jeg ser lige tiden lidt an. Nu er den gået til ro med sin bror. Uh, selve knoglen stikker ud. Det ser lidt voldsomt ud. (ja ja ja, jeg pylrer ;)). Min fine æggemad med mynte, persille og rasp var ikke særlig interessant, men måske i morgen.
Venlig hilsen Tanja

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 05 Juli , 2012, 20:03 »
 ;D

Held og lykke med patienten  ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2012, 07:26 »
Skal det "syde" når jeg renser såret og har puttet nyt pulver på? :o Den lille fyr knager og brager fra sit sår, som når man hælder brintoverilte hen over noget der er meget beskidt. Jeg har lige renset såret for nogle minutter siden. (og ja ja ja, jeg pylrer stadigvæk <G)
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 06 Juli , 2012, 07:59 »
Brintoverilte syder altid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Miss Christina

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06 Juli , 2012, 10:06 »
stakkels lille pus

må jeg også godt være fjerkræ hos jer lyder altid godt med den mad de får :)

hvis du giver kaffe så har jeg Hår Elastikker  :)

Christina

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 06 Juli , 2012, 10:10 »
He he, tak Christina. De små gider nu ikke rigtig have min gourmet æggesnask, men det er nok mest fordi de savner deres skrukmor. Du er altid velkommen forbi til en kop kaffe, bare ikke i dag. Jeg ligger brak med feber og ondt i halsen, så jeg er ikke noget kønt syn i dag ::).

@Marianne: Jeg renser med klorhexidin, jeg væder en vatrondel og dupper såret og drysser derefter med antibakterie-pulveret. Det var i minutterne derefter at det sagde "sssssshhhhhhhvhvvvvvhhhhssss" :o, men nu er det tørret lidt ind, så skal jeg bare have lillemanden til at spise lidt.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 06 Juli , 2012, 10:33 »
Jeg ville nu nok nøjes med rent vand og så lade det tørre lidt - og først derefter drysse et tyndt lag pudder, hvis nødvendigt. Klorhexidin er ikke så godt i åbne sår....
God bedring til dig og kyllen - og Frede?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 06 Juli , 2012, 10:38 »
Jeg ville nu nok nøjes med rent vand og så lade det tørre lidt - og først derefter drysse et tyndt lag pudder, hvis nødvendigt. Klorhexidin er ikke så godt i åbne sår....
God bedring til dig og kyllen - og Frede?
Se det er lige sådan en information en hjemmesygeplejerske har brug for :D. Tak for det. Jeg rensede, lod det tørre i et par minutter og dryssede. Derefter troede jeg at jeg hørte galt. Den lille kylling begyndte at sige... ja det dér "sshchhh". Først troede jeg det var maven der knurrede, men når jeg holdt øret ned til såret var det dér lyden kom fra. Jeg tænkte næsten at den var blevet besat af en lille djævel eller noget ::).

Frede har det nogenlunde. Han bor igen i hønsehuset og beklager sig ikke. Han går lidt besværet, og fødder og ben er røde og lidt hævede stadigvæk, og han har også fået et lille sår under den ene fod igen, MEN alt i alt har han det godt. Han er endda blevet så frisk, at jeg er nødt til at eskortere Lars frem og tilbage forbi hønsegården, da han ellers har to, sure, gamle maranhaner i hælene ::) ::) ::).
Venlig hilsen Tanja