Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvide japanere?  (Læst 11490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

• Bruger
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Hvide japanere?
« Dato: 03 Juli , 2012, 22:43 »
Kan japanske vagtler være hvide? Jeg har kyllinger som er 3 uger på fredag. Er er afkommet af en perlefarvet hane, vildtfarvet hane og vildtfarvede høner. Der er 2 vildtfarvede kyllinger imellem, en som jeg tror bliver perlefarvet og så er der nogen som ser helt hvide ud, undtagen hovedet som er gult?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Mariakiil

• Bruger
Sv: Hvide japanere?
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2012, 23:05 »
?
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Høns i haven

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2012, 00:23 »
Det kan de godt. Har haft nogle der var hvide.

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2012, 00:35 »
Okay. Og hvad er det der gør at de bliver hvide? Altså er det perle og perle, vildt og vildt eller perle og vildt? Og hvordan ser man kønnet på dem?

Offline Kastrup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2012, 10:00 »
Okay. Og hvad er det der gør at de bliver hvide? Altså er det perle og perle, vildt og vildt eller perle og vildt? Og hvordan ser man kønnet på dem?

Dem der lægger æg er høner..  ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2012, 11:00 »
Den hvide er nok resessiv overfor de andre farver og derfor skal de være split hvid for at der kommer hvide kyllinger ud af det og det er uanset om det er vildt x perle, perle x perle eller vildt x vildt. De skal bare være split hvid og når hønen og hanen er split hvid vil 25 % af afkommet blive hvide.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 Juli , 2012, 13:40 »
Okay. Jeg er ikke helt med på det der split hvid?

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 04 Juli , 2012, 15:14 »
Hvis du har Normal Vildfarvede hvor der ikke er blandet noget ind på vil alle kyllinger fra dem og blive Vildtfarvede og deres kyllinger igen. Hvis du så krydser en hvid ind på den rene stamme vildtfarvede vil alle kyllingerne stadig blive vildtfarvede fordi Vildtfarvet dominerer over hvid. Disse kyllinger er dog split hvid selvom det ikke kan ses på dem. Hvis du så parre disse kyllinger sammen igen vil du få 25 % rene Vildtfarvede kyllinger der ikke er split hvid og 50 % Vildtfarvede kyllinger der er split hvid. Disse kan man ikke se forskel på, men man kan lave en kontrolparring for at bekrafte det. De sidste 25 % bliver hvide, da de både får det hvide gen fra deres mor og deres far.
Håber det er forståligt nok ellers skal jeg lige have et krydsskema ind for bedre at forklare det. Ellers kan du arvegangen for blå høns.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 Juli , 2012, 17:05 »
Det er rimelig forståeligt ja :) Jeg startede med 6 japanere, alle 6 købt samme sted fra og alle 6 fra samme "bur". Der var to haner og 4 høner hvoraf 1 hane og to høner er vildtfarvet og det samme med de perlefarvet. De her kyllinger er afkommet af en perle hane, vildt hane og vildt høner. Ud af 8 kyllinger, er der 2 vildtfarvet, 1 perle og resten er hvide med gult hovede. Dvs at de to vildt kyllinger kan være split eller bare vildt? Hvis de bare er vildt, bærer de hvid? Hvis der er et sted jeg kan læse om genetik, vil jeg meget gerne det :)

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 Juli , 2012, 17:08 »
Dominere vildt over perle? Og kan en vildt bærer perle?

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 04 Juli , 2012, 20:17 »
En vildtfarvet vil sandsynligvis dominere over perle ja
Nu tilbage som Johanne Schiødt

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 04 Juli , 2012, 22:30 »
Ja de vildt og også de perlefarvede kan enten være split hvid eller ikke split hvid og det kan ikke ses hvilke der er hvad. Det skal der en testparring til med efterfølgende kyllinger til. Jeg brugte de Vildtfarvede som eksempel, men de perlefarvede kan også være det. Jeg ville også tro at Vildt dominere over Perle.
Jeg kender ikke rigtig til et sted hvor man kan læse om genetik med Vagtler, men kender en god bog på tysk om Høns og meget af det vil kunne overføres til Vagtlerne.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Juli , 2012, 23:14 »
Du "kan" muligvis se forskel på kønnene, hvis de har en anden farve end hvid på hovederne.. Og hvis ikke dette kan lade sig gøre, så kan det ihvertfald ses ved at presse let omkring "hofterne", så kommer der "skum" ud af hannerne :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #13 Dato: 05 Juli , 2012, 16:19 »
Alle de hvide kyllinger er gule i hovedet og så med mørk plet oveni hovedet. Nogle lidt større plet end andre :)

Dvs at perle ik kan bære vildt, men godt hvid. Vildt kan bærer både perle og hvid. Og hvad så med de hvide, bærer de kun hvid og ikke perle eller vildt?

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #14 Dato: 05 Juli , 2012, 18:57 »
Nu er jeg lidt træt, men du har vidst forstået det fuldt ud. Så håber det kan bruges til noget?
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen