Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad nu - syge høns  (Læst 20044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Hvad nu - syge høns
« Dato: 03 Juli , 2012, 09:29 »
Som det nok er nogen bekendt, render vores høns rundt og hoster, nyser og raller - de røg på penicillin kur i torsdags og ser ud til at være i bedring. Så langt så godt...

Men hvad nu med fremtiden??
De får Tylan som de skal have i ca. 14 dage i alt. Der er en karens tid efterfølgende på 1 måned så vidt jeg ved i forhold til æg.
Men hvad med kødet, hvis man havde til intention at slagte dem?? Er de overhovedet til konsum når de har været i antibiotika behandling??

Selvom de har været i antibiotika behandling, vil de så være bærere af smitten fremadrettet?  Her tænker jeg på hvis vi får nye høns i flokken, om de så også risikerer at blive smittet??
Og nu mener jeg selvfølgelig ikke at tilføre nye høns mens de her er syge, men senere når de forhåbentlig bliver raske :)
Ligesom vores høns vel heller ikke må komme ud i et nyt hjem?

Nogen der ved noget om dette??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad nu - syge høns
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2012, 10:10 »
Jeg tror, du skal tage det helt roligt vedr. fremtiden. Der er ingen andre produktionsdyr, der ryger til destruktion fordi de har været i antibiotisk behandling. Alt afhængigt af, hvad de fejler, kan der godt være en smitterisiko i en periode efter et sygdomsudbrud. Især hvis der er tale om virus. Men det gælder jo også de vilde fugle, som er vanskelige at komme udenom.
Så slap af, kræs for dem og glæd dig over jeres dagligdag.

Når det er sagt, så synes jeg snart at vi skal forsøge at finde nogle fællesnævnere ved alle de snottede, hostende og rallende hønsebesætninger, Forums medlemmer render ind i gang på gang.
Jeg har haft høns i 23 år nu - har aldrig haft en forkølet høne trods andre infektioner (salmonella, coccidiose, Mareks). Hønsene har opholdt sig i seks forskellige hønsehuse med varierende tæthedsgrad, alle uden isolering. De er i øvrigt fritgående det meste af tiden. De små er i hønsegårde. Men alle bliver udsat for de vilde fugles "smittetryk" (og parasitter) dels ved ophold i græsningsbure, dels ved store mængder friskhøstet grønt næsten dagligt (altså ikke lige om vinteren). Men hvad er forskellen på mine høns og de forkølede? Kan det være strøelsen, foderet, kosttilskuddene, hyppige tilkøb af nye dyr uden karantæne, udstillinger, stress, vandkvalitet eller generel hygiejne???
Er der nogen, der vil påtage sig at lave en slags spørgeskema der gør det muligt at finde evt. fællesnævnere til noget, der volder mange bekymringer og giver udgifter til dyrlæge, medicin og nye dyr? Tænk, hvis vi kunne finde en fællesnævner..... Lidt  lige som da tusindvis af katte døde af hjertesvigt og det viste sig at kattemadsproducenten Hill's havde undladt at tilsætte Taurin til foderet, som de reklamerede for som "alt hvad din kat behøver". Det var katteklubberne i USA, der fandt sammenhængen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2012, 10:37 »
Ja man må sige der har været en hel del af snottede høns  /d

Vores har helt sikkert smittet hinanden, hvor nogle har været hårdere ramt end de andre. 

Vi står og skulle egentlig have haft nogle nye høns med i flokken, men har udsat dette da jeg ikke ønsker at risikere de også bliver syge.
Men tanken er der nu stadig om vores så efter endt antibiotika behandling fortsat vil være smitte bærere?
I så fald risikerer vi jo at de nye også blive syge, samt vi har ikke mulighed for at sælge/bortgive nogle af vores høns i fremtiden.

Er det udsigten, vil vi hellere slå dem ned vi har, og starte på en frisk.

Vores blev købt som daggamle, startede med at bo i bryggerset, flyttede derefter ud i først drivhus og derefter hønsehus.
De har haft varmelampe til rådighed frem til de var en 10 ugers tid ca.  Vi slukkede først da de holdt op med at ligge under den.
De har fri adgang til hele haven dagligt.
Hønsehuset er ikke isoleret. Strøelsen er sand og en smule spåner.
De er opvokset på start foder fra Versele Laga og er nu på voksefoder også fra Versele Laga.
Vi fjerner klatter dagligt i hønsehuset. Frisk vand dagligt.

Grunden til jeg spørger om fremtiden er fra en anden tråd, hvori der skrives at hønsene fremover vil være smittebærere, men der er mistanken ILT.
Det tror jeg ikke vores har, så havde dyrlægen vel sagt noget plus symptomerne stemmer ikke.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2012, 10:41 »
Enig med Ankerine, det vil være rigtig godt hvis vi kunne få nogle indikationer af hvorfor nogle høns bliver syge.

Jeg har, som Ankerine heller aldrig haft nogle høns der var forkølede..Haft høns i over 20 år i flere forskellige hønsehuse osv..

En grund til at der skrives meget om forkølede høns er jo selvfølgelig at dem som har raske høns jo ikke skriver om dem...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2012, 11:00 »
Det kunne være rigtig fint med en nærmere undersøgelse, men det svarer ikke helt på mine spørgsmål desværre  :-\
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 03 Juli , 2012, 11:15 »
Janni, der er INGEN, der kan svare på dine spørgsmål ;). Det ville kræve en meget omfattende og kostbar udredning af, HVAD der er galt med dine høns. Men da de er købt som daggamle havde de næppe smitten med - så den er hos dig. Forhåbentligt går det over af sig selv - med eller uden støtte af antibiotika. Vi andre bliver jo ikke aflivet efter en blindtarmsbetændelse, som jo kan være særdeles livstruende ubehandlet. Angående nye høns, så ville jeg selv vente til alle har været raske i et par måneder. Måske endda til næste år. Men det er jo en individuel vurdering. Jeg synes bare at det ville være tåbeligt at slå den nuværende flok ihjel EFTER at du har behandlet dem..... Kan godt forstå din bekymring men se det nu lidt an. Det går sandsynligvis over og så får du ikke flere problemer med snot ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2012, 11:21 »
Janni efterlyser jo svar på hvornår hun kan slagte dem, ifm at intentionen var at slagte dem for kødet skyld.

Det er jo osse et væstentligt spørgsmål! hvornår kan man slagte sine hanekyllinger, hvis man har behandlet med antibiotika pga den eller den infektion...

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Juli , 2012, 11:38 »
på en hver medicin pakke står der tilbagehold tid på æg og kød,det må være det der tæller,jeg tror ikke der er raske smittebærer i forkølelse,men ellers var det da en god ide at finde ud af hvor det kommer fra,fordi mine kan da også være forkølede og det er ikke træk
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2012, 11:41 »
Nemlig Karina  /o

Jeg er helt med på det ville kræve en nøje udredning, men hvordan bør jeg så forholde mig når det nu ikke er sket??

Vil det være forkert at sælge dyr fra mig af?? Jeg ønsker jo ikke at sprede smitten...
Vi har jo 3 haner, og hanerne var egentlig alle tiltænk gryden, men nu er den ene hane blevet min kælehane, og derfor så jeg gerne han kom til et andet hjem, hvor han kunne få lov til at leve videre.
Men igen, jeg ønsker ikke at sprede smitten, og er der risiko for dette jamen, så ryger han hellere i gryden.

Der er ingen herinde der kan give specifikke svar på sygdoms spørgsmål, det er alt sammen kun vurderinger.

Derfor spørger jeg, hvad bør jeg gøre og ikke gøre? :)

Walter - det var en flaske jeg fik fra dyrlægen hvor han havde hældt over i, så der står intet, men jeg må prøve at google det  /o

Jeg er ikke sikker på det kun er forkølelse mine har, da jeg synes det virker som om det sidder på lungerne? Jeg ved ikke om høns kan få lungebetændelse?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 03 Juli , 2012, 13:28 »
Når høns snøfter/bobler/raller/nyser osv kan jeg forstå, at dyrlægen oftest gør det, at han behandler mod luftvejsinfektion... det lyder jo som et vidt begreb, men det kunne vel fx være lungebtændelse.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 Juli , 2012, 14:33 »
Hos mig f eks, hvis det blæser/stormer ind af deres huler om vinteren er jeg sikker på den går galt, så bliver mine forkølede og får lunge/halsbetændelse og skal på penicillin så jeg jeg skal passe meget på på den tid af året. Ellers har jeg ingenting.
Men lige nu har jeg et par wyandotter der lige nyser lidt men tror det er lus der er skyldig der da jeg fandt nogen igår så nu er de i behandling med drop lops. Så jer med forkølede dyr tjek dem for lyse brune små aflange dyr som vist er lus mm, måske det nok er med til at gøre dem modtagelige da de jo bliver svækket af dem.
« Senest Redigeret: 03 Juli , 2012, 15:04 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 03 Juli , 2012, 15:01 »
Og dette gælder ikke kun lus, men osse blodmider (som du ikke ligeså nemt opdager) eller lopper og andre "snyltere"...

Jeg har fx lige opdaget blodmider i et af mine huse, hvor der sjovt nok går en flok med en meget syg høne der er på vej i behandling  :-\
Blodmider må være noget af det værste kravl man kan rammes af  >:(

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Juli , 2012, 15:04 »
Jeg har hele tiden holdt øje med om der har været noget krible krable på dem, især efter jeg læste Tanja fandt en lus på en lille kylling....

Dog har jeg intet fundet, dermed ikke sagt det ikke snildt kan være der  :-\

De må på undersøgelses bordet igen - tak for tippet  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 03 Juli , 2012, 15:06 »
Jeg tror også de små sataner af den ene eller anden art er skylden i det i de fleste tilfælde, for det svækker dem.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #14 Dato: 03 Juli , 2012, 15:09 »
Janni vær meget obs på blodmider under siddepindene og i redekasserne. De er ikke større end punktumer. Kør en hvid klud eller lignende under deres siddepinde og tjek for blod :)
Mvh Bettina.