Jeg tror, du skal tage det helt roligt vedr. fremtiden. Der er ingen andre produktionsdyr, der ryger til destruktion fordi de har været i antibiotisk behandling. Alt afhængigt af, hvad de fejler, kan der godt være en smitterisiko i en periode efter et sygdomsudbrud. Især hvis der er tale om virus. Men det gælder jo også de vilde fugle, som er vanskelige at komme udenom.
Så slap af, kræs for dem og glæd dig over jeres dagligdag.
Når det er sagt, så synes jeg snart at vi skal forsøge at finde nogle fællesnævnere ved alle de snottede, hostende og rallende hønsebesætninger, Forums medlemmer render ind i gang på gang.
Jeg har haft høns i 23 år nu - har aldrig haft en forkølet høne trods andre infektioner (salmonella, coccidiose, Mareks). Hønsene har opholdt sig i seks forskellige hønsehuse med varierende tæthedsgrad, alle uden isolering. De er i øvrigt fritgående det meste af tiden. De små er i hønsegårde. Men alle bliver udsat for de vilde fugles "smittetryk" (og parasitter) dels ved ophold i græsningsbure, dels ved store mængder friskhøstet grønt næsten dagligt (altså ikke lige om vinteren). Men hvad er forskellen på mine høns og de forkølede? Kan det være strøelsen, foderet, kosttilskuddene, hyppige tilkøb af nye dyr uden karantæne, udstillinger, stress, vandkvalitet eller generel hygiejne???
Er der nogen, der vil påtage sig at lave en slags spørgeskema der gør det muligt at finde evt. fællesnævnere til noget, der volder mange bekymringer og giver udgifter til dyrlæge, medicin og nye dyr? Tænk, hvis vi kunne finde en fællesnævner..... Lidt lige som da tusindvis af katte døde af hjertesvigt og det viste sig at kattemadsproducenten Hill's havde undladt at tilsætte Taurin til foderet, som de reklamerede for som "alt hvad din kat behøver". Det var katteklubberne i USA, der fandt sammenhængen.